Kosten 90K beurtje

De eerste generatie XC60
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

De vraag blijft hoe lang privé rijders na de garantie periode de dealer blijven opzoeken.

Gedurende de garantie periode en voor lease rijders blijft de dealer het aangewezen adres.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

WillyWortel2 schreef: 13.01.2023 - 22:24 De vraag blijft hoe lang privé rijders na de garantie periode de dealer blijven opzoeken.
Willy, ik geef ze het voordeel van de twijfel. Ik ga eerst in overleg wat de 3e beurt gaat kosten in Halsteren. Nu als extra 3 bougies en remolie vernieuwen, naast olie en filter. Ook vraag ik een offerte aan bij een vak garage hier in de buurt. Is het verschil echt de moeite waard, dan was ik oktober 2022 voor het laatst bij de Volvo dealer. ;)
Bij de 3e jaarbeurt zit ik, naar schatting, rond de 35.000 km.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Verstandig besluit.
Beslissen op basis van feiten.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Het hele principe van een minder dure jaarbeurt vs het volle pond voor de jonge auto is natuurlijk ook scheef.
Zo goed als dezelfde werkzaamheden maar toch een ander kostenplaatje.
Maar wellicht kan iemand het me uitleggen.
Bij onze destijds nog geen 2jr oude v40 (als 2e auto) kon ook gewoon een jaarbeurt, heeft niets met oude of nieuwe auto te maken. (dit omdat we maar 15k/jaar met deze auto reden)[/quote]
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40460
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ik rij al jaren geen jonge Volvo's meer.
En weinig kilometers, dus geen standen die in het reguliere onderhoudsschema passen.
Dus koos ik voor al die auto's voor het laten uitvoeren van een jaarbeurt.
Ik kan zelf niet beoordelen of iets goed is, nog wel even mee kan of direct vervangen moet worden.
Net als de tandarts die me vertelt of een vulling aan vervanging toe is laat ik ook bij m'n auto's een jaarbeurt uitvoeren.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ook bij auto's na de officiële fabrieksgarantie heeft een dealer als voordeel dat er met meer overtuigingskracht een beroep op coulance gedaan kan worden mocht er toch iets substantieels kapot gaan. Zit ja na jaar 2 bij de lokale dorpsgarage zal een coulance discussie naar mijn idee een stuk ingewikkelder zijn.

Dit los van het feit dat ik het veel geld voor een beurtje vind en de garages voor mijn niet zo hip gestyled hoeven te zijn. Goede koffie is fijn maar het temp waarbij er bij delaers verbouwd moet worden om te blijven voldoen aan de standaarden vind ik fors.
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Na de garantieperiode kun je op basis an EU recht tot 8 jaar na de datum in verkeerstelling aanspraak maken op wat ik voor het gemak de degelijkheidsgarantie noem.
Producten die gezien de degelijkheid die de fabrikant aanvoert voor het produkt mogen na de garantie geen onvoorzien hoge kosten meebrengen bij normaal gebruik.
Als voorbeeld geef ik de enorme kosten waarmee Mercedes werd geconfronteerd bij de W210 bouwserie die al na enkele jaren enorm geteisterd werd door roest.
In Nederland werd de klant aanvankelijk afgescheept met overspuiten. In Duitsland werden deuren en andere carrosseriedelen vervangen ook bij latere eigenaren tot 8 jaar na de datum afgifte kenteken.
Later werden Nederlandse eigenaren na klachten over de afhandeling op dezelfde manier als in Duitsland schadeloos gesteld.

Het gebruik van inferieur staal voor het maken van corrosserieën heeft Mercedes honderden miljoenen gekost.

images.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

WillyWortel2 schreef: 14.01.2023 - 13:57 Na de garantieperiode kun je op basis an EU recht tot 8 jaar na de datum in verkeerstelling aanspraak maken op wat ik voor het gemak de degelijkheidsgarantie noem.
Jij doelt op de wettelijke garantie/non-conformiteitsbeginsel denk ik. Hier staat overigens geen vaste termijn (van 8 jaar) voor en ook geen 100% vergoeding.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Gouwe schreef: 14.01.2023 - 16:35
WillyWortel2 schreef: 14.01.2023 - 13:57 Na de garantieperiode kun je op basis an EU recht tot 8 jaar na de datum in verkeerstelling aanspraak maken op wat ik voor het gemak de degelijkheidsgarantie noem.
Jij doelt op de wettelijke garantie/non-conformiteitsbeginsel denk ik. Hier staat overigens geen vaste termijn (van 8 jaar) voor en ook geen 100% vergoeding.
Het is alleen van toepassing op particulier en in de praktijk lastig claimen als willyw gelijk zou hebben zou coulance niet bestaan. Mijn punt blijft ga je naar de dorpsgarage is coulance echt heel veel lastiger
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Willy zou er verstandig aan doen te verwijzen naar een concrete wettekst ipv steeds maar wat te roepen..
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Voor de liefhebber: https://europa.eu/youreurope/business/p ... %20voldoet.

De termijn van acht jaar betreft onder andere de verplichting van fabrikanten onderdelen en service te verlenen aan produkten die een CE status hebben.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Waar jij op doelt is echt iets anders dan garantie en non-conformiteit. Wordt heel verwarrend zo.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Kloķ, klepel
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40460
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Willy is een uitvinder en die zijn per definitie een beetje warrig.
Afbeelding
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Uit de beginjaren van Donald Duck. Geweldig.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13718
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

OGA244 schreef: 14.01.2023 - 19:08 Willy zou er verstandig aan doen te verwijzen naar een concrete wettekst ipv steeds maar wat te roepen..
Tja nou dat kunnen we wel leveren en veel lees plezier....maar zonder gekheid uitermate lastig om je gelijk te halen bij garantie en non-conformiteit en advocaten verdienen er veel geld aan dus ik ga ook niet uitzoeken waar precies de tekst staat maar wel bij de links die niemand gaat door worstelen vermoed ik:

product aansprakelijkheid is https://ondernemersplein.kvk.nl/product ... -gebreken/

Consumenten o.a. https://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2021-07-01
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Dank Bob, maar hiermee ga jij binnen een periode van 8 jaar alleen niets meer klaarmaken...

Heb ook n keer een klant gehad die iets garantie vond na 6 jaar en 180000km, niet betalen, niet meenemen...
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13718
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

OGA244 schreef: 15.01.2023 - 17:30 Dank Bob, maar hiermee ga jij binnen een periode van 8 jaar alleen niets meer klaarmaken...

Heb ook n keer een klant gehad die iets garantie vond na 6 jaar en 180000km, niet betalen, niet meenemen...
We zijn het eens en er zijn over dit onderwerp, er zijn ordners vol met herzieningen in uitspraken in dit rechtsgebied dus om kort te houden: je moet wel heel sterk staan om verhaal te halen en mijn ervaring met de Volvo dealers is uitermate goed.

Met alle vijf volvo s gekocht van de dealer 3X splinternieuw is dat garantie binnen de geldende termijnen zelfs meer dan goed werkt en daarna de redelijkheid en relatie een rol gaan spelen. ( met getunde motor ooit een nieuwe geartronic omgebowd gekregen terwij dealer had kunnen weigeren. oorzaak kapotte Geartronic met 30K was niet tuning gerelateerd maar toch....

Toen ik in de vaart zat en schade had aan de 1000PK hoofdmotor en later kopschroef werd altijd de gebruiks duur verrekend met nieuwprijs of " oud voor nieuw regeling" en ik heb dat altijd wel acceptabel gevonden.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Edgecrusher schreef: 14.01.2023 - 08:42
Het hele principe van een minder dure jaarbeurt vs het volle pond voor de jonge auto is natuurlijk ook scheef.
Zo goed als dezelfde werkzaamheden maar toch een ander kostenplaatje.
Maar wellicht kan iemand het me uitleggen.
Bij onze destijds nog geen 2jr oude v40 (als 2e auto) kon ook gewoon een jaarbeurt, heeft niets met oude of nieuwe auto te maken. (dit omdat we maar 15k/jaar met deze auto reden)

Maar zo staat het op de Volvo (dealer)sites:
"Wat uw Volvo ook nodig heeft, wij regelen het voor u! Is uw Volvo 6 jaar of ouder en rijdt u maximaal 10.000 kilometer per jaar? Dan is de Volvo Jaarbeurt uitstekend onderhoud voor uw Volvo wanneer u dit jaarlijks afwisselt met een onderhoudsbeurt volgens Volvo richtlijnen*. Tijdens de Jaarbeurt checken wij uw auto aan de hand van onderstaande inspectielijst. Ook updaten wij uw software en ontvangt u een jaar lang Volvo Assistance.

*Het ene jaar de Volvo Jaarbeurt en het jaar daarop onderhoud volgens Volvo richtlijnen."

Zeg het maar...

Ik begrijp inmiddels wel dat met minder kilometrage per jaar er ook minder onderdelen worden vervangen bij een jaarbeurt, zie hier wat er eigenlijk gedaan wordt:
https://broekhuis.nl/volvo/onderhoud/volvo-jaarbeurt
In feite wordt hier alleen de olie en het oliefilter vervangen, de rest is inspectie of extra.
Elk jaar een jaarbeurt is dan theoretisch ook niet mogelijk.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

raspaardje schreef: 16.01.2023 - 10:10 Ik begrijp wel dat met minder km per jr, er ook minder onderdelen worden vervangen bij een jaarbeurt. In feite wordt hier alleen de olie en het oliefilter vervangen, de rest is inspectie.
Blijft staan, dat voor alleen olie en filter vernieuwen, en bodeminspectie, € 330,- aftikken voor zo,n beurtje een boel geld is. Anders gezegd buiten proportioneel is. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gesloten

Terug naar “XC60 t/m MY2017”