Koppelingpedaal blijft weer hangen

Plaats reactie
ArjenV60
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 25.06.2022 - 15:13

Hi,

Naast olie verbruik is de koppeling van onze V60 (06/2015) D4 handbak niet geweldig.

De koppeling blijft steeds vaker hangen. Even met voet opwippen en het is ok. Auto is dealer ondehouden.

70k km geleden zelfde probleem en toen is druklager vervangen. En omdat ie open lag ook maar de platen mee genomen. Zou hetzelfde probleem niet nog een keer mogen verwachten.

Is er een manier om zelf een diagnose te stellen of het hulpcilinder is of dieper in koppeling (hoofdcilinder/lager/etc) Hulpcilinder is volgens mij zelf nog wel te doen.
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Blijft de motor ontkoppeld of komt alleen het koppelingspedaal pedaal niet terug?
De drukgroep zou voldoende kracht moeten hebben om de hulpcylinder terug te drukken.
Is de hydraulische vloeistof bij het vervangen van het druklager vervangen?

Wanneer dat niet zo is zou je die als eerste kunnen vervangen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
ArjenV60
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 25.06.2022 - 15:13

Bedankt voor je snelle reactie.

Auto is (nog) volledig dealer onderhouden. Dus ik verwacht dat alles ok zou moeten zijn.

Zal vandaag eens kijken of ik het vloeistof niveau kan vinden. Eerder niet gelukt, vermoed dat onder de zwarte kap zit. Had al eens eerder gelezen dat rem/koppelvloeistof het zelfde circuit is ?

Heb nog geen manual/vida. Moet me dan eerst verdiepen in een install op win11 met virtual machines.
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Rem en koppelings vloeistof zijn verschillen circuits.
Bij volledig dealeronderhoud zou de koppelingsvloeistof iedere 2-3 jaar vervangen moeten zijn.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
ArjenV60
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 25.06.2022 - 15:13

Heb de koppelingsvloeistof reservoir gevonden. Zat verstopt onder twee deksels in koele gedeelte motor.
Blijkbaar zijn rem en koppelingsvloeistof gedeeld. Niveau was laag. Bijgevuld met dot4, maar probleem is nog niet weg.
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Bij mijn subaru was het toen de cilinder op de bak de boosdoener.
Na vervanging geen last meer gehad.
Overigens toen ook gelijk de rubberen slang naar die cilinder vervangen.

Eric
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

WillyWortel2 schreef: 07.01.2023 - 19:41 Rem en koppelings vloeistof zijn verschillen circuits.
Inderdaad verschillende circuits, maar meestal worden ze gevoed door één reservoir met een soort van tussenschot.

Vaak gaat de koppelinghulpcilinder defect en die is gelukkig redelijk eenvoudig te vervangen; bij onze Peug 207 vroeger 2x moeten vervangen. Ook kan het zijn dat de veer die het koppelingspedaal over een bepaald punt heen trekt afgebroken of los is. Die help mee om het pedaal helemaal terug te laten komen. Weet echter niet of die er bij een V60 op zit.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
ArjenV60
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 25.06.2022 - 15:13

Uiteindelijk was het de hoofdkoppelingcilinder. De koppelings/remolie was zwart. De rubbers in de cilinder waren verweerd aangetast door de olie. De cilinder bevindt zich achter het pedaal, dus dat scheelde veel werkuren. De bak hoefde er niet onderuit.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Vloeistof verversen wordt hier vaak overgeslagen, met voortijdig stuk gaan vd kopp.cil. als gevolg
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
sven7556
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 31.01.2017 - 11:36

Hallo ArjenV60,

Ik heb hetzelfde probleem, het koppelingspedaal komt niet volledig terug omhoog. Mogelijk is het dezelfde oorzaak, de hoofdkoppeliongscilinder achter de pedaal. Kan je me meedelen wat de kosten van deze herstelling waren ?

Mvg, Sven.
ArjenV60
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 25.06.2022 - 15:13

Hi Sven,
Sorry, krijg geen automatische melding als iemand in thread wat vraagt. Ik zal je PM sturen. Kosten waren iets materiaal (dubbele wat je op autodoc vindt en iets van 2hr werk en remolie vervangen. Koppeling en rem zitten op zelfde vloeistofcircuit.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

sven7556 schreef: 13.01.2024 - 09:06 Hallo ArjenV60,

Ik heb hetzelfde probleem, het koppelingspedaal komt niet volledig terug omhoog. Mogelijk is het dezelfde oorzaak, de hoofdkoppeliongscilinder achter de pedaal. Kan je me meedelen wat de kosten van deze herstelling waren ?

Voor een V70, inclusief vervangen van de koppelingplaten, het pedaal met cilinder en de bak los omdat de cilinder daar dus kapot bleek na vervanging van het pedaal €1800 bij de Volvodealer
Mvg, Sven.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”