Wanneer ik gebruik maak van de cruisecontrol van mijn Volvo XC90 uit 2004 heb ik soms last van problemen. Wanneer ik versnel dmv de +, gebruik maak van de resume of wanneer ik tegen een berg oprij met de cruisecontrol aan, onstaat er een motorstoring die zorgt voor de melding dat er verminderd motorvermogen is.
Dit is vervolgens te verhelpen door de auto uit te zetten en daarna weer aan te zetten.
Komt iemand het probleem bekend voor of heeft een vermoeden wat de oorzaak kan zijn?
Groeten,
Martin
Wegvallen motorvermogen bij acceleratie met cruisecontrol
-
- 4th Gear member
- Berichten: 550
- Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33
Eerst uitlezen kan van alles zijn .
Cruise control wil zo snel mogelijk naar de snelheid toe ( volgas dus ) en zeker bergop ( volgas ) en dan schiet ie ergens buiten zn waardes en in de foutmelding .
Welk blok ?
nog andere bijgeluiden ? blaasgeluid = turboslang bijvoorbeeld.
Cruise control wil zo snel mogelijk naar de snelheid toe ( volgas dus ) en zeker bergop ( volgas ) en dan schiet ie ergens buiten zn waardes en in de foutmelding .
Welk blok ?
nog andere bijgeluiden ? blaasgeluid = turboslang bijvoorbeeld.
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 29.12.2019 - 00:58
Het gaat om een 2.5T met automaat uit 2004.
Hij is al meerdere keren uitgelezen en ik weet dat een van die keren een melding over de turbo was. Vervolgens kan er geen probleem gevonden worden met de turbo.
Ik heb dit probleem nog nooit gehad zonder cruisecontrol. Daarbij ook in bergen waarbij zeker een grotere toename in vermogen nodig was dan bij een heuvel in een snelweg. Ook bij gasgeven, nooit dit probleem gehad. Mijn logica is daardoor dat het niet aan extreme vermogen vraag ligt.
Alvast bedankt voor het meedenken,
Martin
Hij is al meerdere keren uitgelezen en ik weet dat een van die keren een melding over de turbo was. Vervolgens kan er geen probleem gevonden worden met de turbo.
Ik heb dit probleem nog nooit gehad zonder cruisecontrol. Daarbij ook in bergen waarbij zeker een grotere toename in vermogen nodig was dan bij een heuvel in een snelweg. Ook bij gasgeven, nooit dit probleem gehad. Mijn logica is daardoor dat het niet aan extreme vermogen vraag ligt.
Alvast bedankt voor het meedenken,
Martin
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13719
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Vrienden waren hier op bezoek met een Mercedes 200 serie benzine uit 2015. Hadden dezelfde klacht, bleek uiteindelijk de bobine te zijn....
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 16.05.2021 - 19:31
- Locatie: Wijhe
Zelfde probleem als onderwerp starter ook gehad. Bij rijdend uitlezen bleek de turbodruk boven de maximale waarden te komen. Stangetje van de wastegate regelaar twee slagen ingedraaid, zodat deze net iets eerder open gaat. Probleem daarmee verholpen, zonder in te leveren op performance.
Bij mij deed het probleem zich voor na het vervangen van de uitlaatspruitstuk pakkingen.
Bij mij deed het probleem zich voor na het vervangen van de uitlaatspruitstuk pakkingen.
XC90 2.5T Momentum man6 MY05
V60 D3 Momentum GT6 MY11
V60 D3 Momentum GT6 MY11