Dreunend geluid alsof ik over strepen in het wegdek rijdt

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
WH62
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 13.08.2018 - 19:30

Volvo XC60 D5 AWD Summum bouwjaar 2012

Ik heb al geruime tijd last van een dreunend geluid onder de auto alsof ik over een paar strepen of kleine hobbels in het wegdek rijdt.
Het valt mij vooral op op de lange weg met een constante snelheid. Het doet zich om de paar honderd meter voor alsof ik over een paar kleine hobbels in het wegdek rijdt. Het geeft dan even een kort dreunend geluid onder de auto en is dan weer weg. Soms komt het om een km weer terug soms om de 100 meter.
Mijn Volvo monteur heeft er lang naar gezocht en dacht het probleem te hebben gevonden in de achteras. Daar zit in stekker in de “computer” in de achteras en deze stekker was sterk vervuild. Na deze schoongemaakt te hebben leek het probleem over maar het kwam na korte tijd weer terug. Ik heb vrij recent 4 nieuw all seasons banden (Michelin) laten monteren en helaas het probleem doet zich nu ook nog steeds voor. Het ligt dus niet aan de banden. Vervelend maar er is wel mee te rijden. Ik stoor mij er echter wel aan.
Is iemand met het bovenstaande probleem bekend en heeft voor mijn misschien de oplossing om dit te laten verhelpen?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Geen idee zo wat het kan zijn maar heb je al eens getest of het bij bepaalde snelheden wel/niet gebeurd? Heb je toen het gebeurde wel eens gas gegeven of juist losgelaten en wat deed dat met het geluid? Heb je een automaat en wel eens de automaat in neutraal gezet toen het geluid zich voordeed? Heb je de zekering van de AWD er al eens uit gehaald en daarna proefgereden? Motorsteunen al eens gecontroleerd?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
WH62
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 13.08.2018 - 19:30

Ik heb inderdaad een automaat. Het gebeurt bij verschillende snelheden. Het geluid houd ongeveer 1 seconde aan en is dan weer weg. Gas geven of loslaten of de automaat in de neutraal zetten is binnen 1 seconde dus lastig te controleren of het effect heeft. De auto wordt elk jaar goed onderhouden en gecontroleerd dus de motorsteunen zal denk ik niets mee mis zijn. De zekering van de AWD eruit halen en kijken of het probleem dan weg is is inderdaad nog niet gedaan en ik zal mijn monteur vragen dit eens een keer te testen.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Begrijp ik uit je reactie dat het dreunende geluid max 1 seconde duurt en dan weer weg is?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
WH62
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 13.08.2018 - 19:30

Ja dat klopt. Ik hoor het geluid als ik bv op de snelweg rijdt om de 100 m dan om de 500 m dan om de km. Het wisselt en het geluid is dan ongeveer 1 seconde hoorbaar. Het klinkt alsof je over enkele ribbels in het wegdek rijdt.
redracer
4th Gear member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

aircopomp en alle riemen/poelies etc?
dat gaat om de zoveel tijd aan.
WH62
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 13.08.2018 - 19:30

Dat klopt maar dat geeft niet het geluid wat ik hoor. Het komt echt ergens bij de achteras vandaan. Op zich kan ik er mee leven en het kan volgens mij ook geen kwaad maar je focust je erop en dan is het toch duidelijk aanwezig elke keer. Ik wil er vanaf want de auto loop verder super op dit kleine euvel na.
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”