gps contact duurt 4 minuten

Plaats reactie
volvo xc90 010
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 24.07.2020 - 11:04
Locatie: vlaardingen

beste mede forum volvo liefhebbers,

ca 3 maanden geleden heb ik door inbouwnavigatie spijkenisse een fraai modern navigatiesijsteem laten inbouwen.
helaas moest ik 10 x terug komen omdat het sijsteem steeds vastliep bij opstarten maar de inbouwmonteur er totaal geen raad mee wist.
ik ben daarna zelf maar op zoek gegaan en de boel losgemaakt , bleek dat de permanente plus aan de paarse draad was gekoppeld , waar de stroom vanaf gaat 10 sec.na de sleutel eruit getrokken te hebben.
ik heb de voeding daar los gemaakt en aan de echt permanente plus van het dashboardkast lampje vast gemaakt , daarna werkte het wel allemaal zonder vastlopen.

wat wel irri is , is dat contact maken met de satelieten , positie bepalen , vaak langer dan 4 minuten duurt .

ik heb de sensor al paar keer verplaatst die zat eerst pal rechts naast de raamstijl , deze meer naar het midden gezet , dit heeft ietsje verbetering gebracht , echter 4 min. wachtten is ergelijk.

ik heb het test programma van de lokatie bepaling , wat op de tablet zit ook bekeken maar weet niet welke waarde's normaal zijn.

is er hier toevallig iemand die hier verstand van heeft ? het heeft geen nut naar de inbouwer te rijden helaas.

zie de afbeeldingen, de foto's van de waardes van de gps test zijn heel kort achter elkaar genomen, het wisselt steeds heel snel

alvast bedankt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Weet het niet zeker, maar wat ik denk te zien is dat jou GPS antenne 12 satellieten ziet, waarvan er maar 1 voldoende (groen) signaal sterkte heeft (SNR = signal to noise ratio) en de rest onvoldoende (geel). Ik kan mij voorstellen dat voor een goede en snelle positiebepaling contact met minimaal 3 satellieten met voldoende signaal nodig is. Hier meer info: https://www.mvwautotechniek.nl/gps/#:~: ... n%20liggen.

Mogelijk dat je GPS antenne niet goed is, of je kunt eens een positie buiten de auto proberen omdat de auto teveel signaal dempt of er verstoring door andere apparatuur plaats vindt?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

1. Mooie lokatie, die eerste foto :) Vanaf het water of de 'landtong' overzijde, is het nog veel indrukwekkender daar.
.........even hardop meedenken:
2. Ik had (heb hem nog) een losse Garmin navigatie. Duurde toen ook een paar minuten.
3. Dan denk ik: gaat steeds de spanning er af, intern ondanks de constante plus nu (parkeren)
en moet jouw nav.systeem steeds opnieuw opstarten en zoeken (wegrijden)?
4. Huidige sensus hier: auto staat buiten altijd, kan satellieten zien (als hij onder spanning blijft);
Uh, er blijft nogal wat onder spanning. Geen idee of dat ook bij gps is.
5. starten na 5 dagen communicatie (of meer apparatuur??) standby: sensus duurt even lang/kort.
6. Is het mogelijk om je antenne op een vrijere autolocatie tijdelijk als proef te monteren, met 'rondom vrij uitzicht', zoals het dak?
....benieuwd naar verdere ontwikkelingen bij je....

ps: wist je dat, als er een schip onder de Calandbrug 'doorvaart', het gps-signaal een waarschuwing (audio)signaal geeft: "geen ontvangst".
Herstelt zich direct na passage.
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Heb je toevallig een verwarmbare voorruit?
volvo xc90 010
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 24.07.2020 - 11:04
Locatie: vlaardingen

-KJ- schreef: 12.01.2023 - 16:04 Heb je toevallig een verwarmbare voorruit?

zou dat betekenen dat er dunnen draadjes door de ruit lopen die het signaal tegenhouden ??? zie foto als bijlage , ik denk dat het voorruitverw. is
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
volvo xc90 010
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 24.07.2020 - 11:04
Locatie: vlaardingen

mees schreef: 12.01.2023 - 09:12 1. Mooie lokatie, die eerste foto :) Vanaf het water of de 'landtong' overzijde, is het nog veel indrukwekkender daar. /////// Het is heerlijk wonen in Maassluis Balcon pal aan de waterweg :-)
.........even hardop meedenken:
2. Ik had (heb hem nog) een losse Garmin navigatie. Duurde toen ook een paar minuten.
3. Dan denk ik: gaat steeds de spanning er af, intern ondanks de constante plus nu (parkeren)
en moet jouw nav.systeem steeds opnieuw opstarten en zoeken (wegrijden)?
4. Huidige sensus hier: auto staat buiten altijd, kan satellieten zien (als hij onder spanning blijft);
Uh, er blijft nogal wat onder spanning. Geen idee of dat ook bij gps is.
5. starten na 5 dagen communicatie (of meer apparatuur??) standby: sensus duurt even lang/kort.
6. Is het mogelijk om je antenne op een vrijere autolocatie tijdelijk als proef te monteren, met 'rondom vrij uitzicht', zoals het dak?
....benieuwd naar verdere ontwikkelingen bij je.... /////// Ik gebruik heden MAPS als navigatieprogramma wat ik koppel via wifi hotspot van met gsm die altijd aanstaat, probleem is weg.

ps: wist je dat, als er een schip onder de Calandbrug 'doorvaart', het gps-signaal een waarschuwing (audio)signaal geeft: "geen ontvangst".
Herstelt zich direct na passage.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Aha,
de gsm staat (uiteraard) altijd aan en de gps daarin hoeft nooit op te starten en te 'zoeken'.
Dus ik vrees dat jouw auto-nav.systeem wel steeds 'op moet starten' en naar satellieten moet zoeken.

Wat een prachtfoto zo. Dat water en omgeving ken ik ja. :)
Misschien vind je "Havenvrienden" een leuke site met regelmatig bijdragen van 1 van je buren van het "Balcon"
https://nl-nl.facebook.com/groups/57984 ... tid=HsNCOg
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Gooi die hockeypuck eens op het dak, als dat niet helpt is er iets stuk.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”