Vervangen achterremschijven + blokken (zelf proberen...)

Plaats reactie
Armoderos
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23.08.2018 - 10:15
Locatie: Enschede

Hoi Volvisten,

Momenteel heb ik een Volvo V60 D6 en de remblokken en remsschijven zijn toe aan vervanging. Bij het wisselen van de zomer/winterbanden viel me dat op...

Nou heb ik dat in het verleden zelf gedaan bij mijn XC70 D5 van 2008. Er is namelijk een hele goede uitleg op YT van een kerel... ws kennen jullie het wel zo niet hieronder de link echt een aanrader. Het is echt super gegaan en vond het heel erg leuk. Was ook wel trots dat het me gelukt is :-)



Ondanks dat ik een zwager heb die automonteur is (sinds 2 weken trouwens werkzaam voor de volvo-dealer na 25j VW) en een hele goede vriend die ook automonteur is jeukt het bij mij om het weer zelf te doen.

De vraag is nou weet iemand van jullie of het een heel erg groot verschil is bij de XC70 d5 en de V60 D6 in het systeem...

Uiteraard is een leuke video of instructie welkom indien deze bestaat haha.... zelf ben ik boekhouder maar vind het erg leuk om zelf kleine dingetjes te doen zoals olie, filters, remmen etc etc. Onderhoud mijn motor (Honda VFR800) ook zelf waar mogelijk want vind het vooral leuk om de toen en te sleutelen.

Alle tips zijn welkom.

Grt,
Armin
S60 2.4d MY2004 Chiptuned 220.000km >>> 417.000km
XC70 D5 AWD MY2008 GT Chiptuned 269.000km >>> 332.000km
V60 D6 MY2013 200.271km >>>
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Even de checkvraag of je wel zeker weet dat je blokken en schijven aan vervanging toe zijn? Weet niet of je km stand nog steeds 200K is? Met een D6 kun je namelijk heel lang doen met een set en ze slijten ook heel langzaam.
Met de D6 had ik na 240 nog origineel en kreeg ik bij de 240K beurt ook geen advies om ze te vervangen.
Bij de XC90 liggen ze er nu ook 240K onder en ook nu nog geen vervangingsadvies.
Uiteraard kun je ze vervangen, maar als het niet hoeft... Klinkt voor een boekhouder toch niet verkeerd denk ik :-)
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Dat ligt er een beetje aan...
Er komt mij elke morgen een D6 achterop die bij elke voorganger in de ankers moet, geen enkele morgen uitgezonderd.
Dan kan ik mij voorstellen dat ze wat sneller aan de beurt zijn.
OT, heb je een automatische parkeerrem?
Je hebt dan een 9 volt batterij nodig om deze terug te spoelen, heb je gewoon een trekstok dan volstaat het gewoon om die er af te laten en de zuigers terug te drukken.
Ik gebruik voor de glijpennen Ate vet, ook een beetje op de achterzijde van de blokken en contactpunten van de blokken waar ze de brackets raken, overigens drukt de ene garage de glijpennen droog terug en de andere gebruikt vet. Toen ik de Volvo blokken verving op mijn auto voor Brembo was de ene kant wel in het vet gezet en de andere kant niet, 2 monteurs aan 1 auto principe bij de desbetreffende Volvodealer.
Wat ga je monteren, OEM Volvo of iets van de grote merken?
Naven goed schoonmaken en dan is het best een leuk klusje.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Armoderos
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23.08.2018 - 10:15
Locatie: Enschede

De km-stand is inmiddels 237k en de blokjes zit nog echt heel weinig op.... wat schijven betreft zou ik idd ff kunnen meten met de schuifmaat maar ook aan de schijven voelde ik een randje aan de zijkanten.
Dus zou het me, gezien de opmerking, niet verbazen als dat dan misschien toch originelen zou den zijn.

Ja ik heb een automatische handrem. Dat is niet het probleem... daar kom ik wel uit want dat had de XC70 en openen om rustig met beleid terug te schroeven heb ik vertrouwen in. Heb al eerder begrepen dat het met de batterij ook mogelijk is idd.

En mbt onderdelen... bij Skandix (https://www.skandix.de/en/) heb ik op basis van het VIN nummer de juiste onderdelen kunnen vinden. De prijs viel me reuze mee. Autodoc had ook een leuk bedrag voor een setje Brembo schijven en blokken
Wil deze auto nog paar jaar rijden als alles technisch goed gaat uiteraard daarom wil ik er graag goede remmen op zetten. Want heb me al een hele tijd voorgenomen om niet te bezuinigen op veiligheid (banden, remmen etc etc) en onderhoud van auto. Wat moet dat moet....

Thanks voor de tip om alles goed schoon te maken.

Wat ik spannender vind is het opladen van accupakket tijdens het remmen. Ik heb geen idee hoe dat er uit ziet en of dat heel veel uitmaakt tov de XC70 die dus geen accupakket heeft....
S60 2.4d MY2004 Chiptuned 220.000km >>> 417.000km
XC70 D5 AWD MY2008 GT Chiptuned 269.000km >>> 332.000km
V60 D6 MY2013 200.271km >>>
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27506
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik denk dat dat deel meer achter de schijf kan zitten?
Ook geen idee hoe dat precies gaat maar zijn vast filmpjes of andere informatie over te vinden.

Gelijdepennen inderdaad goed schoon maken, blijven die hangen dan heb je extra slijtage.

Schijven zou ik ook vervangen. Kunnen als ik de verhalen zo lees nog wel eens de originele zijn en als het spul nu toch los ligt...
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Armoderos schreef: 21.12.2022 - 10:50
Wat ik spannender vind is het opladen van accupakket tijdens het remmen. Ik heb geen idee hoe dat er uit ziet en of dat heel veel uitmaakt tov de XC70 die dus geen accupakket heeft....
Opladen gebeurd via de elektromotor, als je die tegen komt bij het vervangen van een remschijf ben je wel heel erg grondig te werk gegaan. :D
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27506
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Oh ja duh Ferdi....
Vandaag zo beroerd als een hond en kennelijk tast het ook m'n verstand aan 😬
Dat had ik toch wel geweten.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Armoderos
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23.08.2018 - 10:15
Locatie: Enschede

Jelmer de Jong schreef: 21.12.2022 - 16:35
Armoderos schreef: 21.12.2022 - 10:50
Wat ik spannender vind is het opladen van accupakket tijdens het remmen. Ik heb geen idee hoe dat er uit ziet en of dat heel veel uitmaakt tov de XC70 die dus geen accupakket heeft....
Opladen gebeurd via de elektromotor, als je die tegen komt bij het vervangen van een remschijf ben je wel heel erg grondig te werk gegaan. :D

Hahaha, die begreep ik zelf ook wel... maar heb wel eens gehoord "wordt geladen tijdens uitrollen en remmen" en tijdens het remmen zie ik idd op m'n boardcomputer dat die idd bijlaadt als ik rem.

Daarom dacht ik van hmmm... hoe zou dat in elkaar zitten. Is daar iets van zichtbaar bij de remmen.

Maar dat het accupakket en elektrische motor wat noordelijker zit van de remschijven had ik idd al wel bedacht ;-)
S60 2.4d MY2004 Chiptuned 220.000km >>> 417.000km
XC70 D5 AWD MY2008 GT Chiptuned 269.000km >>> 332.000km
V60 D6 MY2013 200.271km >>>
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27506
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Hij remt eerst af op de elektromotor en pas bij de laatste meters of bij hard remmen doen de remklauwen mee.
Zien er dus net zo uit als je van de XC gewend was.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Armoderos schreef: 21.12.2022 - 18:14

Daarom dacht ik van hmmm... hoe zou dat in elkaar zitten. Is daar iets van zichtbaar bij de remmen.

Maar dat het accupakket en elektrische motor wat noordelijker zit van de remschijven had ik idd al wel bedacht ;-)
Het grootste verschil is zichtbaar bij het rempedaal. Die zat bij de auto zonder accu vast aan het remsysteem met een stalen verbinding. Bij de auto met accu zit er geen fysieke koppeling tussen rempedaal en remsysteem. Het is een elektronische sensor die de stand van het rempedaal door geeft aan een computer en die bepaalt of er afgeremd wordt op de motor of remschijven.
Armoderos
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23.08.2018 - 10:15
Locatie: Enschede

Thankss... dit is dus de info welke ik waardevol vind.

Ws gaan jullie me uitlachen maar ik dacht tja als het geladen wordt door het remmen zou het dan misschien zo iets zijn als de ouderwetse dynamo op de fiets (sorry als ik te dom dacht). En mijn angst was dat er aan de achterkant iets zat wat dat verzorgde.

Nogmaals dank voor jullie hulp. Ik durf er nou echt wel aan te beginnen. Nou nog ff wachten op een paar leuke dagen zonder regen :-)
S60 2.4d MY2004 Chiptuned 220.000km >>> 417.000km
XC70 D5 AWD MY2008 GT Chiptuned 269.000km >>> 332.000km
V60 D6 MY2013 200.271km >>>
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5104
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Zo gek gedacht is dat niet maar het zit niet in de buurt van de schijven
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27506
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Armoderos schreef: 22.12.2022 - 07:06 Thankss... dit is dus de info welke ik waardevol vind.

Ws gaan jullie me uitlachen maar ik dacht tja als het geladen wordt door het remmen zou het dan misschien zo iets zijn als de ouderwetse dynamo op de fiets (sorry als ik te dom dacht). En mijn angst was dat er aan de achterkant iets zat wat dat verzorgde.

Nogmaals dank voor jullie hulp. Ik durf er nou echt wel aan te beginnen. Nou nog ff wachten op een paar leuke dagen zonder regen :-)
Die dynamo is in dit geval dus de elektro motor.
Zo gek is je gedachte dus niet.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”