Goedenavond,
Meestal lees ik e.e.a. op dit forum, maar nu wil ik graag even wat delen ook ter info voor anderen wellicht. Of misschien herkennen mensen dit.
Even kort over mij/de auto
Ben trotse bezitter van de V40 D4, aantal opties zelf gedaan via VDASH software.
- Start/Stop uitgezet
- De ECM unlocked
- Begrenzer eraf gehaald
- Tune gedaan naar 230pk / 250kmh topsnelheid
Na twee jaar feilloos te hebben gereden, nu mijn eerste mankement gekregen. Een vermoedelijk kapot uitlaatspruitstuk.
Zodra ik gas geef hoor je een soort metaalachtig/krassend geluid. Heel naar, dit is steeds erger geworden en nu is het bijna continue boven de 1500 toeren zeg maar.
Ik heb een maatje die monteur is, die heeft alles gecontroleerd en kwam uit op een lek spruitstuk. Wss is de pakking ertussen uit geblazen, zo leek het op de endoscope.
Nu de boel wss toch los gaat ga ik gelijk nog een aantal andere dingen regelen:
- Lekkage oppakken, vermoedelijk kleppendeksel?
- EGR afdoppen, software uitschrijven is blijkbaar niet genoeg om vervuiling te voorkomen gezien de map sensor nog steeds smerig wordt
- Inlaat volledig schoonmaken
Oftewel, hij moet even goed onder het mes en hopelijk kan ik er dan weer jaren tegenaan. Verder een ontzettend fijne auto ..
Zijn er mensen die dit geluid herkennen en is dit een bekend mankement? Daar was ik nog even benieuwd naar.
V40 D4 (Scherp krassend geluid bij gas geven onder load)
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Balansassen?
- Obbetuning
- 2nd Gear member
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
- Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
- Contacteer:
Uitlaat spruitstuk lek kan, maar komt niet echt vaak voor.
Inlaat spruitstuk lek komt vaak voor, zover ik weet is daar ook een nieuwe versie inlaat bij Volvo, ook een losse pakking (rubber) is te verkrijgen.
EGR off via Vdash is software van mijn kant, EGR off stuurt de klep vanaf motor starten naar gesloten.
Indien je met live data kan rijden ( bv Autel) zal je zien dat de klep rond de 1% (kan iets afwijken ) dicht staat en daar blijft.
Bij in eens vol vermogen en gas los trekt het vacuum natuurlijk altijd iets aan de klep
Normaal ging de EGR klep pas dicht als de motor zuurstof nodig had, (optrekken etc) nu dus vanaf starten.
Van sec 45 tot 51 laat de sensor zien van onze test V40 die 2 jaar geleden gereinigd is (air-intake)
Iets vettig mag de sensor wel zijn, de lucht via de turbo heeft altijd iets olie nevel.
Een plaatje ertussen hoeft niet, dit kan ook eventueel andere storingen opwekken (hebben we al eens gezien)
Als je toevallig in de buurt van Elst komt, laat Kuba even naar je geluid kijken/luisteren weet je meteen wat er exact loos is.
Inlaat spruitstuk lek komt vaak voor, zover ik weet is daar ook een nieuwe versie inlaat bij Volvo, ook een losse pakking (rubber) is te verkrijgen.
EGR off via Vdash is software van mijn kant, EGR off stuurt de klep vanaf motor starten naar gesloten.
Indien je met live data kan rijden ( bv Autel) zal je zien dat de klep rond de 1% (kan iets afwijken ) dicht staat en daar blijft.
Bij in eens vol vermogen en gas los trekt het vacuum natuurlijk altijd iets aan de klep
Normaal ging de EGR klep pas dicht als de motor zuurstof nodig had, (optrekken etc) nu dus vanaf starten.
Van sec 45 tot 51 laat de sensor zien van onze test V40 die 2 jaar geleden gereinigd is (air-intake)
Iets vettig mag de sensor wel zijn, de lucht via de turbo heeft altijd iets olie nevel.
Een plaatje ertussen hoeft niet, dit kan ook eventueel andere storingen opwekken (hebben we al eens gezien)
Als je toevallig in de buurt van Elst komt, laat Kuba even naar je geluid kijken/luisteren weet je meteen wat er exact loos is.
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 18.03.2021 - 14:43
Leuk dat je reageert , ik zal de EGR klep dan zeker weer uitschrijven. En eens kijken of ik idd met live data dit kan waarnemen.Obbetuning schreef: ↑22.12.2022 - 22:21 Uitlaat spruitstuk lek kan, maar komt niet echt vaak voor.
Inlaat spruitstuk lek komt vaak voor, zover ik weet is daar ook een nieuwe versie inlaat bij Volvo, ook een losse pakking (rubber) is te verkrijgen.
EGR off via Vdash is software van mijn kant, EGR off stuurt de klep vanaf motor starten naar gesloten.
Indien je met live data kan rijden ( bv Autel) zal je zien dat de klep rond de 1% (kan iets afwijken ) dicht staat en daar blijft.
Bij in eens vol vermogen en gas los trekt het vacuum natuurlijk altijd iets aan de klep
Normaal ging de EGR klep pas dicht als de motor zuurstof nodig had, (optrekken etc) nu dus vanaf starten.
Van sec 45 tot 51 laat de sensor zien van onze test V40 die 2 jaar geleden gereinigd is (air-intake)
Iets vettig mag de sensor wel zijn, de lucht via de turbo heeft altijd iets olie nevel.
Een plaatje ertussen hoeft niet, dit kan ook eventueel andere storingen opwekken (hebben we al eens gezien)
Als je toevallig in de buurt van Elst komt, laat Kuba even naar je geluid kijken/luisteren weet je meteen wat er exact loos is.
Heb net het geluid van de balansas gehoord, maar dat is echt iets anders. Ik heb echt een krassend metaal geluid, de balansas is een stuk zachter en doet meer tikken zo te horen, ik Kan het wel even opnemen, Elst zit niet om de hoek helaass.
We zagen ook duidelijk rook verlies bij die pakking wegkomen in het spruitstuk bij de turbo, de inlaat zit aan de voorkant dacht ik?
Het is qua geluid bijna gelijkwaardig aan dit:
Wordt iig vervolgd
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19843
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Hier wel een spruitstuk lekkage gehad, dat gaf een fluitend/blazend geluid, heuveltje op waarbij de motor vermogen vraagt hoorde ik hem fluiten.
Een afhaaltje bij de Mac waarbij het geluid resoneerde tegen de muur maakte dat ik hem heb laten controleren en roet bij het uitlaatspruitstuk gaf de doorslag.
Net als klepdeksel pakking, lekkage van olie op de bovenzijde van het blok...
Een afhaaltje bij de Mac waarbij het geluid resoneerde tegen de muur maakte dat ik hem heb laten controleren en roet bij het uitlaatspruitstuk gaf de doorslag.
Net als klepdeksel pakking, lekkage van olie op de bovenzijde van het blok...
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 18.03.2021 - 14:43
Korte update, hij ligt momenteel uit elkaar en spruitstuk was idd lek vanwege losgaan zittende bouten. Het is mij nog een raadsel hoe het kan, maar zal wellicht gewoon ouderdom zijn 230k op de klok.. Stukken pakking zijn eruit gevreten wat waarschijnlijk ook die herrie veroorzaakte:Obbetuning schreef: ↑22.12.2022 - 22:21 Uitlaat spruitstuk lek kan, maar komt niet echt vaak voor.
Inlaat spruitstuk lek komt vaak voor, zover ik weet is daar ook een nieuwe versie inlaat bij Volvo, ook een losse pakking (rubber) is te verkrijgen.
EGR off via Vdash is software van mijn kant, EGR off stuurt de klep vanaf motor starten naar gesloten.
Indien je met live data kan rijden ( bv Autel) zal je zien dat de klep rond de 1% (kan iets afwijken ) dicht staat en daar blijft.
Bij in eens vol vermogen en gas los trekt het vacuum natuurlijk altijd iets aan de klep
Normaal ging de EGR klep pas dicht als de motor zuurstof nodig had, (optrekken etc) nu dus vanaf starten.
Van sec 45 tot 51 laat de sensor zien van onze test V40 die 2 jaar geleden gereinigd is (air-intake)
Iets vettig mag de sensor wel zijn, de lucht via de turbo heeft altijd iets olie nevel.
Een plaatje ertussen hoeft niet, dit kan ook eventueel andere storingen opwekken (hebben we al eens gezien)
Als je toevallig in de buurt van Elst komt, laat Kuba even naar je geluid kijken/luisteren weet je meteen wat er exact loos is.
Morgen een APK erop, gelijk even zeker weten of het goed komt met EGR dicht via VDASH. Zag op Facebook dat het geen probleem moet zijn .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.