XC70 EGR problem of toch iets anders ?
Geplaatst: 31.12.2022 - 12:54
Hej!
Een aantal weken geleden was ik bij de Volvo dealer voor een nieuwe accu en net die dag begon de motor bij koude motor met een klein beetje inhouden. Kon mogelijk de EGR zijn volgens de monteur, maar er waren geen foutmelding o.i.d. Maar auto had ook hele nacht bij -15 buiten gestaan.
Niet zoveel aandacht aan besteed omdat ik het zelf niet meer merkte. Tot voor kort werd de wagen alleen in het weekend gebruikt voor wat langere ritten (ca 2x 140km), vanaf vorige week wat frequenter en korter (ca 20-30 km per dag)
Afgelopen week van Zuid Zweden - NL v.v. gereden en ik dacht dat de EGR wel zou reinigen op de autobahn. Echter naar mijn gevoel wordt het duidelijker bij koude start. Bij gebruik van de standkachel is het naar mijn gevoel minder. Vanmorgen ook onderweg gedurende de laatste 150 km naar huis, bij warme motor. Een kort ‘inhouden’. Normaal kan dat ook de adaptieve cruise control zijn (beetje hinderlijk ding), maar in dit geval reed er niets voor mij by far.
Mijn vraag duidt dit inderdaad op EGR, wat voor kosten zijn er met zo’n reparatie gemoeid ? Bij de Volvo dealer of kan dit ook bij een algemene garage ? En voor de Zweedse lezers, een aanbeveling rond Osby/Älmhult wellicht ?
De feiten:
- XC70 D4 Classic Summum 133kW FWD
- Geartronic
- Bouwjaar 08/2015
- VIN YV1BZ73CDG1242168
- Gemiddeld verbruik 6.2l/100 km
- Oliepeil continue 1 blokje onder max.
- Volgende onderhoud 15.000 km / 4 maanden (eerder onderhoud volgens boekje)
- Geen foutmeldingen
- km stand 139.000
Advies welkom
Gott nytt år!
Een aantal weken geleden was ik bij de Volvo dealer voor een nieuwe accu en net die dag begon de motor bij koude motor met een klein beetje inhouden. Kon mogelijk de EGR zijn volgens de monteur, maar er waren geen foutmelding o.i.d. Maar auto had ook hele nacht bij -15 buiten gestaan.
Niet zoveel aandacht aan besteed omdat ik het zelf niet meer merkte. Tot voor kort werd de wagen alleen in het weekend gebruikt voor wat langere ritten (ca 2x 140km), vanaf vorige week wat frequenter en korter (ca 20-30 km per dag)
Afgelopen week van Zuid Zweden - NL v.v. gereden en ik dacht dat de EGR wel zou reinigen op de autobahn. Echter naar mijn gevoel wordt het duidelijker bij koude start. Bij gebruik van de standkachel is het naar mijn gevoel minder. Vanmorgen ook onderweg gedurende de laatste 150 km naar huis, bij warme motor. Een kort ‘inhouden’. Normaal kan dat ook de adaptieve cruise control zijn (beetje hinderlijk ding), maar in dit geval reed er niets voor mij by far.
Mijn vraag duidt dit inderdaad op EGR, wat voor kosten zijn er met zo’n reparatie gemoeid ? Bij de Volvo dealer of kan dit ook bij een algemene garage ? En voor de Zweedse lezers, een aanbeveling rond Osby/Älmhult wellicht ?
De feiten:
- XC70 D4 Classic Summum 133kW FWD
- Geartronic
- Bouwjaar 08/2015
- VIN YV1BZ73CDG1242168
- Gemiddeld verbruik 6.2l/100 km
- Oliepeil continue 1 blokje onder max.
- Volgende onderhoud 15.000 km / 4 maanden (eerder onderhoud volgens boekje)
- Geen foutmeldingen
- km stand 139.000
Advies welkom
Gott nytt år!