Onderhoudsschema / maintenance intervals S90/V90

De nieuwe generatie S en V90
Plaats reactie
Koen B.
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 16.12.2022 - 10:22

Beste Volvo rijders,

Gezien ik nieuw ben op dit forum zal ik mij kort even voorstellen. Mijn naam is Koen, begin 30 en woonachtig in Leidschendam Zuid-Holland. Na nu zo'n vier jaar een Saab 9-3 OG gereden (en opgesleten) te hebben als eerste auto ben ik mij aan het oriënteren op een waardige opvolger. Mijn oog is gevallen op de volvo V90. Omdat ik door woon-werk verkeer jaarlijks zo'n 25-30dkm denk te gaan afleggen, ben ik de rekensom aan het maken wat deze auto mij gaat kosten aan onderhoud. Helaas kan ik nergens op het wereldwijde web (incl. de zoekfunctie van dit forum) een officieel onderhoudsschema vinden anders dan dat elke 30.000km/1jr de olie vervangen moet worden. Nordicars geeft aan dat de distributieriem elke 240.000km/10jr vervangen moet worden , maar dat lijkt mij vrij laat... ook vraag ik mij af hoe vaak de automaat bak gespoeld dient te worden. Is dat elke 60.000km, of elke 120.000 km? Alvast bedankt!

Mvg Koen
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 1720
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

Hoi,
Welkom en leuk om eerst te polsen voor je aankoopt.
Automaat olie om de 60k, zeker als je de wagen lang wil houden zou ik en anderen zeggen. Volvo schrijft het enkel zo voor indien taxi gebruik of bij frequent zware last te trekken.
Olie wissel, houd maar de 20k aan ipv 30.daar staat de meerderheid hier op het forum ook wel achter.
Distributieriem dacht ik bij 180k.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4608
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Automaat ergens tussen de 80 en 100K, tenzij je hem als taxi gebruikt (dan zegt Volvo 60K als ik me niet vergis) en continu met aanhangers rijdt. Distributie inderdaad elke 240K, althans voor de benzine. Diesel weet ik niet, maar als dat zo ook op de site van Nordicar staat klopt dat echt wel. De mijne krijgt elke 30K nieuwe olie. Ook na 240K (en net met een versie distri) geen druppel olieverbruik. Alle genoemde getallen zijn maxima. Je kunt uiteraard e.e.a. eerder doen als je dat prettig vindt of geld over hebt :-)

Kijk je naar een diesel, benzine of hybride?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5103
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Zins wanneer schrijft Volvo vervanging of spoelen van de automaatolie voor ?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4608
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ja en nee Niels. Alleen voor taxi's..... Voor de rest is het life long.
Dus het advies van 80-100K is geen Volvo voorschrift, tenzij je de V90 als taxi gaat gebruiken dus.

En zins spel je als sinds :-).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Tja.. wat zal ik zeggen? Meneer VW is de boosdoener van de 30.000 onderhoudsinterval! Op een goede dag bedachten ze dat (als marketingstunt vind ik) en de rest van de fabrikanten moest volgen als ze nog iets wilden
verkopen.

"Maar het is voorgeschreven door de fabrikant" bla, bla, bla. Kijk; het belang van de fabrikant is niet MIJN belang denk ik dan maar. Ik kan niet in je portemonnee kijken, de meeste mensen zijn vrij rijk; ze rijden een vrij nieuwe en dikke auto (bv een V90, laten we eerlijk zijn) en verkopen dat ding na 2-3 jaar en komt er weer wat anders / leuks op de oprit.
In dat geval maakt het waarschijnlijk niet zoveel uit wat je doet qua onderhoud en om de 30.000 is dan meer dan voldoende. Je auto is dan al weer verkocht voordat er veel dingen vervangen moeten worden.

Ik ben maar een arme/eenvoudige eenverdiener en reken wat anders, ik wil graag een jaar of 6 met de auto doen en pas daar mijn onderhoud op aan. Ik wissel bv de olie zelf om de 10.000 km (Dit is erg moeilijk, je moet nl 2 dingen los kunnen draaien :-) )
Ik huur een brug bij een doe het zelf garage voor 7,50 per uur en 2 euro voor afvoer olie, dus dat zijn de kosten niet.
Distri e.d. laat ik doen, daar heb ik niet voor geleerd maar ook daarvoor ga ik die bij 180K laten vervangen, ipv de voorgeschreven 240.000 km. Gewoon omdat me dat dan rust geeft.

Dus e.e.a. hangt ook af van je auto (lees je budget) die je gaat kopen. Zoek je in de prijsklasse boven de 35 duizend euro? Dan zal de km stand nog wel laag kunnen zijn en kan bovenstaande van toepassing zijn. Koop je er eentje met 1,5 ton of meer reeds op de tellert, dan mag je wel wat rekenen aan dingetjes die je mag laten vervangen.. Is niet erg, maar leuker kan ik het niet maken.

Mijn S60 kostte me toen iets meer dan 6 duizend euro en was toen een dikke 8 jaar oud en had 240.000 km op de teller bij aanschaf. Ik wist dat er al e.e.a. was vervangen, bv de aircopomp, dus die kosten had ik mooi niet, maar ik rekende wel 1000 tot 1500 euro per jaar aan dingetjes die stuk konden gaan. Heel veel afschrijving had die auto verder niet, een veel lager bedrag dan voor mijn huidige! Er ging trouwens niet ze gek veel stuk, maar wel af en toe iets van 1500 euro... dus prima inschatting.

Mijn huidige V70 heeft dan wel een pittige afschrijving MAAR weinig dingetjes die -tot nu toe- vervangen hoeven te worden! Zie je? Een en ander houdt verband met elkaar.

MBT de automaat; Dat is ook weer zoiets als bovenstaande; er is ooit bedacht dat de ATF-olie een autoleven lang mee gaat/ dus nooit vervangen(spoelen) hoeft te worden. (Wat is een autoleven lang?)
Dus gebeurt het niet (standaard) door een werkplaats/dealer!
Is het beter voor je automaat als je het vanaf het begin wel doet? Absoluut! Ik heb het bij de V70 bij km stand 75.000 laten doen, maar dat doet niet iedereen (dat doen vrij weinig mensen denk ik eigenlijk..).

ATF is mooi rood; als wijn, het kwam er pikzwart uit, als koffie. Bedenk je dan maar eens hoe het eruit ziet bij 200.000 km! En hoe ziet het kleppenhuis en schoepen van de koppelomvormer van die automaat er dan uit?? brrrrr.

P.S. Meneer Toyota is al weer teruggekomen op die vermaledijde 30.000 interval, ik hoorde laatst dat BMW ook weer terug ging, maar verder niet uitgezocht. Niets weerhoud je om je auto vaker naar de garage te brengen voor een beurtje met nieuwe olie en filters als je je daar goed bij voelt (zoals ik).
Op Autoweek maar ook op de ANWB site kan je keurig de autokosten berekenen..
Laatst gewijzigd door flevodirk op 17.12.2022 - 16:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik, als V90 rijder met potente diesel, hebt het als volgt gedaan..
Bij 100k de bak laten spoelen, daar is hij van opgeknapt en de olie was redelijk zwart en stonk, iedereen die oude olie heeft geroken weet wat ik bedoel.
Bij dat spoelen heb ik ook direct het Diff en aoc koppeling van nieuwe olie laten voorzien, het diff zit op de achterwiel van een awd en de aoc koppeling stuurt het ding aan.
Rekening totaal van €775 laten doen bij de Volvo dealer.
Die 30k voor motorolie vind ik te lang, 1x een jaarbeurt bij Volvo voor de assistance en premium dekking in het buitenland en dan laat ik hem om de 15k wisselen met voorgeschreven 0w20 bij een garage die iets vriendelijker is in prijs met oem filters en ditjes en datjes.
Remblokken doe ik zelf en dan gebruik ik Brembo, die zijn goedkoper, beter bestand dan oem tegen mijn rijstijl en kost een zaterdag ochtend om ze te wisselen.
Verder een heerlijke auto!
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4608
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

flevodirk schreef: 17.12.2022 - 16:19 ...P.S. Meneer Toyota is al weer teruggekomen op die vermaledijde 30.000 interval...
DJ, bij mijn weten is Toyota altijd trouw gebleven aan de interval van 15K?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Er zijn overigens maar weinig vea motoren die echt hoge kilometerstanden hebben van 240k+
Afgelopen week nog iemand gesproken van de Volvo organisatie die zei dat de olieschraapveren, ook met de modificatie voor problemen zorgen.
Die wissel om de 15 is een hele goede voorzorg en bij diesels de EGR die zorgenkindje is, daar zijn wel oplossingen voor maar dan ben je zwaar illegaal in overtreding!🙃
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Gouwe schreef: 17.12.2022 - 16:50
flevodirk schreef: 17.12.2022 - 16:19 ...P.S. Meneer Toyota is al weer teruggekomen op die vermaledijde 30.000 interval...
DJ, bij mijn weten is Toyota altijd trouw gebleven aan de interval van 15K?
Ach ja, je hebt gelijk! Ze doen in elk geval niet mee met de gekte van 30k intervallen! :-)
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Daarnaast tank ik altijd bij de Shell Express, een paar centen meer per liter als de grijze pomp maar hoge doorloop van diesel omdat het zwaar verkeer er ook tankt.
Ik tank regelmatig na een vrachtwagen en dan staat er maar zo 5 of 600 liter van de voorganger op de pomp.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

diesel01 schreef: 17.12.2022 - 16:53 Er zijn overigens maar weinig vea motoren die echt hoge kilometerstanden hebben van 240k+
Afgelopen week nog iemand gesproken van de Volvo organisatie die zei dat de olieschraapveren, ook met de modificatie voor problemen zorgen.
Die wissel om de 15 is een hele goede voorzorg en bij diesels de EGR die zorgenkindje is, daar zijn wel oplossingen voor maar dan ben je zwaar illegaal in overtreding!🙃
Ze maken het ons/ de berijders van auto's met een brandstofmotor wel steeds moeilijker he? Ergens wel goed te lezen dat mijn vermoedens waarheid zijn, van die veren bijvoorbeeld. Ik kan er verder weinig aan veranderen, behalve vaak wisselen idd. Ook gooi ik er in de inhoud van zo'n flesje flush in vooraf aan de wissel. Daarnaast heb ik bij aanschaf een HHO cleaning laten doen (weinig van gemerkt; baat het niet..etc) en een jaar later een
Air-intake Platinum service waarbij ook de boel goed schoongemaakt wordt. Daar merkte ik wel wat van, o.a. de auto werd zuiniger! :-) Maar het ging me om het schoonhouden van het blok natuurlijk.
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Meer dan goed onderhoud geven, regelmatig olie vervangen en goede brandstof tanken kun je niet doen.
Het is wat het is.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Koen B.
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 16.12.2022 - 10:22

Allen enorm bedankt voor de reacties. Fijn om te zien dat er hier een actieve 'community' is.
Gouwe schreef: 17.12.2022 - 14:18 Kijk je naar een diesel, benzine of hybride?
Ik ben op zoek naar een benzine auto en kijk vooral naar de wat oudere T4 en T5's. Plug in hybrides vind ik te zwaar en mild hybrides zijn nog niet voldoende afgeschreven om in mijn budget te komen.
flevodirk schreef: 17.12.2022 - 16:19 Distri e.d. laat ik doen, daar heb ik niet voor geleerd maar ook daarvoor ga ik die bij 180K laten vervangen, ipv de voorgeschreven 240.000 km. Gewoon omdat me dat dan rust geeft.

Dus e.e.a. hangt ook af van je auto (lees je budget) die je gaat kopen. Zoek je in de prijsklasse boven de 35 duizend euro?
Vooralsnog hoop ik in de prijsrange tussen de 30.000 en de 35.000 euro te kunnen slagen. De dealer onderhouden exemplaren die net uit de garantie komen hebben dan vaak net iets meer dan een ton op de teller.
diesel01 schreef: 17.12.2022 - 16:39 Die 30k voor motorolie vind ik te lang, 1x een jaarbeurt bij Volvo voor de assistance en premium dekking in het buitenland en dan laat ik hem om de 15k wisselen met voorgeschreven 0w20 bij een garage die iets vriendelijker is in prijs met oem filters en ditjes en datjes.
Vaker willen wisselen dan 30dkm/1jr kan ik mij wel iets bij voorstellen, zeker als je veel korte ritjes maakt. Maar voor nu ben ik vooral even op zoek naar de fabrieksvoorschriften als referentie. Is er iemand die hier een linkje heeft? Of is op olie en filters na alles 'jaarlijks laten inspecteren door de volvo dealer en indien nodig vervangen' ?
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2783
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

bougies en interieurfilter - 60k km
luchtfilter - 30k km

Olie en oliefilter - 1x per jaar of 20k km
Airco service en remvloeistof - 1x per 3 jaar

Transmissievloeistof en distributie - zie eerder posts.

Volgens mij kom je dan een heel eind bij een "simpele" T4 of T5.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
VolvoPunk
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 02.03.2023 - 16:51
Locatie: Ghent - Belgium

Ik heb op mijn D4 de disctributieriem en waterpomp laten vervangen op 150K km...
V90 CC D4 12/2017 M
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”