Aankoop tips 940 2.3 gevraagd

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
personified
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 17.01.2023 - 22:19

Hallo Volvo-enthousiasten,

Ik ben op zoek naar tips en tricks voor het aankopen van een Volvo 940 2.3 turbo GLE (bouwjaar 10-95). Heeft iemand ervaring met deze auto en kan me adviseren waar ik op moet letten bij het kopen ervan?
Ook ben ik benieuwd naar eventuele problemen waar ik rekening mee moet houden bij het onderhoud van de auto.


Wat punten betreft de auto:

- 278.xxx km
- Nooit op LPG gelopen
- Airco werkend (werd me verteld)
- Cruise Control werkend (werd me verteld)
- Stoelverwarming is er maar 1 stoel werkt niet. Werd me verteld kan relais zijn.

Dank alvast voor jullie hulp

Groet
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 220
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

@Personified: Kiezen voor een Volvo 940 is een goede keuze!
De 940 is volgens de medewerkers vd Volvo fabriek de beste Volvo die ze ooit gemaakt hebben. Doorontwikkelt uit de 700-serie, de laatste bouwjaren helemaal uitgerijpt en zonder kinderziektes.
Een 940 bouwjaar 10-'95 betekent dat het modeljaar 1996 jaar is : dat is gunstig want de roestpresentie van die jaren (1996-1998) is goed, daarnaast is het eerste jaar met de B230FK LPT (low pressure turbo)motor. De km stand van 278 dkm is laag te noemen, met goed onderhoud gaan ze zo drie keer zo lang mee. Mijn 940 (uit 1998, wat ook het laatste productiejaar was) heeft er bijna 4 ton opzitten waarvan 330 dkm op lpg en er zijn er die een miljoen km gereden hebben. Het zijn robuuste auto's die lang mee kunnen gaan. Roest is niet echt een issue het meeste plaatwerk is verzinkt: kijk even naar de wielkastranden, portier onderkant, dorpels en rand vd achterklep, rondom de pootjes vd dakrails en de raad vd voorruit. Verder is roest mogelijk na slechte reparaties en bijv. de accubak wil wel eens roesten (dat laatste valt te lassen).
Technisch: kijken of er een aantoonbare onderhoudshistorie bij zit (nota's , stempels in serviceboekje). De ophangingsrubbers willen wel eens uitgedroogd zijn, evenals de stabilisatorstang rubbers. Als er nivomats onderzitten even testen of ze het nog goed doen: als de achterkant ingezakt na een nacht stilstand is moet deze na een paar 100 m rijden vanzelf weer horizontaal komen. Vervanging door nieuwe nivomats is duur, velen rijden daarom met gewone veren/schokdempers achter. Distributieriem dient om de 7 jaar of 75.000 km vervangen te worden, regelmatige oliewissels 10w/40 olie vinden ze ook fijn. De onderdelen zijn betaalbaar en ook gebruikt goed te krijgen (Marktplaats) en er zijn veel specialisten die deze modellen goed kunnen onderhouden. Zelf een werkplaatshandboek kopen en het onderhoud zelf gaan doen is ook goed mogelijk. Mbv een MBC (Manual Boost Controller) kun je van je low pressure turbo eenvoudig een high pressure turbo maken doordat de turbodruk van 0.35 naar 0.65 (of max 0.8 bar) gaat. Dat betekent zo'n 30 /45 pk en wat koppel erbij (dan zit je aan 165/180 pk) voor ongeveer 50,- euro aan onderdelen.
Ik rijd nu mijn tweede 940 Turbo Intercooler automaat op lpg G3, een heerlijke auto voor alle doeleinden: Ruim, veilig, winterhard en relaxed rijdend. Op het forum van onze Volvo700vereniging kun je nog veel meer info en aankooptips vinden. En als je lid wordt vd V700vereniging mag je meedoen aan sleuteldagen die een paar keer per jaar op zaterdagen gehouden worden en dus je auto zelf onderhouden op de bruggen van Volvo garages. Daarnaast kun je dan ook bij alle technische handboeken. Meer info op: https://V700vereniging.nl
Als je een linkje met foto's hebt naar de 940 die je op het oog hebt, kunnen we van afstand meekijken of er opvallende zaken zichtbaar zijn.
Veel veilige kilometers toegewenst.
groet,
Kogelman

P.S.: Niet werkende stoelverwarming is vaak of het groene relais (zit onder de stoelzitting) of het matje dat stuk is of heel soms de schakelaar die vervuild is. Al deze onderdelen zijn nog wel te krijgen. Door het relais vd goede stoel uit te wisselen met die vd kapotte stoelverwarming kun je uitsluitend of het relais stuk is of niet. Schakelaar demonteren en de binnenkant voorzichtig schoonmaken is ook een klusje dat je zelf goed kunt doen. Matje vervangen door een nieuwe is het meeste werk om te doen, maar ook dit heb ik al wel eens gedaan. Dat is het leuke aan deze auto's ; ze zijn nog old skool, net meccano alles is goed te demonteren en te vervangen.
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
940 (1998) Black Berry Pearl, LPT+MBC 165 pk, LPG, 354.000 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Volvo 244 GL (1983) Moerkbla metallic 196.000 km, B23, M47
personified
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 17.01.2023 - 22:19

Bedankt voor je handige tips Kogelman. Ik heb wel nog wat vraagtekens:
Kogelman schreef: 18.01.2023 - 12:25 eerste jaar met de B230 LPT (low pressure turbo)motor.
Zitten er kinderziektes in de b230lpt aangezien het de eerste jaar is met een LPT. Zo ja, waar zou ik dan op moeten letten?

Kogelman schreef: 18.01.2023 - 12:25 De km stand van 278 dkm is laag te noemen, met goed onderhoud gaan ze zo drie keer zo lang mee.
Hij is dus mooi ingesleten :happy:
Kogelman schreef: 18.01.2023 - 12:25 Vervanging door nieuwe nivomats is duur, velen rijden daarom met gewone veren/schokdempers achter.
Als ik het goed begrijp kan je dus evt de nivomats uitwisselen zonder ombouw naar schokdempers met veren?


Ik ga me ook eens aanmelden bij v700 vereniging en daar uitzoeken wat voor tips ze nog meer hebben.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Wellicht wat nuttige info van mijn net verkochte 945 '98
https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.ph ... r;roofrail
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 220
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

*Geen kinderziektes met de B230FK, het zijn betrouwbare blokken geleverd van modeljaar '96 tm '98 en HET blok dat je wilt als je een 940 wilt kopen. Trouwens de B230FT (high presuure turbo) is exact hetzelfde blok als de B230FK met dezelfde turbo alleen een andere wastegate op die turbo waardoor 0.35 bar meer turbodruk. Maar zoals al gezegd; dat kun je miv een MBC ook bereiken met een B230FK.
Kijk voor de zekerheid onder de motorkap even op de zwarte plastic distributiekap, daar zit als het goed is een witte sticker op met het motortype, als het goed is staat daar dus B230FK op.
* 278 dkm is idd net ingereden.
* Ja nivomats kun je een op een omwisselen voor nieuwe, nieuwe set Sachs nivomats kost zo'n 1000,- (ik heb de mijne destijds voor goede gebruikte exemplaren vervangen a 250,-). Vervangen door nieuwe ombouwset schokbrekers op gasdruk kost zo'n 300,-, weet wel dat dan het rijcomfort zal dalen maar het is wel een stuk goedkoper.

Is het trouwens een automaat of een handgeschakeld exemplaar?
Bij automaat (vaak de AW71, een bullitproof Japanse automaatbak die ook in de Lexus LS400 zit) goed kijken of de verzetten goed overschakelen zonder bijgeluiden en met warme motor even plankgas om te kijken of de kickdown het doet. Vanaf 2100 toeren komt de turbo er in dat moet je kunnen merken. Kijken of de automaatbak olie nog mooi rood is en niet heel donker.
Handgeschakeld (vaak de M90 bak): alle versnellingen moeten lekker ingelegd kunnen worden, en ook het terugschakelen moet schokvrij kunnen. Verder de koppeling testen of deze nog goed is.
Succes!
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
940 (1998) Black Berry Pearl, LPT+MBC 165 pk, LPG, 354.000 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Volvo 244 GL (1983) Moerkbla metallic 196.000 km, B23, M47
personified
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 17.01.2023 - 22:19

mees schreef: 18.01.2023 - 13:40 Wellicht wat nuttige info van mijn net verkochte 945 '98
https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.ph ... r;roofrail
Mooi verslag en een mooie bak! Zal de dakdragers goed inspecteren op roest. Hoe veel was je ongeveer per jaar kwijt aan onderhoud betreft olie verwisselen/filters/bougies etc bij grote en kleine beurt
personified
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 17.01.2023 - 22:19

Kogelman schreef: 18.01.2023 - 13:48 *Geen kinderziektes met de B230FK, het zijn betrouwbare blokken geleverd van modeljaar '96 tm '98 en HET blok dat je wilt als je een 940 wilt kopen. Trouwens de B230FT (high presuure turbo) is exact hetzelfde blok als de B230FK met dezelfde turbo alleen een andere wastegate op die turbo waardoor 0.35 bar meer turbodruk. Maar zoals al gezegd; dat kun je miv een MBC ook bereiken met een B230FK.
Kijk voor de zekerheid onder de motorkap even op de zwarte plastic distributiekap, daar zit als het goed is een witte sticker op met het motortype, als het goed is staat daar dus B230FK op.
* 278 dkm is idd net ingereden.
* Ja nivomats kun je een op een omwisselen voor nieuwe, nieuwe set Sachs nivomats kost zo'n 1000,- (ik heb de mijne destijds voor goede gebruikte exemplaren vervangen a 250,-). Vervangen door nieuwe ombouwset schokbrekers op gasdruk kost zo'n 300,-, weet wel dat dan het rijcomfort zal dalen maar het is wel een stuk goedkoper.

Is het trouwens een automaat of een handgeschakeld exemplaar?
Bij automaat (vaak de AW71, een bullitproof Japanse automaatbak die ook in de Lexus LS400 zit) goed kijken of de verzetten goed overschakelen zonder bijgeluiden en met warme motor even plankgas om te kijken of de kickdown het doet. Vanaf 2100 toeren komt de turbo er in dat moet je kunnen merken. Kijken of de automaatbak olie nog mooi rood is en niet heel donker.
Handgeschakeld (vaak de M90 bak): alle versnellingen moeten lekker ingelegd kunnen worden, en ook het terugschakelen moet schokvrij kunnen. Verder de koppeling testen of deze nog goed is.
Succes!
Bedankt nog voor je aanvullende informatie. Het gaat om een M90 handbak. Hoorde van een vriend dat de 3e versnelling vaak als eerste gaat dus zal daar ook op controleren.

Bedankt!
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20410
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Aanvullend want de genoemde website is anders: https://volvo700vereniging.nl

En wat kogelman schrijft is meer dan waar, kan ik uit eigen ervaring vertellen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 220
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

Tot slot: staar je niet blind op de eerste de beste 940 die je ziet. Er is voldoende moois en goeds te koop voor een paar duizend euro. Oriënteer je rustig en ga eerst met een paar exemplaren proefrijden.
Trap niet in die belachelijke prijzen van boven de 10K vanwege ultra lage km-standen. Km-standen zeggen bij deze auto's niet zo veel, mits ze goed onderhouden zijn gaan ze lang mee.
Volvo betekent : "Ik rol" in Latijn, ze zijn gemaakt om te rijden en niet om (veel) stil te staan.
In het uiterste geval lepel je er een ander B230FK blok in voor een fractie van zulke bedragen.......
groet,
Kogelman
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
940 (1998) Black Berry Pearl, LPT+MBC 165 pk, LPG, 354.000 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Volvo 244 GL (1983) Moerkbla metallic 196.000 km, B23, M47
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

personified schreef: 18.01.2023 - 14:28 Mooi verslag en een mooie bak! Zal de dakdragers goed inspecteren op roest. Hoe veel was je ongeveer per jaar kwijt aan onderhoud betreft olie verwisselen/filters/bougies etc bij grote en kleine beurt
Tja, de prijzen anno nu zijn wel anders dan voorheen.
Het onderhoud de laatste jaren bij de dealer, waar ook onze andere (daar gekochte Volvo) in onderhoud was/is.
Kleine of grote beurt was niet aan de orde. Ik ging jaarlijks voor een beurt met apk en tussendoor als er iets kapot was of vervangen moest worden.
Wat heb ik moeten pinnen om hem in goede conditie te houden:
2022: 947
2021: 625
2020: 1141
2019: 1556
2018: 913
2017: 2085
2016: 2602
2015: 1104
De jaren daarvoor zat ik bij mijn neef wat men noemt een 'Volvo specialist' maar die kwam helaas veel te vroeg te overlijden.
De uurprijs was lager maar hij (of zijn jongere maat; beiden met gouden handen) deed er langer over.
De onderdelen waren wel aanmerkelijk goedkoper maar de kachel stond standje diepvries en er was geen showroom met mooie nieuwe modellen;
ook geen balie en administratie met 'dames'.
2014: 991
2013: 346 , plus 1073 voor dat gat te dichten en het spuitwerk
2012............. bedragen in euro's
.
.
.
1996: 1681 in guldens voor een 4 jarige "245"
personified
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 17.01.2023 - 22:19

Msuidgeest schreef: 18.01.2023 - 20:43 Aanvullend want de genoemde website is anders: https://volvo700vereniging.nl

En wat kogelman schrijft is meer dan waar, kan ik uit eigen ervaring vertellen.
Ik heb me aangemeld maar moet nog steeds goedgekeurd worden door de moderator
personified
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 17.01.2023 - 22:19

Kogelman schreef: 18.01.2023 - 22:33 Tot slot: staar je niet blind op de eerste de beste 940 die je ziet. Er is voldoende moois en goeds te koop voor een paar duizend euro. Oriënteer je rustig en ga eerst met een paar exemplaren proefrijden.
Trap niet in die belachelijke prijzen van boven de 10K vanwege ultra lage km-standen. Km-standen zeggen bij deze auto's niet zo veel, mits ze goed onderhouden zijn gaan ze lang mee.
Volvo betekent : "Ik rol" in Latijn, ze zijn gemaakt om te rijden en niet om (veel) stil te staan.
In het uiterste geval lepel je er een ander B230FK blok in voor een fractie van zulke bedragen.......
groet,
Kogelman
Thanks voor de tip
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 220
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

Ja, het kan soms even duren voor je de goedkeuring vd moderator binnen krijgt.
Zoek je trouwens een 940 sedan of station en handgeschakeld of automaat?
groet,
Kogelman
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
940 (1998) Black Berry Pearl, LPT+MBC 165 pk, LPG, 354.000 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Volvo 244 GL (1983) Moerkbla metallic 196.000 km, B23, M47
personified
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 17.01.2023 - 22:19

Kogelman schreef: 21.01.2023 - 08:56 Ja, het kan soms even duren voor je de goedkeuring vd moderator binnen krijgt.
Zoek je trouwens een 940 sedan of station en handgeschakeld of automaat?
groet,
Kogelman
Het is een sedan! Overigens was het een 940 2.3 turbo handschakel en geen GLE. Foutje van mij. Heb m gekocht trouwens. Kon 'm niet laten staan met de prijs en km stand.

Ik zal binnenkort een kennismakingspost maken. Overigens ben ik nog steeds niet geaccepteerd bij Volvo700. Hoe lang duurt het om geaccepteerd te worden?
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 220
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

Gefeliciteerd met de aankoop en veel veilige kilometers toegewenst, foto's zijn idd welkom.
Mbt aanmelding V700Vereniging: Je kunt je wel alvast gewoon voorstellen op het forum als gast en vertellen over je aankoop (vergeet de foto's niet) en vermelden dat het accepteren (te)lang duurt.
Wellicht leest de persoon die dat moet doen mee en gaat het dan vlug.
groet,
Kogelman
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
940 (1998) Black Berry Pearl, LPT+MBC 165 pk, LPG, 354.000 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Volvo 244 GL (1983) Moerkbla metallic 196.000 km, B23, M47
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”