D4 260k km olie -> revisie of dumpen ?

ArjenV60
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 25.06.2022 - 15:13

Hi,

Onze v60 (06/2015) met -260km op teller rijdt heerlijk, maar ja, het olieverbruik hè. Gaat nu richting 1:4000. Inlaatspruitstuk is ook aan schoonmaak/ vervanging toe. Motor is een D4204T14

Eigenlijk willen we de auto nog wel een paar jaar rijden (30k / jr). Drie opties:

1) Revisie zuigerveren (5k&)
=> wat is dan verwachte levensduur blok ?
En gaan de andere draaiende delen, zoals turbo/pompen/etc, zo lang mee ?

2) Motorwissel van sloop met lagere km stand en hopelijk met gemodificeerde veren. Is het duidelijk vanaf welk serienummer de motoren zijn aangepast ?

3) Auto verkopen. Marktwaarde is al niet zo hoog.

Als we met revisie investering de auto nog een jaar of 5 kunnen rijden, zonder al teveel extra uitgaven is dat wel waard voor ons.

Ben Toyota gewend. Meerdere autos met 400k gehaald, alles origineel.

Iemand die advies / ervaringen kan delen ?
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

1:4000 km zou ik mij nog geen zorgen maken.
Al een iets dikkere olie dan voorgeschreven geprobeerd?
Hoeven niet de zuigerveren te zijn, kunnen ook de kleprubbers zijn.
Hou je je een beetje aan de voorgeschreven kilometers wat betreft olieverversen?
Inlaatspruitstuk schoonmaken?
Ben je een nieuwe rijstijl rijder?
Je hebt busjes cleaner voor in de olie on je veren te reinigen en de afvoergaatjes daarachter.

Eric
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5388
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Oliecomsumptie kan ook komen door gebruik van verkeerde olie. Wat geeft de fabrikant op en wat gaat er in?
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
ArjenV60
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 25.06.2022 - 15:13

Bedankt voor jullie reacties.

Auto is dealer onderhouden. Jaarlijks. Olie is castrol 0W20 en wordt elke 30k vervangen.

Oude stijl rijden. En de 6e versnelling gebruik ik nooit. Dus 120-130 in de 5.

Volgens dealer zat inlaatspruitstuk er aan te komen. Kunnen ze wel vervangen voor 600 euro. Toen niet gedaan, met gedachte om uit te zoeken of zelf (of laten) schoonmaken niet goedkoper/makkelijker is.

Is dit een kwestie van losmaken en remmenreiniger op los laten ? Of komt daar iets meer bij kijken met wervelkleppen en evt pakkingen die vervangen moeten worden. (Ik moet nog uitzoeken hoe ik vida kan installeren. Met virtual machines enzo, nog niet helemaal eitje op dit moment)

Is kleppen controleren iets zelf te doen ?
Meer dan standaard gereedschap en oprit heb ik niet.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Remreiniger gaat het niet doen. Nachtje weken in de aceton, paar bussen ovenreiniger (schuim) en dan schoon spuiten met 50bar aan water. Borstels doen het ook goed.
Pakkingen zal je moeten vervangen, maar dat is niet veel meer dan er tussen stoppen wanneer je de handel weer monteert.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

0W20 en een interval van 30.000 km. Erg dunne olie, en na 15.000 km is het mooie er wel af. Allemaal milieu markteing praatjes in mijn ogen. Ik zou er ook wat dikkere in gooien.
Je kan vragen om wat dikkere olie maar als hij Volvo dealer onderhouden is weet ik niet of zij daar aan mee werken.

Wat is er met dat spruitstuk aan de hand, waarom moet die vervangen worden?
Ik ben geen fan van die inlaattraject reniging (omdat het bij mijn D5 gewoon helemaal geen f*ck heeft gedaan), maar als je spruitstuk echt ranzig is, misschien helpt zoiets?
120 in de 5 zegt niet zo veel denk ik. Dan laat je de motor meer toeren draaien dan in de 6, maar per slag doet de cilinder minder werk. Dus het idee van schoonbranden komt daarmee niet helemaal tot zijn recht. Belasting, daar draait het dan meer om. Aanhanger met huif huren of lenen, en er een lekker stuk mee gaan rijden? Laat hem maar werken.
Flesje reiniger in de tank kan je proberen. Ook daar heb ik een zelfde mening over, soms doet het heel veel en soms merk je helemaal niets.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

2.0 diesel, is dat al zo'n VEA blok?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

JeroenSpock schreef: 07.01.2023 - 15:08 2.0 diesel, is dat al zo'n VEA blok?
Ja dit moet een VEA blok zijn
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5388
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Misschien wel interessant om onderstaand mee te nemen 👇🏻👇🏻

https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=316027
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Bovenstaande link suggereert als probeer oplossing olie 5W 30.... ik zou daar mee beginnen, niets te verliezen dacht ik....20 olie is erg erg dun
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Las iets over een revisie bedrijf van audi motoren.
Die geeft aan dat 30k te lang is voor de olie.
De olieschraapveren gaan vastzitten en de afvoer gaatje koeken dich.
Na revisie geeft hij alleen garantie bij een interval van 15000 km.
Hij monteert zuigers met een groter afvoergaatje.

Eric
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Bover schreef: 07.01.2023 - 18:31 Bovenstaande link suggereert als probeer oplossing olie 5W 30.... ik zou daar mee beginnen, niets te verliezen dacht ik....20 olie is erg erg dun
Dit is ook mijn eerste gedachte bij het doorlezen van dit verhaal, 5W30 erin en kijken wat er gebeurd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

erichendri schreef: 07.01.2023 - 21:39 Las iets over een revisie bedrijf van audi motoren.
Die geeft aan dat 30k te lang is voor de olie.
De olieschraapveren gaan vastzitten en de afvoer gaatje koeken dicht.
Na revisie geeft hij alleen garantie bij een interval van 15000 km.
Zo heb ik het ook gelezen, waar onder van iemand hier op het forum die onderzoek naar olie heeft laten doen of zelf gedaan, weet ik even niet meer.
De werking van 'het stofje' in de olie, vraag me niet welke want de details onthoud ik niet zo goed, is uitgewerkt na 15.000 km. Daarom niet aan die long life olie beginnen (die met de A5/B5 specs), maar gewoon de normale A3/B3 olie er in en na 15.000 km verse olie.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5388
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Eric heeft ook wel een punt.
De olie loopt niet meer goed terug het carter in en verbrand mee met de diesel of wordt er ergens uitgeperst.
Groter gaatje betekent ook sneller terugloop.

Ik las op het Zweeds forum dat er iemand zijn VEA eerst gespoeld had met 0W20 gemengt met diesel alvorens er andere olie er in deed. Alleen het resultaat stond er niet onder vermeld.
Zelf heb ik dit wel eens gedaan met mijn oude Iveco. De boel werd er wel schoner van en merkbaar resultaat.
Maar of je dit ook met een VEA blok moet doen...
Zal eens navraag doen bij die Zweed.

Edit: flushen met diesel. Oude olie er uit. Nieuwe er in. 25% diesel op 75% olie. Motor paar minuten (max 5 minuten) stationair later lopen. Dan de boel afgetapt, nieuw oliefilter er op en nieuwe olie er in.
Nooit problemen mee gehad en de motor was perfect schoon.
Laatst gewijzigd door Urbexpeditie op 07.01.2023 - 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
MO S80
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 23.11.2021 - 23:11

Beste Arjan60,
Ook ik heb een olieverbruik zoals die van jouw. Mijn garage heeft toevoeging in de olie gedaan waardoor olie met de helft daalt; naar 1op8000km.

Ik heb nu 2000km gereden en olie staat nog op max. Is dit interessant voor je ?
Grt Maarten
V70 2,5 ft 2008 Momentum
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5388
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

MO S80 schreef: 07.01.2023 - 23:03 Beste Arjan60,
Ook ik heb een olieverbruik zoals die van jouw. Mijn garage heeft toevoeging in de olie gedaan waardoor olie met de helft daalt; naar 1op8000km.

Ik heb nu 2000km gereden en olie staat nog op max. Is dit interessant voor je ?
Grt Maarten
Misschien vermelding wat voor toevoeging er gebruikt is?
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

JeroenSpock schreef: 07.01.2023 - 22:17
erichendri schreef: 07.01.2023 - 21:39 Las iets over een revisie bedrijf van audi motoren.
Die geeft aan dat 30k te lang is voor de olie.
De olieschraapveren gaan vastzitten en de afvoer gaatje koeken dicht.
Na revisie geeft hij alleen garantie bij een interval van 15000 km.
Zo heb ik het ook gelezen, waar onder van iemand hier op het forum die onderzoek naar olie heeft laten doen of zelf gedaan, weet ik even niet meer.
De werking van 'het stofje' in de olie, vraag me niet welke want de details onthoud ik niet zo goed, is uitgewerkt na 15.000 km. Daarom niet aan die long life olie beginnen (die met de A5/B5 specs), maar gewoon de normale A3/B3 olie er in en na 15.000 km verse olie.
De spec A5/B5 5w/30 heb ik in de XC70 gedaan afgelopen week. Onderstaand een link naar uitleg verschillende spec olie. Ik begrijp dat de A5/B5 gaat over brandstof besparing. Feitelijk zal me dat bommen want ik wil een motor goed gesmeerd hebben en neem iets meer verbruik door de wrijving graag voor lief. . Men waarschuwt voor overstap in artikel onder de link. De voorliggende vraag is kun je van A5/B5 overstappen naar de gewone A3/B4 olie die ook in oudere D5 blok ging .
Feitelijk zegt revisie bedrijf interval 15K is goed voor welke olie ook?
Mogelijk is dit onderwerp beter voor olie topic

https://www.tribolex.nl/acea.html
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

AHA surfend door volvo service komt deze olie discussie terug onder de volgende link

https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.ph ... &start=100
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
ArjenV60
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 25.06.2022 - 15:13

@Jelmer/@Jeroen, bedankt voor nieuwe inzichten. Harder werken en meer toeren zijn verschillend. Denk dat dat op verschillende fora nog wel eens door elkaar gehaald wordt (waaronder ikzelf).

Boel leesvoer verzameld hier :). Heb nog niet alles gelezen. Maar een combi roet en lange oliewissel termijn lijken problemen te geven.

Ik zal olie eens laten vervangen, evt dikkere olie. Zat eens in mijn olie verbruik te bladeren en na onderhoud is verbruik lager.

Is olie zelf vervangen te doen op deze blokken ? Zonder peilstok is het onmogelijk juiste hoeveelheid erin te doen. En mijn obd2 met car scanner vertrouw ik niet helemaal op de olieniveau uitlezing.
ArjenV60
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 25.06.2022 - 15:13

Ik noem meerdere problemen in mijn post. Zal even een los draadje aanmaken vandaag voor aantal punten.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”