Hoi Mensen,
Mijn v50 kampt met meerdere storingen, en een aantal weet ik te plaatsen, maar wil toch wat advies/meningen inwinnen hier.
Even wat achtergrond info, en als bijlage een paar screenshots van vida met de laatste diagnose.
Volvo v50 MY2010 1,6D met 313k op de teller. Egr + Roetfilter uitgeschakeld door volvoservice en software aangepast door Obbe.
Laatste beurt (olie + filter + luchtfilter) recent gedaan bij 312k.
Kort daarna kwam de volgende storing erbij, het oranje uitlaatgasreiniginssysteem lampje. na uitlezen vida zie ik de storing van de mass air flow censor.
Nu wil ik deze eerst een zelf reinigen, voordat ik hem vervang.
Vraag: welk merk/type reiniger raden jullie aan? en evt. waar een nieuwe sensor bestellen? ik las ergens dat ebay.de erg goed geprijst is?
nu moet ik wel zeggen dat na het uitlezen gister en het resetten van de storingen deze storing (nog) niet is terug gekomen, en de auto loopt prima.
Volgende storing: Melding dashboard, "ruitenwisservloeistof te laag" , terwijl dit niet zo is. deze verdwijnt wel heel even als ik het reservoir tot de rand vul, maar dan ruik je de vloeistof in de auto als ik door een bocht ga.
Mensen hier ervaring mee hoe dit aan te pakken?
En de laatste storing, een oude bekende ... het o zo leuke ADM tankje.
Met deze storing rij ik al zo'n 3 jaar, is ontstaan direct na de aanpassing dpf/egr. de auto loopt prima en ik lijkt het systeem niet te missen.
Nu zou ik deze melding wel het liefst uit mn scherm hebben, iemand enig idee hoe dit aan te pakken. uiteraard zonder het tankje en module ervan te vervangen.
Kun je dit tankje ook vullen met een andere vloeistof, bijv. Diesel?
En ook een belangrijke vraag,: ik had begrepen dat het adm systeem de vloeistof toevoegde voor 2 dingen, 1 het regeneratie systeem (is dus niet meer nodig, 2 voor het reinigen van de "niet-zelfreinigende injectoren van de motor.
En dit laatste lijkt me wel belangrijk. Ik heb ooit van de mensen van Volvoservice begrepen dat je dan af en toe een flesje met injector reiniger door de tank moet gooien, maar daar werd vrij makkelijk over gesproken. dit heb ik tot heden ook nog niet gedaan.
Vraag kan iemand hier licht op schijnen? en wel merk/spul zou ik dan het beste kunnen gebruiken?
Laatste vraag, kan iemand mij het verschil vertellen in Vida tussen foto 1 - initial state, en foto 2 - unselectec csc, en de "delivery"?
heel verhaal, veel leesplezier, en alvast dank
blijage vida
V50 met meerdere storingen
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 25.11.2013 - 13:15
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 25.11.2013 - 13:15
Upje, er zijn vast mensen die ervaring met een van deze storingen hebben. Graag ideeën/
advies.
advies.
- Obbetuning
- 2nd Gear member
- Berichten: 243
- Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
- Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
- Contacteer:
https://www.obbetuning.nl/roetfilter-egr/
Onderaan staat de informatie over de ADM.
De ADM module heeft niets te maken met de ECM (waar de motor software instaat) vandaar dat de storingen in de ADM niet in de ECM aan te passen zijn.
Dat jou tankje leeg is na jou bezoek 3 jaar geleden in Elst kan, maar heeft met dat bezoek niets te maken.
Als je 3 jaar rond gereden hebt met een leeg ADM tankje verwacht ik dat de vlotter wel vast zal zitten, vullen (met diesel of wat dan ook) en weer gangbaar krijgen zal een klus worden.
Op foto 3 zie ik een melding fuel pressure low, bij deze houd dat meestal in dat het brandstof filter vervangen moet worden (wordt vaak overgeslagen).
Onderaan staat de informatie over de ADM.
De ADM module heeft niets te maken met de ECM (waar de motor software instaat) vandaar dat de storingen in de ADM niet in de ECM aan te passen zijn.
Dat jou tankje leeg is na jou bezoek 3 jaar geleden in Elst kan, maar heeft met dat bezoek niets te maken.
Als je 3 jaar rond gereden hebt met een leeg ADM tankje verwacht ik dat de vlotter wel vast zal zitten, vullen (met diesel of wat dan ook) en weer gangbaar krijgen zal een klus worden.
Op foto 3 zie ik een melding fuel pressure low, bij deze houd dat meestal in dat het brandstof filter vervangen moet worden (wordt vaak overgeslagen).
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 25.11.2013 - 13:15
Upje,
En ik had beloofd even te reageren op de reactie van Obbe. Onlangs een goed gesprek met hem gehad en ook een zee van info gekregen (net een volvo encyclopedie die man)
Nog even om verwarring te voorkomen,
De storing aan het adm systeem heeft niks te maken met de aanpassingen aan het dpf en/of egr. En ook niks met de werkzaamheden gedaan door volvoservice.
Dit is zeer waarschijnlijk een vastzittende vlotter in het tankje en/of een storing in de aansturende module ervan.
Als mensen nog ideeën hebben over bovenstaande storingen, zie beginpost. Dan hou ik me aanbevolen.
En ik had beloofd even te reageren op de reactie van Obbe. Onlangs een goed gesprek met hem gehad en ook een zee van info gekregen (net een volvo encyclopedie die man)
Nog even om verwarring te voorkomen,
De storing aan het adm systeem heeft niks te maken met de aanpassingen aan het dpf en/of egr. En ook niks met de werkzaamheden gedaan door volvoservice.
Dit is zeer waarschijnlijk een vastzittende vlotter in het tankje en/of een storing in de aansturende module ervan.
Als mensen nog ideeën hebben over bovenstaande storingen, zie beginpost. Dan hou ik me aanbevolen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 25.11.2013 - 13:15
ik blijf nog steeds klooien met de storing van de luchtmassameter. Deze veroorzaakt ook een hoop zwarte rook helaas. Nu heb ik een gescheurde aanzuigslang en de Lmm vervangen door nieuw, en de storing verwijderd in vida. Maar het probleem blijft en de storing komt steeds terug.
Iemand een idee waar de zoektocht verder te vervolgen?
Iemand een idee waar de zoektocht verder te vervolgen?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3004
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
Heb je het advies van Obbe ook opgevolgd?.
Obbetuning schreef: ↑30.01.2023 - 11:35 Op foto 3 zie ik een melding fuel pressure low, bij deze houd dat meestal in dat het brandstof filter vervangen moet worden (wordt vaak overgeslagen).
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 25.11.2013 - 13:15
Het brandstoffilter is nog niet vervangen, maar ik heb deze al wel binnen en hoop ik er 't weekend op te kunnen doen.
Verwacht je dat die ook te maken kan hebben met de maf storing /zwarte rook verhaal?
Verwacht je dat die ook te maken kan hebben met de maf storing /zwarte rook verhaal?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3004
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
Zwarte rook is duidelijk een mengsel probleem.volvoRaoul schreef: ↑22.03.2023 - 06:51 Het brandstoffilter is nog niet vervangen, maar ik heb deze al wel binnen en hoop ik er 't weekend op te kunnen doen.
Verwacht je dat die ook te maken kan hebben met de maf storing /zwarte rook verhaal?
De foutcode geeft aan dat de druk (te) laag is.
Obbe geeft al een hint dat dit doorgaans komt door een verstopt brandstof filter.
Hier was er ook zo'n gevalletje: viewtopic.php?t=76426
En hier nóg eentje: viewtopic.php?t=88986
....
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 25.11.2013 - 13:15
Dat klinkt ook als een goeie tip. Het lijkt me wel dat je het tankje dan wel ook echt gevuld moet hebben, en een werkende vlotter.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 25.11.2013 - 13:15
Right, vanmiddag het brandstoffilter vervangen, heb de verschillende topic etc gelezen, dus dat moet goed komen.
Maar toch nog even een vraagje over het filter zelf. Op de foto hieronder zit op t filter nog een soort draaidopje of kraantje, het lijkt erop dat dat open kan en een aanname zou kunnen zijn dat het is voor ontluchten? Maar hij lijkt wel redelijk goed vast te zitten. Weet iemand hoe dit zit?
Maar toch nog even een vraagje over het filter zelf. Op de foto hieronder zit op t filter nog een soort draaidopje of kraantje, het lijkt erop dat dat open kan en een aanname zou kunnen zijn dat het is voor ontluchten? Maar hij lijkt wel redelijk goed vast te zitten. Weet iemand hoe dit zit?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27062
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Die kan je open draaien om water af te tappen.
Brandstoffilters komt uiteindelijk altijd wel een beetje condens/water in te staan en op die manier kan je het scheiden van de diesel zonder dat het filter direct vervangen moet worden of los gehaald.
Deze is dus niet om te ontluchten.
Brandstoffilters komt uiteindelijk altijd wel een beetje condens/water in te staan en op die manier kan je het scheiden van de diesel zonder dat het filter direct vervangen moet worden of los gehaald.
Deze is dus niet om te ontluchten.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 25.11.2013 - 13:15
Duidelijk. Ik heb er verder niet aangezeten. Heb het filter eerst netjes gevuld met diesel, en daarna gemonteerd. Paar keer het contact aan en uit gedaan zonder te starten. Daarna was het direct starten en lopen.
Vervolgens alle foutcodes in vida gereset, en nu afwachten welke storingen er evt terugkomen.
Keep u posted
Vervolgens alle foutcodes in vida gereset, en nu afwachten welke storingen er evt terugkomen.
Keep u posted