Veiligheid CC/Autopilot rijden?

Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Dat is dan toch een visuele controle...
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Fulaks schreef: 05.01.2023 - 10:20 Dat is dan toch een visuele controle...
Mja maar melding != melding. Ik vind dit niet passen bij de Volvo gedachte. Je let op de weg, systemen ondersteunend. Dan is het niet fijn als een systeem zonder melding (behalve het moeten signaleren op het display) losschiet. Kom je in de buurt van de lijnen, zonder PA enabled dan voel je wel degelijk een trilling zoals je telefoon icm (wanneer enabled) een stuurcorrectie om je terug de duwen.

Ja je komt er vanzelf achter, maar ik schrok eerst echt wel een paar keer totdat ik in de gaten had dat PA zichzelf enabled/disabled op die 135 km/h grens wanneer het geactiveerd is.

Ook het gemis van de middenbepaling vind ik erg vervelend bij gebruik van PA. Ik rijd zelf niet helemaal in het midden van de (snel)weghelft. Verder zoals al aangegeven gaat PA wel vaker zijn eigen gang mbt het lijnenspel, dan wil je tegensturen omdat ie vreemde kanten op wil en moet je 'm toch echt wel even "er doorheen" duwen.
Gebruikersavatar
Poolrev
5th Gear member
Berichten: 2092
Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
Locatie: Midden NL

Bij mij trilt het stuur wel bij 138 km/h alstie van PA overgaat op ACC, ook onder die snelheid gebeurt dat overigens, alstie bijv. de belijning van de weg niet goed kan vinden door flinke regen oid.
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Poolrev schreef: 06.01.2023 - 11:45 Bij mij trilt het stuur wel bij 138 km/h alstie van PA overgaat op ACC, ook onder die snelheid gebeurt dat overigens, alstie bijv. de belijning van de weg niet goed kan vinden door flinke regen oid.
Geen idee of dat nog een instelling kan zijn, maar het is hier zeker geen trilling (dus eentje die langer aanhoudt zoals bij correcties het geval is). Het is meer een soort van voelbare *SNAP* en dan is het "uit". In de bochten ideaal als je ineens anders moet doseren omdat het stuur niet meer mee helpt ;)
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Bij mij ook trilling in het stuur die aankondigt dat PA ermee ophoudt.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Logischer zou zijn dat ACC icm PA gewoon niet hoger ingesteld kon worden dan max snelheid voor PA == 135 km/h
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Dat moet je dan ook maar weten dat dat niet kan...:-)

Je rijdt 200, drukt op het knopje, bent verheugd je krantje te kunnen gaan lezen en gaat toch zo, hoppa, de strontbult in...;-)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Peter-V50 schreef: 02.01.2023 - 16:09 Ik heb het gevoel dat je niet begrijpt wat PA doet. De navigatie heeft er niets mee te maken. Het is niet zo dat je een bestemming in kunt voeren en dat de auto dan zelf de weg zoekt.
Sorry voor late reactie, heel de week stampend druk (trouwens geen km gereden maar dat daar gelaten, ik werk thuis vandaar :-) )
Nou ik probeer te begrijpen wat PA doet. Als ik AI programmeur was bij Volvo (of welke autofabrikant dan ook), zou ik niet een afslag Westerhoven nemen op betreffende weg, als ik naar Eindhoven wil wat als eindbestemming staat?
Is voor mij vrij onlogische. Ik (maar wie ben ik?) zou deze info (als oud AI programmeur) meenemen.
Het was mij wel duidelijk dat ie zoekt naar strepen en belijningen. Maar enige AI had ik wel verwacht. Dus niet een onnozele afslag dan maar nemen als je het niet weet. Dan gewoon uitschakelen.

Voor de rest werkt PA op de meeste wegen die ik heb gereden en zoals meerden hier aangeven tot 135km/uur. Tot stilstand komen en weer vertrekken is even wachten maar werkt ook goed. Begin wel ff de voet bij de rem houden om het vertrouwen te krijgen :-D

Viel mij gewoon op dat het op een (enigszins, ongedefinieerde weg voor de volvo) er afslagen worden genomen en spontaan de rem werd geactiveerd.
Dat ie een afslag wil nemen, is vervelend maar ik ben ook niet dat ik lig te pitten achter het stuur!
Maar remmen wanneer het niet nodig is, en dat met andere auto's achter mij...
Dan is bij mij ACC of PA wel even naar het nul punt gezakt... terwijl ik hier in anderhalf jaar Nooit problemen mee had.
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

raspaardje schreef: 06.01.2023 - 16:32 Dat moet je dan ook maar weten dat dat niet kan...:-)

Je rijdt 200, drukt op het knopje, bent verheugd je krantje te kunnen gaan lezen en gaat toch zo, hoppa, de strontbult in...;-)
Je doet er nu lacherig over maar in DE is dit echt niet fijn. Ik schrok me de eerste keer echt rot in een bochtig stuk snelweg met uiteraard de handen aan het stuur.

Ik weet niet hoe stevig jij het stuur beet hebt met PA actief maar ik niet zoals normaal, zeker in de bochten niet want dan helpt de PA heerlijk. Als je dan al accelererend boven de 135 km/h komt na een voorligger met PA actief ACC op 150 km/h en in de bocht schiet de PA gewoonweg los omdat je boven de 135 km/h komt… Ik was behoorlijk over de zeik…
Gebruikersavatar
VincentH6
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 27.01.2020 - 09:11
Locatie: NH

Eerlijk gezegd vind ik het wel een beetje verontrustend dat iemand PA aanzet op een snelheid waarvan duidelijk is dat ie niet meer ondersteund, of in ieder geval zou moeten weten dat dat zo is, en zich dan laat verrassen. Bij dergelijke snelheden zou je toch heel alert moeten zijn, vooral als er overig verkeer is, waardoor de auto in eerste instantie al heeft moeten vertragen.

Volvo S60 R-Design - Fusion Red (2020)
Volvo S60 Intro Edition - Black Stone (2001)
VW Passat R-Line - Diamond Black (2016)
Volvo V60 Momentum - Savile Grey (2012)
Eerder: Renault Laguna GT II en III, VW Golf, Toyota Yaris Verso, Opel Astra, Fiat Brava, Nissan Micra
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Gewoon dom (en zelfs gevaarlijk) dat je geen idee hebt hoe je hulpsystemen werken..
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

VincentH6 schreef: 07.01.2023 - 18:43 Eerlijk gezegd vind ik het wel een beetje verontrustend dat iemand PA aanzet op een snelheid waarvan duidelijk is dat ie niet meer ondersteund, of in ieder geval zou moeten weten dat dat zo is, en zich dan laat verrassen. Bij dergelijke snelheden zou je toch heel alert moeten zijn, vooral als er overig verkeer is, waardoor de auto in eerste instantie al heeft moeten vertragen.
Bij een 1e keer... Dan wordt het inderdaad duidelijk. Gelukkig dat jij meteen het boekje hebt gepakt en bent gaan lezen. Ik rijd zelden met PA, dus als je het dan een keer probeert is het niet bepaald fijn als het zo reageert, niet wetende dat het na 135 km/h zichzelf deactiveert in een bocht. Maar ik ben gewoon dom, sorry. Volvo is de beste!
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Verdiep je voor gebruik gewoon in hetgeen je gekocht hebt, er zit niet voor niets een beknopte handleiding bij...
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Beknopte handleiding zegt;
Pilot Assist
Pilot Assist13 is een comfortverhogend systeem dat de auto binnen
de eigen rijstrook helpt houden en een bepaalde afstand tot voor-
liggers helpt aanhouden. De stuurhulp werkt alleen, wanneer u o.m.
beide handen aan het stuur houdt en wanneer de zijlijnen van de
rijstrook zichtbaar zijn. Wanneer de stuurhulp actief is, staat er een
GROEN stuursymbool op het bestuurdersdisplay.
en
De adaptieve cruisecontrol* helpt u om een gelijkmatige snel-
heid aan te houden in combinatie met een vooraf gekozen tijds-
verschil tot voorliggers.

De Pilot Assist met stuurhulp helpt u om de auto tussen de zij-
markeringen van de rijstrook te houden in combinatie met een
vooraf gekozen tijdsverschil ten opzichte van voorliggers.
Ik had het natuurlijk moeten weten, zeker in bochten. Dom dom dom! Ik ga me nu eerst verdiepen in een cursus assertiviteit.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Succes
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Dank!
Maarten M
2nd Gear member
Berichten: 212
Lid geworden op: 06.08.2019 - 08:24

OGA244 schreef: 08.01.2023 - 13:02 Verdiep je voor gebruik gewoon in hetgeen je gekocht hebt, er zit niet voor niets een beknopte handleiding bij...
Dit vind ik echt onzin. Dat hele RTFM gedoe. Een product hoort gewoon duidelijk te zijn zonder eerst hele boekwerken door te moeten nemen. En dus zeker een Volvo dat pretendeert de veiligste auto te zijn. Dus duidelijk signaal dat de PA eraf gaat. Per slot van rekening doet mijn V70 dat ook als de ACC eraf gaat. Duidelijke piep en bericht in beeld dat er geen ACC meer is maar gewoon CC.
V70 D4 GT8 Nordic+ Luxury Line 2015 caspian blue 240.000 km
Obbetuning 235 pk, 470 nm
Achterspoiler
Modin black 18 inch velgen

Alfa Romeo 159 1750 TBI TI 235pk
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Er is n tamelijk duidelijk signaal, recht voor je neus veranderd het autootje van kleur..

Mopperen dat je het allemaal niet zomaar snapt zegt meer iets over jou..
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Maarten M schreef: 08.01.2023 - 17:02 Dit vind ik echt onzin. Dat hele RTFM gedoe. Een product hoort gewoon duidelijk te zijn zonder eerst hele boekwerken door te moeten nemen. En dus zeker een Volvo dat pretendeert de veiligste auto te zijn. Dus duidelijk signaal dat de PA eraf gaat. Per slot van rekening doet mijn V70 dat ook als de ACC eraf gaat. Duidelijke piep en bericht in beeld dat er geen ACC meer is maar gewoon CC.
Jou ACC piept alleen als deze i.v.m. een storing niet meer werkt. Vandaar de piep en het bericht. Dat is een heel andere situatie.
De status van de PA is visueel (groen/grijs) midden in het display zichtbaar. De PA schakel je ook altijd bewust in (gaat niet automatisch). Desondanks vind ik het ook wel verdedigbaar als de verwachting is dat Volvo er voor had gekozen voor een optisch signaal als de PA deactiveert, net zoals als dat gebeurt bij te lang geen handen aan het stuur. Tegelijkertijd, Volvo gaat er neem ik aan (en m.i. ook terecht) vanuit dat je altijd de handen aan het stuur hebt en dus zelf ook ingrijpt indien nodig.
Verder ben ik wel benieuwd hoe Volvo volgens jou zonder een RTFM manier duidelijk moet maken wat de beperkingen zijn van PA, dat zijn er namelijk volgens de handleiding nogal wat en als je dat dan leest kun je er ook rekening mee houden. Volvo adviseert daarom ook in de handleiding om die handleiding door te nemen voordat je PA gebruikt. Het is geen perfect, laat staan foutloos, systeem. Overigens staat in mijn handleiding dat PA-2 werkt tot 140 km/uur.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Ja bij mij, my22 werkt ik tot en met 140km/h op de teller.
Daarna gaat het stuur trillen en is ie eraf.

Los van het trillen, dit voel je toch ook meteen in het stuur hoe los je hem ook beet hebt als de PA eraf is.

Gevoelsmatig gebruik ik hem meest tot max 120 a 125, daarna niet meer.
-V60 B4 7dct R design wit
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”