Versnellingsbak probleem icm accu

Plaats reactie
thvanbinsbergen
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 21.08.2022 - 17:15

Goedendag allen,

Al enige tijd schiet onze Volvo XC90 2.9 T6 AWD uit 2003 in een storing die helemaal niet mechanisch gelinkt is. De storing is dan de bekende "Transmission Service Needed",
,met diens ongemak in de versnellingen, maar na het uit - en inschakelen van de auto is dit alweer voorbij.

Nu valt mij op dat de Smart Driver van de ANWB op dat moment een piekspanning meet in de accu, zie bijlage. Zal dan de accu of bekabeling hierin een probleem spelen?

Hoor graag van jullie.
Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

Tijmen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
HGV
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Hallo Tijmen,

Een probleem van de accu zal het niet zijn,deze levert gewoon 14,4 volt startvermogen. Het lijkt meer dat dit in een chip zit die de versnellingsbak aanstuurt. Nu staat deze motor in combinatie met de versnellingsbak niet bekend als de beste combinatie... uiteraard kan je dit laten uitlezen, maar ik denk dat je rekening moet houden met een nieuwe versnellingsbak, of een revisie van de huidige.

Succes in elk geval met je problemen!
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

14.4V is normaal met draaiende motor (lees: werkende dynamo) prima, dat zie je eigenlijk alleen bij jonge accu's meen ik. (Ik zal eens bij mijn auto kijken, ik heb 2 week geleden een nieuwe accu geplaatst, heb alleen geen fancy uitleesspul want de mijne wordt door Vida2014 niet herkent..)

Maareh, mbt de foutmelding; bij mijn vorige auto -de S60- kwam erg vaak een Antiskid melding en die werd veroorzaakt door een module, de SAS. Auto uit en aan, verhielp het tijdelijk net als bij jullie.

Dus wie weet is het ook een storing aan een module? zat ik zo te denken... De TCM (Transmission Control Module) oid? Zal ook niet goedkoop zijn, maar wellicht wel tweedehands mits dat mogelijk is.. (dat weet ik niet..)
Jouw auto kan ik trouwens wel uitlezen met mijn Vida en dice :-) Maar je zal wel ver weg wonen...
DJ
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
thvanbinsbergen
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 21.08.2022 - 17:15

flevodirk schreef: 21.01.2023 - 15:20 14.4V is normaal met draaiende motor (lees: werkende dynamo) prima, dat zie je eigenlijk alleen bij jonge accu's meen ik. (Ik zal eens bij mijn auto kijken, ik heb 2 week geleden een nieuwe accu geplaatst, heb alleen geen fancy uitleesspul want de mijne wordt door Vida2014 niet herkent..)

Maareh, mbt de foutmelding; bij mijn vorige auto -de S60- kwam erg vaak een Antiskid melding en die werd veroorzaakt door een module, de SAS. Auto uit en aan, verhielp het tijdelijk net als bij jullie.

Dus wie weet is het ook een storing aan een module? zat ik zo te denken... De TCM (Transmission Control Module) oid? Zal ook niet goedkoop zijn, maar wellicht wel tweedehands mits dat mogelijk is.. (dat weet ik niet..)
Jouw auto kan ik trouwens wel uitlezen met mijn Vida en dice :-) Maar je zal wel ver weg wonen...
DJ
Ver weg, geen idee, in de kop van Noord Holland, maar goed uitlezen is een ritje meer dan waard. Kan je hierover, als het forum de functie heeft, een privébericht sturen alsjeblieft?
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Ik heb zojuist mijn auto weer ff aan Vida en dice gehangen. Ik hoopte in elk geval het voltage rechtsboven te kunnen zien, maar nee. Omdat mijn auto te jong is wordt ie niet herkent en kan ik echt niks uitlezen.

Ik werk trouwens in Amsterdam, mocht je overdag kunnen dan kan het ook gerust op het parkeerterrein van mijn werk. Maar de komende weken ben ik niet op kantoor Amsterdam, pas na week 1februari..
Mocht je haast hebben, dan kan je ook aanmelden op het V70 forum, daar is een lijst met Vida + dice bezitters en er zijn genoeg ik NH meen ik.. :-)
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27458
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Gewoon ouderwets de voltmeter erop ;)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”