Distributieriem.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Beste heren, dames ook,

conform de fabrieksopgave heeft de distributieriem van mijn V70 T4 2016 een interval van 240.000 km of 10 jaar. Dat zullen ze vast niet verzonnen hebben maar ik kan het bijna niet geloven. Waarom zou dit rubber zo lang meegaan en het rubber van andere types veel minder?
Wat is wijsheid, hier in meegaan of eerder vervangen?
Graag jullie reacties.

Jos.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8170
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Mijn 2003 D5 had een riem die 160.000 km mocht doen, de huidige 2008 S60 180.000 km. Er zijn merken die 100.000 of zelfs 80.000 km hanteren. Het materiaal van die riemen zal ook niet veel verschillen, het komt allemaal uit een paar fabrieken die er allerlei logo's op stampen.
240.000 vind ik ook wel veel, maar ook weer goed toch?
Je kan natuurlijk altijd de oude 180.000 km norm volgen en er gewoon een nieuwe in (laten) leggen. Ik zou in ieder geval niet tot het randje gaan, eerder bij 200.000 of 220.000 een nieuwe.

Die riemen zijn wel zo goed als afgeschermd van vuil, water, olie...
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

JeroenSpock schreef: 22.12.2022 - 13:50 Mijn 2003 D5 had een riem die 160.000 km mocht doen, de huidige 2008 S60 180.000 km. Er zijn merken die 100.000 of zelfs 80.000 km hanteren. Het materiaal van die riemen zal ook niet veel verschillen, het komt allemaal uit een paar fabrieken die er allerlei logo's op stampen.
240.000 vind ik ook wel veel, maar ook weer goed toch?
Je kan natuurlijk altijd de oude 180.000 km norm volgen en er gewoon een nieuwe in (laten) leggen. Ik zou in ieder geval niet tot het randje gaan, eerder bij 200.000 of 220.000 een nieuwe.

Die riemen zijn wel zo goed als afgeschermd van vuil, water, olie...
Klopt, bij 2 ton laat ik de riem vervangen, inclusief de waterpomp.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27059
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Mijn V50 had hem destijds ook bij 240.000 kilometer of 10 jaar.
Focus hier idem, zijn tegenwoordig best wat merken met een langere interval.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 26990
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Vervangingsinterval is vast wel gebaseerd op ervaringsfeiten of onderzoek door de fabrikant van die riemen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

JosW schreef: 22.12.2022 - 13:35 Beste heren, dames ook,

conform de fabrieksopgave heeft de distributieriem van mijn V70 T4 2016 een interval van 240.000 km of 10 jaar. Dat zullen ze vast niet verzonnen hebben maar ik kan het bijna niet geloven. Waarom zou dit rubber zo lang meegaan en het rubber van andere types veel minder?
Wat is wijsheid, hier in meegaan of eerder vervangen?
Graag jullie reacties.

Jos.
Bij de diesels hebben ze er al 150 van gemaakt.
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1855
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

fredhead schreef: 22.12.2022 - 15:23
Focus hier idem, ….
Dan is Ford er behoorlijk op vooruit gegaan!
Kan me nog herinneren dat in de jaren 80 de Escortjes om de 40k moesten maar ze bijna allemaal standaard ruim daarvoor al knapten.

Ik heb dat nooit gesnapt? Zeker niet als die riemen allemaal uit dezelfde fabriek komen. Of dat moet toen nog niet het geval zijn geweest?

Gr. Edwin.
Laatst gewijzigd door Edwin op 23.12.2022 - 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27059
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zijn een aantal fabrikanten en daarnaast zal het ontwerp van de motor ook wel meewerken in hoe hevig de slijtage is.
De 1.0 motoren van Ford gaan 240.000 mee, MITS de juiste olie wordt gebruikt omdat het een wetbelt is.
De andere motoren 180.000 voor wat ik zo snel voorbij heb zien komen.

Bij de V50 weet ik nog dat ik de 240.000 interval ook wel een spannende vond.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Dus bij 200.000km of 10 jaar. En dan riem met pomp.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8170
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Uiteraard, het verschil tussen een setje met en zonder pomp is 30 of 40 euro.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Frits V70 schreef: 23.12.2022 - 10:30 Dus bij 200.000km of 10 jaar. En dan riem met pomp.
Frits dat wordt tien jaar interval. Mijn XCèà was precies tien jaar toen ik m kocht en dik 140K en dus ook nieuwe riem erop plus pomp met stalen schoepen vragen
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Bover schreef: 23.12.2022 - 12:10
Frits V70 schreef: 23.12.2022 - 10:30 Dus bij 200.000km of 10 jaar. En dan riem met pomp.
Frits dat wordt tien jaar interval. Mijn XCèà was precies tien jaar toen ik m kocht en dik 140K en dus ook nieuwe riem erop plus pomp met stalen schoepen vragen
Inderdaad Bob, 10 jaar voor mij, want de 200.000km zal ik dan nog niet hebben. Stalen schoepen is een goede tip. Daar kan ik dan hopelijk nog voor kiezen.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8170
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bestaan die kunststof schoepen nog steeds dan? En er zijn nog garages die ze durven te monteren?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27059
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Volop...iets met goedkoop en aangezien het ook vaak goed gaat is dat een berekend risico
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

fredhead schreef: 23.12.2022 - 21:13 Volop...iets met goedkoop en aangezien het ook vaak goed gaat is dat een berekend risico
ff aanvullen.....berekend risico voor de klant
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1855
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Waterpomp mee vervangen is slim ja, maar hoe zit dat eigenlijk bij een ketting?
Moet je dan de waterpomp vervangen na xx km’s?
Beetje vreemd eigenlijk, los je het ‘riem probleem’ op met een ketting, maar heb je nog een ‘waterpomp probleem’…🙄

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Huidige waterpomp interval bij VEA blokken is 480.000 kilometer. Stel dat er een ketting op zou zitten, dan is eens in de 10 tot 20 jaar het zooitje los halen voor die pomp toch geen onoverkomelijk probleem?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27059
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik heb geloof ik de originele waterpomp nog met 307.000 kilometer en een ketting.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Bij een auto met distributieketting zit de aandrijving van de waterpomp (meestal) op de multiriem.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”