Eerste indrukken XC40 T2
Geplaatst: 02.01.2023 - 11:43
Twee maanden gelden mijn Tiguan 2.0 TDI uit 2016 ingeruild voor een jonge XC40 T2 uit 2021. Dieselen was om verschillende redenen niet meer interessant. Elektrisch rijden op dit moment (nog) geen optie, niet alleen vanwege de hogere aanschafprijs maar ook wegens het bezit van een caravan. Hoe bevalt nu zo'n overstap? In positieve zin valt me op dat de Volvo erg comfortabel rijdt en lekker stil is. Voor het eerst een auto met automaat en dat rijdt natuurlijk heerlijk (had ik eerder moeten doen). Waar ik wel tegenaan loop is dat als ik de auto afsluit hij automatisch in de P gaat. Niks mis mee, maar als ik een volgende keer de auto start en naar de D schakel dan kan hij niet anders dan met een flinke schok na het intrappen van het gaspedaal in beweging komen. Heb daar overigens alleen last van bij een koude motor. Bij een warme motor functioneert de kruipstand wél. Ik sprak laatst een kennis die een nieuwe Clio met automaat had aangeschaft en die heeft exact dezelfde ervaring. Bij mijn weten is dit 'ongemak' niet het geval bij de VAG-auto's met DSG. De extra toeters en bellen (zelfs in deze basisuitvoering) dragen bij aan een prettige rij-ervaring/beleving. Ik maak alleen gebruik van de XC40 bij de wat langere ritten > 10 km. Voor de kortere ritten gebruiken we de Up! van vrouwlief. Met een fluwelen voet is dan een benzineverbruik van (gemiddeld) rond de 6.6 liter/100 km haalbaar en ik vind dat meer dan acceptabel en heel netjes voor zo'n relatief zware SUV. De stoelen zitten lekker. Fijn dat je de zitting kunt kantelen! Wat me wel opvalt is dat de lengte van de zitting wat korter aanvoelt dan de zitting van de Tiguan (gek genoeg i.t.t. de specs hierover bij Autoweek). Als je de rugleuning wil verstellen dan zit je al gauw klem met je vingers (te weinig ruimte). Het bedieningsgemak en het menu vind ik veel ingewikkelder en onlogischer dan de Tiguan. Vaak moet ik de App raadplegen waar ik iets kan vinden. Een papieren handleiding kreeg ik er niet bij, zelfs geen verkorte versie. Ik moet dat van het internet halen. Vind dat toch een gemis. Ik mag altijd graag zo'n boekje doorbladeren na aanschaf van mijn nieuwe bolide. Ik begrijp dat allerlei milieu-argumenten hieraan ten grondslag liggen maar waarom krijg ik dan wél een lijvig papieren 'supplement' handleiding? Laatst wilde ik een aantal radio-zenders opzoeken maar dat was alleen maar mogelijk met mijn mobiele telefoon uit. Dan zie je ineens wél het pictogram met de lijst met radiozenders in beeld. Vreemd. Km-stand en verbruik resetten? Die knop zit aan de hendel met de instellingen voor het licht. Huh? De grafieken over het verbruik ogen aardig maar wat ik wil weten is het actuele en exacte verbruik tijdens het rijden zonder dat ik telkens allerlei handelingen moet verrichten om dit te kunnen zien. Op vakantie vind ik het altijd leuk om in het navigatiescherm geïnformeerd te worden over de hoogte. Dat mis ik. Overigens vind ik de kleurenweergave van het navigatiescherm magertjes in vergelijking met de Tiguan. Veel grijs ook als ik links en rechts van de weg weilanden zie. Inzoomen niet met een simpel draaiknopje maar gehannes met je vingers. Motortemperatuur? Onzichtbaar. Kortom: het is allemaal even wennen, zal ook te maken hebben met het feit dat ik verschillende VAG-auto's hiervoor heb gehad en haast blindelings alles kon vinden. Ondanks deze kritische kanttekeningen ben ik toch erg blij met deze XC40. Ik vind het een mooie auto die geweldig comfortabel rijdt. De T2 is qua motor voor mij voldoende. Ben benieuwd naar de ervaringen met de caravan er achter deze zomer. Inmiddels via de post een Volvo-pas ontvangen. Wat is de meerwaarde hiervan als mijn gegevens inmiddels bekend zijn bij de dealer? NB Ben overigens erg benieuwd naar mijn toekomstige ervaringen bij Bluekens in Halsteren. Lees en hoor daar positieve berichten over..