Stinkende automaatbak

Plaats reactie
wk1
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 17.03.2022 - 16:06

Dag Forum vrienden,

Ik ben met mijn XC90 3.2 automaat (6 versnellingen Aisin bak) uit 2007 naar 1900 meter hoogte gereden met een aanhanger van ca. 900 kg.
Het begon in de auto aardig te stinken naar verbrande versnellingsbakolie.
Nu zegt mijn garage dat er een oliekoeler op de versnellingsbak zit. Ik heb overigens geen idee waar die zit. Er zit voor de aircocondensor geen extra koelblok voor de versnellingsbak.
De bakolie is overigens een aantal maanden geleden vervangen. Er staat 180.000 km op de klok.

Mijn vraag: is dit normaal of is er iets mis met de oliekoeler? En zit die oliekoeler er echt wel op?


Groet,

Walter
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Door het klimmen bij lagere snelheid wordt de motor en bak best wel warm.
Eventueel uitgezwete olie (gezien de leeftijd) gaat daardoor verdampen en dat ruik je.
Geen automaat temperatuurlampje gezien?
Verbrande olie ruik je trouwens alleen op de peilstok.

Eric
wk1
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 17.03.2022 - 16:06

De motor zweeet geen olie. En de rit bergop heb ik handmatig geschakeld en de motor tussen de 2500-4000 toeren gehouden
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4631
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Weet je wel zeker dat je automaatbak olie hebt geroken en niet wat anders? Bijvoorbeeld lekkende brandplaatjes bij de verstuivers?
Dit vind ik op internet: https://accessories.volvocars.com/nl-nl ... 82588/2007
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
wk1
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 17.03.2022 - 16:06

Dat verstuiver verhaal is dat niet van toepassing op een diesel? Ik heb een 3.2 benzine.
In de link die je stuurt staat dat de 3.2 geen additionele oliekoeler nodig heeft. Vreemd genoeg vertelde de garage dat er wel een oliekoeler op zit. Maar je zou dus concluderen dat de afgebeelde oliekoeler niet gemonteerd hoeft te worden op een 3.2 benzine.
HGV
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Dat deze oliekoeler niet geschikt is voor de 3.2 betekend natuurlijk niet dat hier geen oliekoeler op hoeft. Mogelijk is een ander koelsysteem gebruikt. Overigens kan het ook dat de garagist iets anders aangezien heeft voor een oliekoeler. Misschien even een second opinion laten doen. Niets zeggen over die oliekoeler en kijken wat zij zeggen... bij twijfel kun je nog naar een 3e garage.
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4631
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Wat betreft verstuivers, je hebt helemaal gelijk, is een diesel dingetje. Maar dan nog de vraag wat maakt dat jij denkt/weet dat het de automaat olie is en niet iets anders?
HGV schreef: 12.01.2023 - 07:28 Dat deze oliekoeler niet geschikt is voor de 3.2 betekend natuurlijk niet dat hier geen oliekoeler op hoeft. Mogelijk is een ander koelsysteem gebruikt.....
Er staat in de link "behoefte aan" en bij 3.2 staat er dan "Nee". M.a.w. Volvo geeft volgens hun accessoire site zelf aan dat voor een 3.2 er geen behoefte aan een automaatbak oliekoeler is. Gaat dus niet over wel/niet geschikt zijn van een specifieke koeler.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27620
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Op wat voor manier ben je omhoog gereden, bak in standje D en daardoor laag in toeren of zelfs met slip in de bak?
Of handmatig en de toeren wat hoger gehouden?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
HGV
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

wk1 schreef: 10.01.2023 - 22:35 De motor zweeet geen olie. En de rit bergop heb ik handmatig geschakeld en de motor tussen de 2500-4000 toeren gehouden
dus handmatig geschakeld en in de toeren gehouden...
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27620
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Die had ik even overheen gelezen....
Mijn gedachte was nog dat de bak het gehele spul te laag in de toeren heeft gehouden en daardoor warm is gaan lopen, alleen lijkt die vlieger nu niet op te gaan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”