Pagina 1 van 1
Spanningsrol Distributieriem kapot geslagen
Geplaatst: 17.11.2006 - 15:19
door dompie
Ja dat heb ik.
Mijn volvo V40 1.8 1998. Leuke auto ben ik altijd zuinig op, maar schijnbaar niet zuinig genoeg of te zuinig kan ook.
Maar de spanningsrol van de d-riem is door de kap heen geslagen. de d-riem is nog wel heel. En toen het gebeurde wilde ik net optrekken, maar liet de koppeling te snel los en sloeg af. Kerrg hem ook niet meer aan de loop. De ANWB er bij en deze vreesde het ergste.Dus ik ga er maar van uit dat het blok is afgeschreven. Hij heeft 335.000 km op de teller staan.
De auto is verder nog goed. Maar ik wil vragen aan wie hier ervaaring mee heeft en wat ik het beste kan doen. Een ander blok er in zetten, of dit blok maken als dat nog te maken valt. Als ik naar de kosten kijk die anderen hebben betaald. Ga ik het zeker zelf doen. Is dat te doen? Ik weet precies waar wat zit maar heb nog nooit een motor losgedraait. En zijn daar boekjes van hoe het blok in elkaar zit? ik heb nog een na deel het is een auto op gas (G3) lpi dus dan kom ik ook allemaal leidingen tegen.
Hopelijk hebben jullie tips.
Gr Erica :roll:

Geplaatst: 17.11.2006 - 15:44
door V480-S60
Zo Erica,
Dat is een minder verhaal.
Als de D-riem niet is geknapt dan kan je geluk hebben. Dat zou ik eerst eens controleren.
Anders is een ruilmotor zeker aan te bevelen. Er zijn vast wel monteurs die je willen helpen.
Succes.
Geplaatst: 17.11.2006 - 16:30
door dompie
Nee de D-riem is niet gebroken die draait zelfs nog.
Maar ja de grage kan Maandag pas kijken dus moet wachten. Maar als vrouw wil ik zeker duidelijk maken dat ik verstand van de opties heb.
Doe ten zijner tijd wel een oproep monteurs gezocht haha ::D
Geplaatst: 17.11.2006 - 19:59
door martin2
Dat de riem niet kapot is zegt niets. De spanrol is kapot gegaan dus stond de riem niet meer. Hierdoor kan het zijn dat de riem over de tanden is geslipt. Er is dus een reele kans dat de zuigers tegen de kleppen zijn gekomen. De kosten zijn dus hiervan afhankelijk. Wel of niet repareren hangt dus helemaal van de schade af. Geen schade -----> repareren. Wel schade, dan is belangrijk hoeveel het kost om te repareren. Maar met die kilometerstand zal het dan toch al gauw een andere motor worden of een ander auto, tenzij je het zelf doet.
MvG Martin
Geplaatst: 17.11.2006 - 20:16
door dompie
Ja wat de uitslag ook word ik wil het zelf doen.
Maar ja denk ik daar te makkelijk over? Of als je goed oplet wat je doet, valt een blok dan goed zelf te reviseren. En is een ander blok er in zetten, vrij makkelijk of ga ik mij er in vergissen. ik heb gelukkig iemand die mij kan helpen met het er ui en in takelen van het blok. Maar als ik gekke dingen tegen kom is het misschien beter om het te laten doen.
Geplaatst: 17.11.2006 - 20:17
door NOS
Met die kilometerstand is een nieuw blok wel interessant!
Geplaatst: 17.11.2006 - 21:41
door martin2
dompie schreef:Ja wat de uitslag ook word ik wil het zelf doen.
Maar als ik gekke dingen tegen kom is het misschien beter om het te laten doen.
Is wel een beetje tegenstijdig, maar goed het zal de twijfel wel zijn.
Ik kan er moeilijk over oordelen want ik weet niet hoeveel ervaring en technische kennis je hebt. Een blok reviseren waar je over spreekt is niet zo maar even wat. Een kop vervangen is wat minder omvattend. Een motor wisselen is ook een aardige operatie. Het klinkt als even losdraaien en takelen maar. Vergeet niet dat er ook nog een versnellingsbak aanvast zit en leidingen en kabels. Verder moet er ook nog heel veel verwijderd worden om ruimte te maken zodat de motor eruit kan. Je moet ook niet vergeten dat je de "nieuwe motor" ook moet beoordelen zodat je geen kat in de zak koopt enz enz.
Suc6 Martin
Geplaatst: 19.11.2006 - 14:38
door edraket
Als er al iets inwendig stuk is is het hoogstwaarschijnlijk alleen de kop (kleppen krom). Is goed te doen met een handleiding en wat logisch denkwerk. Als je twijfelt en geen idee hebt waar te beginnen zou ik er niet aan beginnen.
Geplaatst: 25.11.2006 - 16:23
door dompie
Nou we hebben echt geluk gehad, denk ik. gewoon een nieuwe spanrol en D-riem om gedaan en hij loopt weer. Maar ik heb nog een probleem.
Weet iemand hoe die v-riem er om moet? We houden steets een stukje riem over haha. de D-riem vervangen is makkelijker dan de V-riem.
Heeft iemand een tekening of een tip misschien zie ik iets over het hoofd.

Geplaatst: 25.11.2006 - 16:31
door martin2
Je weet nu dat er niets kapot is. Dat is mooi. Je weet nu hoe het moet dus ik zou de distr riem weer eraf halen, voordat je de multi riem erop zet, en een nwe distr riem monteren. Je hebt nu geluk gehad de volgende keer misschien niet. Altijd een nwe riem monteren als je deze eraf hebt gehaald zeker als je niet weet of deze een "tik" heeft gekregen. Vergeet ook niet een nwe geleide rol te monteren.
MvG Martin
Geplaatst: 25.11.2006 - 16:47
door dompie
Heey Martin, super bedankt voor de snelle reactie. Ik had al een nieuw v-snaar gekocht. Zoveel geluk in een keer bestaat inderdaad niet.
Hoe de snaar er om moest stond netjes in het boekje. hij zit er om, wat een geluid weer Ja en op een volvo moet je zuinig zijn. Ik kan niet wachten dat ik er weer in mag rijden hihi.
Ik wil jullie allemaal bedanken voor de tips en de reacties en steun natuurlijk.
Denk dat ik toch maar automonteur wordt. :BIG:
Als jullie ooit mijn hulp nodig hebt

wie weet, kan ik iets zinnig zeggen.
Nogmaals THANKS :smilecolros:
Geplaatst: 25.11.2006 - 16:51
door martin2
Het ging mij er niet om dat je een nwe V-riem monteert maar een nwe DISTR. riem. Ben blij voor je dat het allemaal gelukt is en mee is gevallen.
MvG Martin
Geplaatst: 25.11.2006 - 17:07
door Remon
Inderdaad aan te bevelenom er een nieuwe d-riem op te monteren. Bij een cilinderkop revisie word de d-riem ook altijd uit voorzorg vervangen. Ook al zit deze er net 2000km op. Eens de spanning van de riem afhalen betekend vervangen onder welke omstandigheden ook.
Geplaatst: 04.12.2006 - 21:08
door dompie
Ja was ik er vergeten bij te zetten, maar had er natuurlijk ook een nieuwe D-riem omgezet.

Geplaatst: 15.12.2006 - 10:08
door hafatel
Ik ben net op het forum en lees dus nu pas de berichten over de spanner. Ik heb zelf ook zo'n gevalletje gehad. Gelukkig is dat in het garage gebeurt tijdens het warmdraaien van de moter. De riem is er afgelopen als gevolg van een slechte spanner. Ik heb geluk gehad dat alles vervangen kon worden. Maar de garage wist mij te vertellen dat voor dit type auto er een modificatie is geweest voor de spanners. Deze was bij mij niet uitgevoerd.
Het gaat om een volvo V40 1.9 td 90 pk van oktober 1997
Het gebeurde bij in juni 2005 bij een kilometerstand van 251892 km.
Wellicht dat andere v40 rijders wat hebben aan deze info.
Groet