Pagina 1 van 3
Kosten 90K beurtje
Geplaatst: 13.01.2023 - 11:07
door Benno van Ham
Hallo, ik heb al flink wat jaren ervaring met Volvo maar nu voor het eerst mijn XC60 voor een 90K beurt naar de dealer gebracht. de auto heb ik 15K geleden gekocht met toenmalig een volledige 2.0 beurt.
Nu 15 K later riep de auto weer om wat onderhoud en daarom maar eens binnengebracht. tot mijn verbazing mag ik ruim € 500,- wegtellen voor een beurt die ik dat absoluut niet waard vind.
Mijn inschatting (op basis van volvo tarieven bij erkende handelaren in onderdelen)
Motorolie Mobil 1 Handelsprijs, max. € 10,- liter (kleinverpakking, bulk veel goedkoper € 60,-
32140029 Oliefilter (volvo parts prijs) € 20,-
977751 Pakkingring (Volvo parts prijs) € 0,50
31390880 Multifilter (volvo parts prijs) € 24,-
43510200 Novafuel brandstoftoevoeging € 20,-
Levert al met al ongeveer €125,- aan materiaal op.
Dan blijft er ca. € 390,- aan uurloon over voor 1,5 uur voor de te verrichtten activiteiten en controles. (langer ben ik niet aanwezig geweest en de auto is ook ruim binnen die periode terug buiten geparkeerd) vind ik dat wel erg goed betaald.
Ligt het aan mij of is dit inderdaad redelijk schofterig duur voor een 15K beurtje
Groeten,
Benno
Kosten 90K beurtje
Geplaatst: 13.01.2023 - 11:12
door raspaardje
Achteraf klagen heeft niet zoveel zin; heb je vooraf geïnformeerd naar een prijsopgave?
Kosten 90K beurtje
Geplaatst: 13.01.2023 - 11:43
door Henry82
Je hebt nu ook een jaar lang Volvo Assistance t.w.v. ca. 125 euro, waardoor je in elk geval voor deze auto geen ANWB meer nodig hebt.
Verder eens met Raspaardje, vooraf een prijsopgave vragen voorkomt een hoop onduidelijkheid.
Kosten 90K beurtje
Geplaatst: 13.01.2023 - 12:11
door Gouwe
Benno van Ham schreef: ↑13.01.2023 - 11:07
...Ligt het aan mij of is dit inderdaad redelijk schofterig duur voor een 15K beurtje...
Dat zijn de huidige tarieven en er is hier op dit forum, ook recent weer, al heel veel over geschreven of dat terecht is of niet.
Kosten 90K beurtje
Geplaatst: 13.01.2023 - 13:00
door Benno van Ham
Het gaat niet om klagen alleen dat de prijzen heel erg hoog zijn voor het verrichtte werk. Toen ik beld kreeg ik ongeveer deze opgave voor een volledige grote beurt met 2.0. Daar is eigenlijk qua verricht werk een kleine beurt aan overgebleven. Ik vind dat te duur .
volvo Assistance kan ik vergelijkbaar via alke vakgarage voor 50-75 euro ook krijgen dat vind ik geen 390 euro meerkosten waard.
Maar ik begrijp de tenneur, jullie vinden het normaal en betalen graag teveel. Ik hierna niet meer.
Kosten 90K beurtje
Geplaatst: 13.01.2023 - 13:03
door Fredhead
Ik ben het met de kosten met je eens, vanaf het moment dat ik zelf meer en meer ben gaan doen ben ik me ook steeds meer gaan verbazen over de hoge prijzen die garages durven te vragen.
Echter is deze discussie al vaker gevoerd op het forum en heeft dat de laatste keren geleid tot een topic dat op slot ging.
Vandaar de wat milde reacties.
Kosten 90K beurtje
Geplaatst: 13.01.2023 - 13:16
door Gouwe
Benno van Ham schreef: ↑13.01.2023 - 13:00
.... en betalen graag teveel.....
Laten we het er maar op houden dat "te veel" een subjectief begrip is en afhankelijk van een veelvoud aan factoren.
Doe in deze vooral wat voor jou het beste is.
Kosten 90K beurtje
Geplaatst: 13.01.2023 - 13:33
door raspaardje
Benno van Ham schreef: ↑13.01.2023 - 13:00
Maar ik begrijp de tenneur, jullie vinden het normaal en betalen graag teveel. Ik hierna niet meer.
Verkeerde conclusie; ik heb nooit teveel betaald en ben ook niet van plan dat te doen.
Vandaar mijn reactie.
Kosten 90K beurtje
Geplaatst: 13.01.2023 - 13:42
door Benno van Ham
Gouwe schreef: ↑13.01.2023 - 13:16
Benno van Ham schreef: ↑13.01.2023 - 13:00
.... en betalen graag teveel.....
Laten we het er maar op houden dat "te veel" een subjectief begrip is en afhankelijk van een veelvoud aan factoren.
Doe in deze vooral wat voor jou het beste is.
Ga ik ook doen, uit het bovenstaande lijstje zie je dat dit beurtje door iemand met minimale technische kennis ook in 1,5 uur uitgevoerd had kunnen worden voor € 125,- dat ga ik dus voortaan ook gewoon maar were doen en af en toe een keer naar een kleine volvo-specialist die ik vertrouw voor de moeilijkere klussen. Iedere stagiare die een doppenset kan vasthouden kan een kleine beurt uitvoeren.
De Dealer heeft me ook netjes gebeld hoor om alles uit te leggen en ik heb hem toen ook verteld dat het mijn laatste ervaring met de dealer zou zijn. (uurloon €147,50, man ik ben een IT-specialist met > 30 jaar ervaring en vraag nog minder dan dat aan mijn klanten).
Kosten 90K beurtje
Geplaatst: 13.01.2023 - 14:12
door lint
Deze discussie is al vaker gevoerd. Je weet de Volvo onderhoudsprijzen, wil je die niet betalen is het ook goed maar dan moet naar een ander bedrijf.
Soms is het allemaal niet zo ingewikkeld

Kosten 90K beurtje
Geplaatst: 13.01.2023 - 15:40
door Ludo
Benno van Ham schreef: ↑13.01.2023 - 13:42
... (uurloon €147,50, man ik ben een IT-specialist met > 30 jaar ervaring en vraag nog minder dan dat aan mijn klanten).
Dan word je nooit rijk!.

Kosten 90K beurtje
Geplaatst: 13.01.2023 - 16:35
door Sammmyvannorel
Altijd interessant hoe er naar uurtarief wordt gekeken, platgezegd is de monteur, en met een beetje goede wil de verkoper, binnen een dealer bedrijf de enige ‘earner’, de rest zijn allemaal ‘burners’ wat betekend dat ze een bedrijf geld kosten: die 147 is dan ook nog eens incl btw, en zoals we binnen de aannemerij zeggen, ‘ algemene kosten, winst en risico’ . Als je het plat bekijkt kun je stellen dat het een hoog tarief is, maar interessanter is wat is het percentage akwr wat in het tarief versleuteld zit, een beetje goede monteur kan maar zo 60 tientjes kaal kosten + 21%btw+ 25% akwr, dan kom je al een heel eind richting het bedrag wat genoemd werd. En dan is het binnen Volvo zo dat je per ‘product’ betaald en niet per uur, dus als het tegenzit om wat voor reden, tik je niet extra af. (Ik werk trouwens bij een grote overheidsorganisatie en als ik zie wat voor tarieven er voor een junior hbo-er aan ons worden doorberekend bij meerwerk, dan knijp ik mijn handjes privé nog maar even dicht)
Kosten 90K beurtje
Geplaatst: 13.01.2023 - 16:39
door drees62
Ik heb een paar keer een “jaarbeurt” laten doen bij de dealer. Voor Volvo’s ouder dan 6 jaar betaal je dan volgens mij € 265.
Kosten 90K beurtje
Geplaatst: 13.01.2023 - 18:01
door Edgecrusher
Precies, waarom niet de jaarbeurt gekozen of gevraagd of niet de jaarbeurt hiervoor afgerekend moet worden?
Kosten 90K beurtje
Geplaatst: 13.01.2023 - 19:43
door WillyWortel2
De vergelijking DHZ en Volvo dealer vind ik niet zo zinvol.
Mijn vraag zou zijn wat een onafhankelijke Volvo specilialist of een goede alround werkplaats voor deze onderhoudsbeurt in rekening brengt.
Daarna volgt de vraag of de kwaliteit van de alternatieven vergelijkbaar is met de werkzaamheden die de dealer uitvoert.
Kosten 90K beurtje
Geplaatst: 13.01.2023 - 19:47
door Benno van Ham
Ludo schreef: ↑13.01.2023 - 15:40
Benno van Ham schreef: ↑13.01.2023 - 13:42
... (uurloon €147,50, man ik ben een IT-specialist met > 30 jaar ervaring en vraag nog minder dan dat aan mijn klanten).
Dan word je nooit rijk!.
Dat is ook niet de bedoeling, genoeg om de kosten te betalen en een beetje speelgeld is ruim voldoende. Rijk maakt niet gelukkig
Kosten 90K beurtje
Geplaatst: 13.01.2023 - 20:58
door JeroenSpock
WillyWortel2 schreef: ↑13.01.2023 - 19:43volgt de vraag of de kwaliteit van de alternatieven vergelijkbaar is met de werkzaamheden die de dealer uitvoert.
De werkzaamheden uitvoeren kan zoals Benno al zegt door elke stagaire gedaan worden, is echt een klusje van net niks.
Genoemde prijzen van Benno in OP vind ik zelfs nog wat hoog.
Olie, 5-6 euro / liter (Ja, voor de particulier, en ja dat is goede olie).
Oliefilter, ook een euro of 6-7.
Die pakking (gewoon een aluminum of koper ring), idd 50 cent.
Interieur filter is wel een dure jongen, dat zijn bij onze Volvo's vaak van die actieve koolstof filters. 20-30 euro.
Ik gok de inkoop ex btw voor de garage op €50 voor dit rijtje materialen.
Auto op de brug, kap open, olie vuldop er af, brug omhoog, carterplug los, oliefilter vervangen, carterplug met nieuwe pakking er in, brug omlaag, nieuwe olie er in, peilen, interieurfilter vervangen, klaar!
En de computer komt er alleen aan te pas om de onderhoudsinterval te resetten, laat je niets wijsmaken. Olie verversen is ook bij die rijdende computers nog echt sleutelwerk.
Ik zeg uurtje werk voor de stagaire, half uur voor de monteur en hobby Bobbie.
50 euro materiaal, half uur werk laten we zeggen 50 euro. ZO'n beurt 'kost' dus 100 euro. De rest is voor het overleven van het bedrijf.
Tja sinds ik zelf alles aan de auto doe zit ik ook met grote ogen deze topics te lezen.
Kosten 90K beurtje
Geplaatst: 13.01.2023 - 21:13
door Ben
Wat heerlijk toch als je alles zelf kunt.
Ik kan dat niet en laat gewoon 1x per jaar een jaarbeurt door de dealer doen.
Ik weet vantevoren wat de beurt gaat kosten en als er tijdens de beurt dingen naar voren komen die gedaan moeten worden, dan wordt me eerst netjes verteld wat dat kost en gevraagd of ik het wil laten doen.
Dus, er gebeurt er wat er moet gebeuren en ik heb weer een jaar geen zorgen.
En ja, dat kost geld en dat is dan maar zo.
Kosten 90K beurtje
Geplaatst: 13.01.2023 - 21:17
door JeroenSpock
Als je van te voren weet wat de beurt kost bij de dealer en bij de ex Volvo dealer aka specialist, of desnoods bij de garage om de hoek, waarom zou je dan de duurste kiezen? Zeker met een auto die al uit de garantie is.
Kosten 90K beurtje
Geplaatst: 13.01.2023 - 21:32
door raspaardje
Het hele principe van een minder dure jaarbeurt vs het volle pond voor de jonge auto is natuurlijk ook scheef.
Zo goed als dezelfde werkzaamheden maar toch een ander kostenplaatje.
Maar wellicht kan iemand het me uitleggen.