Storing achterlichten

De nieuwe generatie S en V90
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3042
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Vanochtend opeens een waarschuwing op de display tussen de klokken:
'Storing parkeerlichten achter', met zowel links als rechts achter een oranje bolletje.

Bijna op het werk, dus daar toch maar eens gekeken wat het was, en bleek led verlichting links-achter het niet te doen (rechts wel correct). Vreemd.
Even de achterklep open en dicht en de verlichting deed het weer..... blijft vreemd.

Ik ga het in de gaten houden en als het nog eens voordoet kijken of er ergens een contactje wat los zit.
- iemand een tip of eens iets vergelijkbaars meegemaakt (met een V90 of ander type)?
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3042
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Thanks, ik zal eens kijken of ik daar wat aan heb.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Hoekstra
3rd Gear member
Berichten: 340
Lid geworden op: 21.03.2012 - 09:00

Vocht vaak in de winter ook probleem
Volvo v90 T5 momentum Saville grey, Turbine 18” MY 2017
Volvo v40 D2 momentum MY 2012, Biarritz blue, Mannan 17 inch, introlinepakket, dynamic line pakket, winterlinepakket,panoramadak, ABL xenon
Volvo V50 2.0D Summum BJ 2005, Black Currant Pearl, Sagitta 17'' velgen[bcolor=#40BF00][/bcolor]
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ik heb zon probleempje gehad met mijn V90 was waterr in achterlicht, vervangen en opgelost
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3042
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Storing is afgelopen 7 dagen niet meer teruggekomen, en ik kon ook geen vocht ontdekken .
Misschien een contacttje los?
Ik ga het in de gaten houden.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Mike1
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 25.01.2022 - 18:48

PGV90 schreef: 16.01.2023 - 11:08 Vanochtend opeens een waarschuwing op de display tussen de klokken:
'Storing parkeerlichten achter', met zowel links als rechts achter een oranje bolletje.

Bijna op het werk, dus daar toch maar eens gekeken wat het was, en bleek led verlichting links-achter het niet te doen (rechts wel correct). Vreemd.
Even de achterklep open en dicht en de verlichting deed het weer..... blijft vreemd.

Ik ga het in de gaten houden en als het nog eens voordoet kijken of er ergens een contactje wat los zit.
- iemand een tip of eens iets vergelijkbaars meegemaakt (met een V90 of ander type)?
Ik heb deze zelfde melding vanmiddag 2x gehad in onze V90CC rijdend op de snelweg. Geen idee wat er aan de hand is. Bij thuis komst gekeken maar kon niets vinden behalve dat ik dacht dat normaal gesproken als je de achterklep open doet de langwerpige lampen aan beide zijde gaan branden wat nu niet gebeurt. Motor uit gezet en systeem opnieuw opgestart en meldingen zijn weg. Dadelijk als de zon is verdwenen nogmaals kijken wat er gebeurt met de achterlampen als ik in het donker de klep open. Anders morgen langs de dealer.
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3042
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Mmm, vreemd ook weer.
Bij mij gelukkig niet meer voorgekomen.
Laat graag maar weten of er iets gevonden is.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Mike1
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 25.01.2022 - 18:48

PGV90 schreef: 05.03.2023 - 21:42 Mmm, vreemd ook weer.
Bij mij gelukkig niet meer voorgekomen.
Laat graag maar weten of er iets gevonden is.
Ik heb vanavond in de schemering nogmaals gekeken en alle verlichting doet het gewoon. Zag alleen wel dat er ineens aan de rechterkant in de langwerpige verlichting bovenin condens zit wat ik daar nog niet eerder heb gehad. Misschien dat dit op één of andere manier voor een soort van sluiting heeft gezorgd. Ik kijk het even aan wat er komende week gebeurt en of er meer meldingen volgen.
Mike1
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 25.01.2022 - 18:48

Maandagochtend zelfde storing gehad en vanavond 2x… laatste maal vlak bij huis dus bij thuiskomst in het donker uitgestapt met lopende motor en blijkt dat de verlichting rechtsachter helemaal niks meer doet. Niet alleen de langwerpige unit maar ook het deel wat in de klep zit.
Motor uitgedaan, achterklep geopend en de verlichting doet het weer alsof er niks aan de hand is.
Morgenmiddag afspraak met de werkplaats dus benieuwd was ze daar gaan constateren.
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3042
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Succes Mike en hoor de uitkomst graag.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Mike1
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 25.01.2022 - 18:48

Was kort bezoekje aan de werkplaats maar moet maandagmiddag terug voor vervangen rechter achterlicht unit. 💶 💶
Onderweg naar de werkplaats zelfde storingsmelding dus bij aankomst motor laten lopen en monteur erbij gehaald. Rechter achterlicht (langwerpige deel en kleinere unit in achterklep) deden niks. Hij heeft de storingen uitgelezen maar toen we nog buitenstonden zei hij al dat er een schrijven van Volvo over is, bekend euvel dus. Hij had gisteren ook een klant waarbij beide units vervangen moesten worden.
Schijnbaar zit de langwerpige unit met een paar schroeven vast waarbij via de bovenste schroef regenwater de unit binnen kan dringen. Aangezien het Led is wordt de unit niet warm dus vocht verdampt niet maar wordt steeds meer totdat het sluiting veroorzaakt.
Maandag gaat de rechterunit er dus uit maar gelijk gevraagd of ze dan de linkerunit die nog wel droog is kunnen demonteren en kit o.i.d. kunnen toepassen rond het gebied van die schroef om te voorkomen dat deze in de nabije toekomst hetzelfde probleem gaat krijgen. Om de unit te kunnen verwijderen moet ook de achterbumper worden verwijderd dus wel zo makkelijk als ze links preventieve maatregelen kunnen nemen als alles er toch af moet. Anders wordt het in de nabije toekomst weer een bank beroven voor nog een reparatie 🙈🙈
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ik mag aannemen dat hier sprake van coulance gaat zijn?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Mike1
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 25.01.2022 - 18:48

raspaardje schreef: 08.03.2023 - 17:28 Ik mag aannemen dat hier sprake van coulance gaat zijn?
Nope, voor geen meter…
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Terwijl het een bekend euvel is en je toch wel mag verwachten dat de lampunit langer meegaat dan 3-4-5 jaar?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Mike1
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 25.01.2022 - 18:48

raspaardje schreef: 08.03.2023 - 17:49 Terwijl het een bekend euvel is en je toch wel mag verwachten dat de lampunit langer meegaat dan 3-4-5 jaar?
Dat zei ik dus ook… onze V90CC is model 2018 maar geleverd eind 2017 dus schijnbaar na 5 jaar is het een kwestie van tijd.
Mike1
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 25.01.2022 - 18:48

Rechter achterlicht unit vanmiddag vervangen en bij de linker unit hebben ze het probleem hopelijk voortijdig verholpen.
Bovenste schroefje van de unit kon de monteur met de hand los draaien dus hij heeft deze links met Loc-tite ingesmeerd en opnieuw vast gedraaid.
Dit is dus de oorzaak wat leidt tot water in de achterlicht unit met de storing tot gevolg en uitval van de unit. Met verloop van tijd trilt het bovenste schroefje namelijk los en laat dan beetje bij beetje steeds meer water door. Je kunt dit dus voor zijn door de binnenbekleding links en rechts achter los te maken en dat bovenste schroefje van de lichtunit te checken / behandelen met Loc-tite en weer vast te draaien. Bespaart je in elk geval ruim 400 Euro per unit (excl.. Werkplaats tarief) indien deze net zoals bij mij vervangen moet worden. Na demontage hield de monteur de unit op zijn kop en er kwam een giga klots water uit!!
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3042
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Dank voor de tip - ik ga dit - als het droog is checken en kijken of er iets vergelijkbaars is. Loctite heb ik wel.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Mischa P.
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 23.03.2023 - 20:10

Bij mijn V90CC geleverd in 5 /2018 maar model 2017 hetzelfde probleem. Ik heb deze auto vorig jaar gekocht en kwam er achter dat er vocht in de linker achterlicht zit. Bij goed onderzoek, bleek de lamp idd los te zitten. Nu is een gedeelte van de verlichting uitgevallen, maar krijg geen melding. Heb deze in het verleden wel een paar keer gehad. Ik heb de lamp inmiddels zelf vast gezet, maar vocht blijft er in zitten en gedeelte van de verlichting werkt dus niet meer. Baalen dus dat Volvo hier niets aan doet. Ben in de garage geweest, maar ook voor mij is de garantie verlopen, omdat het model in 2017 is gemaakt.
Ik was overigens in de garage, omdat de sleutel geen contact meer met de auto maakte. Wat bleek, er was vocht via de vin van de antenne op het dak naar binnen gekomen. Blijkbaar zit onder de vin de ontvanger. Deze was dus nat geworden en had kortsluiting veroorzaakt. Gevolg was dat ik de auto met nood sleutel heb moeten openen en kon hem niet meer afsluiten. Ze hebben er 3 dagen werk aan gehad om dit euvel te vinden en op te lossen. Blijkbaar is volvo niet meer wat het ooit geweest is. En zeker de service van volvo zelf vind ik beschamelijk. Dit probleem zou gewoon t.a.t. door volvo vergoed moeten worden. Schroeven die los trillen door het rijden en vervolgens storingen in de verlichting veroorzaken, antenne die vocht doorlaat en zo het systeem plat legt. Dat zou niet moeten kunnen gebeuren bij een auto van €80k en nog geen 5 jaar oud. Hopelijk komen ze hier toch nog op terug. Ondertussen zoek ik verder naar een betaalbare oplossing.
Gr. Mitch
C30BlackStone
3rd Gear member
Berichten: 438
Lid geworden op: 24.05.2014 - 10:40
Locatie: Amersfoort

Vooralsnog lijkt dit een probleem bij de 'V' serie te zijn. Natuurlijk heeft de 'S' andere lichtunits, maar deze ga ik toch voor alle zekerheid maar eens controleren. Het valt mij overigens op dat bij de nieuwe series hardnekkige problemen kunnen voordoen (verlichting/trillen). Natuurlijk heeft bijna ieder merk 'last' van bepaalde product eigenschappen, echter komt het op dit forum regelmatig terug (niet wetende wat de aantallen zijn die soortgelijke meldingen ervaren; van niet forumleden). Opvallend ook de afhandeling van deze meldingen, met name in financiële zin. Is dit altijd zo geweest, of is er wat anders aan de hand?
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscription Electric Silver Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Flame Metallic Red | Volvo S90 T5 Inscription Electric Silver Metallic | Volvo XC40 Recharge ER Ultimate 2024 |
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”