verlichting schakelaar portierruiten

Plaats reactie
diazepam
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 04.08.2008 - 18:31

Beste lezers,

Ik constateer sinds kort een raar probleem met de (ik neem aan led)verlichting van enkele bedieningsknopjes in mijn V70 III uit 2016 . Bij de bediening in de deur aan de bestuurderskant brandt de verlichting niet van de zijruit links- en rechtsvoor en ook niet van rechtsachter.
Aan de passagierskant brand de verlichting ook niet van de ruitbediening (die van de zijspiegels doen het wel).
En ook bij het linker en rechterportier achterin brandt de verlichting van de ruitbediening niet (zowel als ik kinderslot erop heb zitten als eraf). De functie van de bediening doet het verder prima (ramen open/dicht). Maar wel gek dat alle andere ledjes in hetzelfde bedieningspaneel het dan nog wel doen (zoals dus zijspiegels, kinderslot, bediening ruit linksachter in het paneel aan de bestuurderskant).

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Lijkt mij niet dat er na slechts een kleine 7 jaar al meerdere ledjes aan vervanging toe zijn....

Dank voor de reacties!
fmulders
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 21.07.2021 - 10:20

Ik had dit ook bij mijn V60 uit 2014.
Alleen het bedieningspaneel in de bestuurdersdeur, daar deed nog maar één lampje het. Dit gebeurde tijdens de garantie periode en de garage heeft dan ook die hele module vervangen.
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Daar is al wat over geschreven. Of een aantal ledjes zijn kapot, of een breuk in de printplaat. Reparatie is ingewikkeld. Ik heb onlangs van de sloop (Elferink in Enter) voor €30,- een andere gehaald (bestuurderskant). Was zelfs een jaar jonger (2017). Demonteren en monteren kun je zelf. Totaal een half uurtje werk. Dat je achterin ook problemen hebt moet toeval zijn. Die schakelaars zijn niet met elkaar verbonden.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
diazepam
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 04.08.2008 - 18:31

Dank voor de reacties. Gek inderdaad dat het, naast de unit in de bestuurdersdeur (ik heb inderdaad gelezen over kwetsbare leds in de printplaat op deze unit) , ook de drie losse schakelaars betreft in resp de passagiersdeur en de 2 deuren achter (daar heb ik nog niet echt kwetsbaarheden over gelezen); dat doet een centralere oorzaak vermoeden. Denk dat ik dan ook maar op zoek ga naar een tweedehandsonderdelen, want ik verwacht geen coulanceregeling vanuit de dealer gezien de leeftijd van mijn V70 (7 jaar).
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Die coulance kun je inderdaad vergeten. Vaak gaat de unit aan de bestuurderskant op den duur kapot door regenwater dat bij het in- en uitstappen op de unit valt en dan het een en andere laat corroderen. Repareren is vrijwel onmogelijk en, zoals ik al schreef, voor 3 tientjes heb je een andere.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
diazepam
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 04.08.2008 - 18:31

Je hebt gelijk! Ik heb inmiddels een mooie deal met Elferink kunnen sluiten voor de module in de bestuurdersportier en drie losse schakelaars voor de overige portieren. Jos, kun je mij vertellen hoe je de module aan de bestuurderskant er (zonder al teveel beschadigingen) uit hebt gekregen om te kunnen vervangen? Ik heb het met verschillende tools geprobeerd om een kier te maken, die groot genoeg is om het met de hand verder los te wringen, maar tevergeefs....lijkt wel alsof ie toch met een schroef vastzit ergens, maar dat kan volgens mij niet.....
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Nee, op jouw manier gaat het nooit lukken. Het deurpaneel moet er namelijk af. Verwijder eerst het kapje van de luidspreker bij de achteruitkijk-spiegel. Die wip je er af met het liefst zo’n plastic wippertje. Met een schroevendraaier kan ook maar doe voorzichtig ivm eventuele beschadigingen. Maak vervolgens het paneel los met datzelfde wippertje. Dit door rondom het paneel los te wippen. Vervolgens is het paneel los en kun je het door iets omhoog te bewegen demonteren.
Op dat moment is het handig dat je kunt beschikken over een paar extra handen. Iemand houdt het paneel vast, de ander maakt de stekkers los van de schakelunit. Die kun je er vervolgens van onderaf er uit wippen.
Plaats de nieuwe schakelaar en sluit de stekkers aan. Hang het paneel in de deur en klik met de vuist het paneel in de carrosserie van de deur. Plaats het roostertje van de geluidsbox terug en klaar is Kees.
Succes!
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
diazepam
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 04.08.2008 - 18:31

Dan heb ik toch ten onrechte via internet begrepen dat het, in het geval van de laatste reeks V/XC70 een makkelijke klus zou zijn, door alleen die unit er van bovenaf uit te wippen, zonder dat de hele deur paneel eraf moet. Gelukkig ben ik op tijd gestopt met proberen en zal ik, als het weer buiten wat beter is en warmer, aan de slag met de panelen (want ik neem aan dat dit dan ook geldt voor de andere deuren).
In ieder geval veel dank voor je informatie en heldere beschrijving; het klinkt altijd als een klus om tegenop te zien en van die plastic knijpertjes die breken en zo, maar zoals je het beschrijft valt dat allemaal reuze mee ;-)
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Neem anders eerst een valiumpje (2.5 mg) :)
Nee, zonder dollen, is een klusje van niks.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
diazepam
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 04.08.2008 - 18:31

Ha ha, nee hoor, zal ik inderdaad niet nodig hebben; voorlopig houd ik het maar bij het voorschrijven van dat middel aan hen die het wel echt nodig hebben ;-)
diazepam
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 04.08.2008 - 18:31

Nog een aanvullend vraagje; klopt de verlichting van de verlichtingsschakelaar (zie foto)? Bij mij zijn de 0 en het symbooltje, midden op de draaiknop, niet verlicht.....ik dacht even checken hoe dit hoort, want als hier ook wat ledjes uitgevallen zijn, dan is er mogelijk toch wat anders, meer centraal aangestuurd, aan de hand...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Heb het net even gechecked. Bij mij branden ze ook niet. Dus waarschijnlijk normaal. Je kunt dus rustig gaan slapen. Een benzo is derhalve niet nodig :)
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
diazepam
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 04.08.2008 - 18:31

Ha ha, dank voor je reactie; dat stelt me inderdaad wel gerust ;-)
diazepam
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 04.08.2008 - 18:31

Kleine update: Ik heb inmiddels, terwijl mijn auto er stond voor een grote beurt, ook meteen (nadat ik de dealer andere oorzaken heb laten uitsluiten, zoals stekker/kabelprobleem; dat vond ik toch een prettig idee) de schakelaars in alle portieren laten vervangen en alle lampjes doen het nu weer ;-). Heeft me ongeveer 150 euro aan arbeidsuren gekost, maar ik kan jullie zeggen dat het mij honderden euro's heeft bespaard als ik hoorde wat de dealer voor de hele klus incl nieuwe schakelaars zou hebben gevraagd (terwijl ik alle schakelaars voor 60 euro via elferink op de kop heb weten te tikken).
Alleen zijn ze vergeten een stekkertje van de deurslotschakelaar (boven de hoofdmodule in de bestuurdersportier ) vergeten terug te plaatsen, dus moet nog een keertje terug....
diazepam
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 04.08.2008 - 18:31

diazepam schreef: 16.02.2023 - 11:36 Kleine update: Ik heb inmiddels, terwijl mijn auto er stond voor een grote beurt, ook meteen (nadat ik de dealer andere oorzaken heb laten uitsluiten, zoals stekker/kabelprobleem; dat vond ik toch een prettig idee) de schakelaars in alle portieren laten vervangen en alle lampjes doen het nu weer ;-). Heeft me ongeveer 150 euro aan arbeidsuren gekost, maar ik kan jullie zeggen dat het mij honderden euro's heeft bespaard als ik hoorde wat de dealer voor de hele klus incl nieuwe schakelaars zou hebben gevraagd (terwijl ik alle schakelaars voor 60 euro via elferink op de kop heb weten te tikken).
Alleen zijn ze vergeten een stekkertje van de deurslotschakelaar (boven de hoofdmodule in de bestuurdersportier ) vergeten terug te plaatsen, dus moet nog een keertje terug....
Die honderden euro's die ik uiteindelijk heb bespaard door zelf de schakelaars tweedehands (60e) te hebben geregeld en wat ik anders extra (alleen de nieuwe schakelaars, los van arbeid) bij de dealer had moeten betalen bedraagt maat liefst 640 euro! Wist niet dat ie krengen normaal gesproken zoveel geld kosten, en dat voor een paar ledjes die het niet meer doen.....konden we voor dit soort zaken maar gewoon weer een nieuw lampje in een lamphoudertje plaatsen ;-)
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”