V50 raakt oververhit hoge snelheden, koelvloeistof via overdruk eruit

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Vurnality
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 30.05.2017 - 18:43

Hi,

Mijn v50 2.0 diesel turbo uit 2005 raakt oververhit als ik boven de 160 rijd.

Met 130 a 140 per uur geen enkel probleem.

Ik krijg dan melding motortemp te hoog stop auto zsm en hij gaat in noodloop.

De temparatuur daalt dan redelijk vlot weer hij gaat heel snel van 90 naar rood en dan als gas los is daalt ie binnen 1 minuut weer naar 90. Hierbij word er ongeveer 1 liter tot 1.5 liter koelvloeistof via de overdruk gat onderin achterkant in het reservoir eruit gepleurd.

Ik had laatst het koelvloeistof reservoir vervangen, deze had continu de overdruk los waardoor de druk niet bleef hangen ook niet met op druk zetten.

Nu blijft ie wel op druk dus dat is het probleem niet.

Ik twijfel tussen koppakking en thermostaat.

Alleen hoe test ik in godsnaam de thermostaat.

Ik ben echt bang voor de koppakking. Maar hoop op t beste.
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Thermostaat kun je in een pannetje water testen
Vurnality
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 30.05.2017 - 18:43

Ik heb even de motor nabij bedrijfstemparatuur gekregen en hij stond 1 streepje voor midden.

Toen merkte ik dat er behoorlijke druk op beide koelslangen naar radiateur stond.

Laatst was de bovenste radiateurslang ook geknapt...
Die is vervangen.

Video hieronder:
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Vergeet ook de waterpomp niet te controleren.
Eventueel vervangen voor origineel.

Eric
Nick V50 Sport I
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 30.06.2021 - 21:49
Locatie: Borger-Odoorn

hi,
wanneer je al langer een probleem hebt zal bij een doorgeslagen koppakking ondertussen de olie toch al wel mayonaise tekenen gaan vertonen, dat toont zich wel bij de vuldop.
Bij een garage kan je een kleurtest laten uitvoeren op de aanwezigheid van uitlaatgasresiduen in de koelvloeistof, dat indiceert ook koppakking probleem. Dan kan je jezelf redelijk snel (hopelijk) gerust stellen.

Wanneer je regelmatig oplopende temperatuur hebt waardoor te telkenmale koelvloeistof moet bijvullen, komt er wellicht ook een moment dat er
teveel koelvloeistof in je systeem zit. Wat er dan weer bij lopende motor uitgegooid wordt. Want ergens circuleert het niet en teveel is teveel.

Thermostaat kent verschillende fouten; 1) hij sluit niet meer; dan wordt de motor nooit echt warm ook niet tijdens lange ritten. 2) hij opent niet, waarmee er onvoldoende koeling is en delen van de motor onvoldoende gekoeld worden (en er gasvorming in je koelsysteem door verdamping kan optreden) je kookt delen droog.
Dit zal vooral probleem worden op LANGE AFSTANDEN, op korte afstanden behoeft vaak de thermostaat zijn werk niet te doen.

Een defecte waterpomp kan eenzelfde resultaat geven koelende vloeistof bereikt niet/onvoldoende de plaatsen waar het zijn werk moet doen.
Wanneer er vloeistof wordt rond gepompt bij een draaiende motor, weet je in ieder geval dat de pomp nog werkt. Maar je weet niet of
dat voldoende is, slijtage/breuk kan ook de capaciteit verminderen. (Waarom dan ook vaak een waterpomp in onderhoud preventief wordt vernieuwd).
V50 Sport I, B4204S3 + MTX75
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Wanneer er bij snelheden tot 120-130 km/u geen probleem is en er ook geen hoge druk in het koelsysteem ontstaat zou de oorzaak ook aan te weinig koeling kunnen liggen.
Dan zijn de radiateur en de waterpomp verdacht.

Dit deel in de beschrijving is mij niet duidelijk:
"Ik had laatst het koelvloeistof reservoir vervangen, deze had continu de overdruk los waardoor de druk niet bleef hangen ook niet met op druk zetten."

Misschien dat je dat nog even kunt toelichten.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Defecte thermostaat: bij lage snelheden in de stad loopt de temperatuur langzaam op.
Buiten de bebouwde kom koelt hij dan weer door de hogere snelheid (lees meer rijwind) weer af.
Termostaat en waterpomp zou je kunnen vervangen als eerste.
Is goedkoper dan de koppakking.

Eric
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”