Pagina 1 van 2
Onderstuur v50 t5 awd
Geplaatst: 14.01.2023 - 19:12
door Von Smallhausen
Al bijna mijn hele leven rijd ik alfa Romeo, en nu dan mijn 1e volvo , een v50 t5 awd.
Wat mij opvalt is dat de auto ivgm de alfa ,veel onderstuur heeft , gevaarlijk , op een nat klaverblad is het met een fluwelen voetje gas geven.
Misschien dat de michelin winterbanden dat onderstuur opwekken ?
Op de alfa ( ook awd) reed ik bij voorkeur op pirelli nero zero.
Suggesties graag om het onderstuur op te lossen !
Onderstuur v50 t5 awd
Geplaatst: 14.01.2023 - 19:17
door Fredhead
Een Volvo is minder een rijdersauto dan een Alfa is.
Daardoor hebben ze het ontzettend op veilig gezet en daarmee de auto meer onderstuur gemaakt dan neutraal of overstuurd.
Neemt niet weg dat je ook op goede winterbanden wel normaal een bocht om moet kunnen en dat is nu volgens mij meer het geval.
Hoe oud zijn de winterbanden en hoe is het met de proefieldiepte gesteld?
Ik heb een S60 gehad die met 500nm op de voorwielen ook gewoon normaal de bocht om ging met Michelin winterbanden.
Was die van mij qua onderstel niet standaard maar uit jouw verhaal haal ik dat zelfs een beetje al een probleem is.
Onderstuur v50 t5 awd
Geplaatst: 14.01.2023 - 19:34
door lint
Dat onderstuur is een producteigenschappen. Waarschijnlijk met andere, goed zomerbanden, minder problemen.
Onderstuur v50 t5 awd
Geplaatst: 14.01.2023 - 20:18
door Gouwe
En weet je zeker dat je AWD werkt? Ik heb lang met een niet werkend AWD systeem gereden zonder het te weten., oliepomp was kapot.
Onderstuur v50 t5 awd
Geplaatst: 14.01.2023 - 20:21
door Fredhead
Zelfs met alleen voorwielaandrijving zou dit niet tot gekke situaties mogen leiden tenzij je het gaspedaal als aan/uit schakelaar gebruikt.
Onderstuur v50 t5 awd
Geplaatst: 14.01.2023 - 21:10
door Jelmer de Jong
Geen idee wat voor vorm van AWD die Alfa had, maar bij Volvo duurt het een seconde (of twee) voordat de achterwielen ingeschakeld worden. Misschien net de tijd dat jij schrikt en gas los laat. Goede banden helpen altijd.
Onderstuur v50 t5 awd
Geplaatst: 15.01.2023 - 07:41
door volvo440special
Wat hier beschreven wordt herken ik eerlijk gezegd niet. De S40 die ik had kon je juist (itt. andere Volvo's) goed 'hoeken'.
Wellicht dat de winterbanden hier schuldig aan zijn. Ik heb er destijds Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 onder gezet.
Onderstuur v50 t5 awd
Geplaatst: 15.01.2023 - 10:07
door Von Smallhausen
Mijn alfa q4 had het permanente torsen 4wd .
Haldex is idd duidelijk anders , en of het goed werkt is maar de vraag.
De dot code van de winterbanden heb ik nog niet gecheckt, das wel een goeie .
Er is ook een 16 inch zomerset wielen bij de auto , eigenlijk wel raar ,want de winterset is 17 inch.
Ik zou het iig andersom doen.
Ik ga de zomerset een deze dagen eens monteren, en de dotcodes checken.
Onderstuur v50 t5 awd
Geplaatst: 15.01.2023 - 10:49
door Von Smallhausen
Toch vlug even naar de garage gelopen en de dotcode gecheckt vd winterbanden 2216 dan zijn ze bijna 7 jaar oud dus , profiel genoeg, maar dat zegt niet zo veel.
Onderstuur v50 t5 awd
Geplaatst: 16.01.2023 - 09:24
door corsa_gsi
fredhead schreef: ↑14.01.2023 - 20:21
Zelfs met alleen voorwielaandrijving zou dit niet tot gekke situaties mogen leiden tenzij je het gaspedaal als aan/uit schakelaar gebruikt.
Ik heb hier een V50 T5 zonder AWD, maar kan klaverbladen gewoon op de toegestane snelheid nemen.
Denk het zelfs ook wel harder zonder problemen, maar dat vinden de passagiers meestal niet zo leuk.
Onderstuur v50 t5 awd
Geplaatst: 16.01.2023 - 11:46
door DB200
Het onderstuurgedrag herken ik wel. In de jaren nul ging ik wel eens op pad met de bedrijfs V50. Daar waar ik moeiteloos met een Golf V de curves kon volgen, kwam bij de V50 de vangrail wel heel dicht bij. De eerste keer was dat behoorlijk schrikken.
Onderstuur v50 t5 awd
Geplaatst: 16.01.2023 - 12:00
door Fredhead
Ik heb een jaar of 2,5 een V50 gehad en herken het dan weer niet

Toch een gevalletje (oude?) banden?
Onderstuur v50 t5 awd
Geplaatst: 16.01.2023 - 20:30
door Von Smallhausen
Donderdag middag heb ik een afspraak bij kdl automotive om de pijnpunten van de auto eens te checken.
Misschien werkt de haldex wel niet of niet goed.
Het is immers een auto met 19 jaar ervaring.
Wordt vervolgd.
Onderstuur v50 t5 awd
Geplaatst: 17.01.2023 - 07:54
door Jelmer de Jong
Bandenspanning? Met 2.6 bar ga je ook rechtdoor waar je met 2.2 nog binnen de lijnen blijft.
Onderstuur v50 t5 awd
Geplaatst: 21.01.2023 - 12:01
door Von Smallhausen
Donderdag bij KDL automotive geweest , daar de auto op de brug gecontroleerd op achterstallig onderhoud , en dat is er , vooral de achteras heeft veel versleten silentblocks in de constructie .
Ander punt is de brede ,225-45-17 , en oude winterbanden ,al met al heeft de v50 wat liefde en onderhoud nodig en zal daar zeker van op knappen.
De winterbanden gaan er na de winter af en er komen pirelli cinturata p7 205-50-17 voor in de plaats .
Trouwens KDL automotive is me heel goed bevallen , een bedrijf uitsluitend gericht op de oudere volvos.
Onderstuur v50 t5 awd
Geplaatst: 27.01.2023 - 23:20
door Bjarnuhh
(oude) banden hebben zeker invloed op de rij karakteristiek van de auto. Ook zoals eerder verteld zijn de meeste moderne auto ontworpen met onderstuurd in verband met de veiligheid. Dus controleer eerst even zoals eerder vemeldt: staat van de banden, werkend AWD systeem en andere omstandigheden (weer/wegdek).
Iets van je kan doen om dit te verhelpen is het plaatsen van een stuggere stabilisatie stang achter te monteren. bij voorkeur een die instelbaar is om het gedrag van de auto te fine tunen. Dit zorg ervoor de achterkant wat minder om zijn as rolt en de wat eerder uit wil breken. (hoe dit precies werkt wil ik graag uit leggen als er behoefte aan is).
Onderstuur v50 t5 awd
Geplaatst: 28.01.2023 - 11:45
door Fredhead
Camber veranderen helpt ook nog op het bochten gedrag, geeft alleen wat meer ongelijke bandenslijtage als gevolg.
Onderstuur v50 t5 awd
Geplaatst: 15.03.2023 - 11:17
door MartijnGTA
Von Smallhausen schreef: ↑14.01.2023 - 19:12
Al bijna mijn hele leven rijd ik alfa Romeo, en nu dan mijn 1e volvo , een v50 t5 awd.
Wat mij opvalt is dat de auto ivgm de alfa ,veel onderstuur heeft , gevaarlijk , op een nat klaverblad is het met een fluwelen voetje gas geven.
Misschien dat de michelin winterbanden dat onderstuur opwekken ?
Op de alfa ( ook awd) reed ik bij voorkeur op pirelli nero zero.
Suggesties graag om het onderstuur op te lossen !
Zo te lezen heb je inmiddels wat verbeterpuntjes gevonden, maar het overall gevoel in de vergelijking van de T5 AWD met een Alfa Q4 kan ik wel beamen.
Ik kom uit een 156 Crosswagon (dus met Q4), en die had een stuk betere grip in krappe en gladde bochten dan de V50, merk ik nu al. Banden en opfrissen van onderstel zullen vast wat doen, maar ik merk echt het verschil tussen het sportieve Alfa weggedrag en de meer op "veiligheid" en comfort afgestemde Volvo.
Als compensatie vind ik de (geblazen) 5 cilinder wel erg lekker, zeker in vergelijking met de 4 pits oliestoker uit de Crosswagon. De V6 uit de 156 GTA daarentegen...maar die zit even in de mottenballen.
Niks mis mee, maar wel iets om rekening mee te houden.
Onderstuur v50 t5 awd
Geplaatst: 15.03.2023 - 17:49
door Fredhead
Tussen het Q4 systeem en de AWD van Volvo zit wel een wezenlijk verschil, de Q4 heeft achterwielaandrijving totdat er gripverlies is en de V50 AWD is een voorwielaandrijver waarvan de achterwielen bij gaan springen indien nodig.
Daarnaast is een Alfa inderdaad meer als stuurmansauto afgesteld qua onderstel maar dat de voorwielen alleen maar hoeven te sturen scheelt ook al een hoop.
Onderstuur v50 t5 awd
Geplaatst: 26.04.2023 - 19:05
door Von Smallhausen
Martijn gta , ik had ook een crosswagon q4 , overigens bijna heel mijn leven alfa gereden.
Mijn v50 heeft nu 4 nieuwe Pirelli p7"s en aan het onderstel is eea vervangen en uitgelijnd.
Stuurt nu beter en strakker , maar idd het is geen alfa.
Maar toch die vijfcilinder sleurt er zo geweldig aan , heerlijk, ze is stukken sneller dan de q4 en ws gechipt ,en wat een comfort .
Kortom ik ben erg tevreden,dan maar wat langzamer door de bochten.