Pagina 1 van 1
Corrosie/roest op de dakrand?
Geplaatst: 07.01.2023 - 18:57
door Rolandk
Vanmiddag zag ik op mijn S60 wat spikkeltjes op de rand van het dak net boven de voorruit. Het meerendeel was vuil, dus even schoongemaakt met een microvezeldoek. Maar twee plekjes krijg ik niet weg en zijn duidelijk te voelen. Het ene plekje (eerste foto) is steenslag met wat roestbruine vervuiling eromheen, de ander (tweede foto) lijkt wat meer een bloemkooltje en lijkt van binnenuit te komen? Bij de laatste uitgebreide wasbeurt in het najaar was alles nog strak, daarna is het me met wassen niet opgevallen. Het lijkt zich dus best snel te ontwikkelen en dat geeft me wat weinig vertrouwen met het oog op de toekomst.
Iemand anders vergelijkbare symptomen op dit relatief jonge model?
Corrosie/roest op de dakrand?
Geplaatst: 08.01.2023 - 10:23
door V480-S60
Dit is niet best en ik zou dit direct aan laten pakken. Je hebt per slot 10 jaar roestgarantie.
Corrosie/roest op de dakrand?
Geplaatst: 08.01.2023 - 11:36
door Edwin28
Mee eens, direct aan laten pakken. Het is nu nog klein.
Ik denk dat het wel van buitenaf komt (en dat zal formeel in de garantievoorwaarden wel zijn uitgesloten, verwacht ik): Boven de voorruit is ook een typische plek voor steenslag.
Je ziet soms van buitenaf de beschadiging minder goed, maar lak/coating kan door de impact wel losgelaten zijn en als vocht/condens zich er in/ achter kan ophopen, dan kan het roestproces best snel gaan.
Zeker als de auto een "buitenslaper" is, droogt het in deze tijden niet zo snel, blijft dus vochtig en kan uitzetting door vorst het probleem alleen maar verergeren.
Corrosie/roest op de dakrand?
Geplaatst: 08.01.2023 - 11:39
door OGA244
Van binnenuit is (vrijwel) uitgesloten..
Een keer allesdragers gebruikt waar mogelijk zand aan de rubber voet zat?
Corrosie/roest op de dakrand?
Geplaatst: 08.01.2023 - 19:13
door wasbeer2006
dat dacht ik eerst ook, maar in de tekst staat voorruit en zo ziet het er ook uit
Corrosie/roest op de dakrand?
Geplaatst: 08.01.2023 - 20:40
door Rolandk
Nee, nooit dakdragers oid gebruikt. En het is nét boven de voorruit, waar het dak als het ware wat hoger ligt dan de ruit en dus makkelijk vuil en andere ellende oppikt. Wel bijzonder dat hier al twee plekjes zitten, want verder heb ik - afkloppen - nog weinig last van steenslag na 60K km. Veel minder dan bij menig (jong) gebruikte Volvo die ik bij dealers ben tegen gekomen de afgelopen jaren.
Corrosie/roest op de dakrand?
Geplaatst: 08.01.2023 - 21:23
door Edwin28
Zeker in de herfst kan het gevaar ook van boven komen: takken, eikels e.d. Ik schrik elke keer als een eikel op het dak van de auto valt en kan me voorstellen dat deze op de dakrand boven de voorruit een behoorlijke puntbelasting kan geven. Hoe dan ook: ik zou er wel wat aan laten doen.
Corrosie/roest op de dakrand?
Geplaatst: 08.01.2023 - 23:34
door Rolandk
Het wordt hoe dan ook aangepakt, ook al is het een leaseauto

Al moet ik wel zeggen dat dergelijke quirks te denken geven of dit een kandidaat is om tzt privé over te nemen…
Corrosie/roest op de dakrand?
Geplaatst: 09.01.2023 - 10:03
door wasbeer2006
Je weet nooit wat er gebeurt is. Wat is er tegenaan gekomen, of is het echt een productie fout.
Overnemen uit de lease is vaak een bizar onintressante optie omdat je veel te veel betaald vaak 20 tot 30%.
Maar het kan per LM verschillen.
Een collega wilde z,n Superb overnemen 18K, vond ie veel te veel. 3 jaar oud 180.000km en nieuwaarde 38K.
Staat ie drie weken later nota bene bij hem om de hoek bij een dealer voor 11.750.-
En zo ken ik er nog een paar. Garantie is ook vaak ruk.
Ze spelen erop dat jij denkt dat je eigen auto beter is als die van een ander, je betaald puur voor gevoel.
Corrosie/roest op de dakrand?
Geplaatst: 09.01.2023 - 10:18
door raspaardje
Dit is idd niet best, zeg...

Maar het kan prima veroorzaakt zijn door steenslag, de 2 plekjes zitten precies op het nog verticale gedeelte van de dakrand boven de voorruit.
Succes met de afhandeling.
Corrosie/roest op de dakrand?
Geplaatst: 09.01.2023 - 18:55
door Rolandk
wasbeer2006 schreef: ↑09.01.2023 - 10:03
Je weet nooit wat er gebeurt is. Wat is er tegenaan gekomen, of is het echt een productie fout.
Overnemen uit de lease is vaak een bizar onintressante optie omdat je veel te veel betaald vaak 20 tot 30%.
Maar het kan per LM verschillen.
Een collega wilde z,n Superb overnemen 18K, vond ie veel te veel. 3 jaar oud 180.000km en nieuwaarde 38K.
Staat ie drie weken later nota bene bij hem om de hoek bij een dealer voor 11.750.-
En zo ken ik er nog een paar. Garantie is ook vaak ruk.
Ze spelen erop dat jij denkt dat je eigen auto beter is als die van een ander, je betaald puur voor gevoel.
Hmm, ik hoor gelukkig ook andere/positievere verhalen. Maar ik ben er inderdaad bang voor dat de overnameprijs me tzt dwingt naar wat anders uit te kijken wat me dan (nog) meer smiles per euro oplevert
En in de meeste gevallen zal het inderdaad puur om gevoel gaan. In mijn geval durf ik wel te stellen dat ik een meer dan goed baasje ben en mijn auto’s er op zeker beter bijstaan dan qua leeftijd en kilometerstand vergelijkbare auto’s

Corrosie/roest op de dakrand?
Geplaatst: 11.01.2023 - 21:08
door Edwin28
Steeds meer leasemijen stoppen met de verkoop van ex-leaseauto's aan particulieren: naast Carnext heeft vandaag ook Athlon aangegeven hiermee te stoppen. Met laatstgenoemde maatschappij heb ik twee jaar geleden uitstekende ervaring wat betreft het overnemen van een V60 D6. Ik kwam er bijzonder genoeg met mijn eigen leasemij niet om mijn eigen V60 D6 over te nemen, terwijl je meer bereid bent te betalen voor het overnemen van je "eigen" leaseauto, omdat je de historie zelf gemaakt hebt met die auto en van een andere het (buiten de boekjes om) onbekend is. Weliswaar zaten we toen in een lockdown en mocht je de auto niet fysiek bekijken, maar op basis van volledige onderhouds- en schadehistorie en via de telefooncamera van de betreffende alle schades kunnen bekijken en afgesproken dat dit werkelijk alle schades zouden zijn (wat keurig klopte) heb ik de knoop wel kunnen doorhakken. Een scherpe prijs en ze hebben keurig de garantiewerkzaamheden voor rekening genomen. Er zat ca 20% tussen terwijl de goedkopere maar 85Kkm had en de mijne (weliswaar luxer) 110kkm. Ik heb mijn eigen leaseauto daarna bij een handelaar te koop gezien voor exact hetzelfde bedrag als waar ik deze bij de leasemij voor kon kopen (maar dan zonder garantie). Dat betekent dat de handelaar dus inderdaad de auto veel goedkoper inkoopt (ik schat zo'n 15 a 20%).