V50 met meerdere storingen
Geplaatst: 24.01.2023 - 10:08
Hoi Mensen,
Mijn v50 kampt met meerdere storingen, en een aantal weet ik te plaatsen, maar wil toch wat advies/meningen inwinnen hier.
Even wat achtergrond info, en als bijlage een paar screenshots van vida met de laatste diagnose.
Volvo v50 MY2010 1,6D met 313k op de teller. Egr + Roetfilter uitgeschakeld door volvoservice en software aangepast door Obbe.
Laatste beurt (olie + filter + luchtfilter) recent gedaan bij 312k.
Kort daarna kwam de volgende storing erbij, het oranje uitlaatgasreiniginssysteem lampje. na uitlezen vida zie ik de storing van de mass air flow censor.
Nu wil ik deze eerst een zelf reinigen, voordat ik hem vervang.
Vraag: welk merk/type reiniger raden jullie aan? en evt. waar een nieuwe sensor bestellen? ik las ergens dat ebay.de erg goed geprijst is?
nu moet ik wel zeggen dat na het uitlezen gister en het resetten van de storingen deze storing (nog) niet is terug gekomen, en de auto loopt prima.
Volgende storing: Melding dashboard, "ruitenwisservloeistof te laag" , terwijl dit niet zo is. deze verdwijnt wel heel even als ik het reservoir tot de rand vul, maar dan ruik je de vloeistof in de auto als ik door een bocht ga.
Mensen hier ervaring mee hoe dit aan te pakken?
En de laatste storing, een oude bekende ... het o zo leuke ADM tankje.
Met deze storing rij ik al zo'n 3 jaar, is ontstaan direct na de aanpassing dpf/egr. de auto loopt prima en ik lijkt het systeem niet te missen.
Nu zou ik deze melding wel het liefst uit mn scherm hebben, iemand enig idee hoe dit aan te pakken. uiteraard zonder het tankje en module ervan te vervangen.
Kun je dit tankje ook vullen met een andere vloeistof, bijv. Diesel?
En ook een belangrijke vraag,: ik had begrepen dat het adm systeem de vloeistof toevoegde voor 2 dingen, 1 het regeneratie systeem (is dus niet meer nodig, 2 voor het reinigen van de "niet-zelfreinigende injectoren van de motor.
En dit laatste lijkt me wel belangrijk. Ik heb ooit van de mensen van Volvoservice begrepen dat je dan af en toe een flesje met injector reiniger door de tank moet gooien, maar daar werd vrij makkelijk over gesproken. dit heb ik tot heden ook nog niet gedaan.
Vraag kan iemand hier licht op schijnen? en wel merk/spul zou ik dan het beste kunnen gebruiken?
Laatste vraag, kan iemand mij het verschil vertellen in Vida tussen foto 1 - initial state, en foto 2 - unselectec csc, en de "delivery"?
heel verhaal, veel leesplezier, en alvast dank
blijage vida
Mijn v50 kampt met meerdere storingen, en een aantal weet ik te plaatsen, maar wil toch wat advies/meningen inwinnen hier.
Even wat achtergrond info, en als bijlage een paar screenshots van vida met de laatste diagnose.
Volvo v50 MY2010 1,6D met 313k op de teller. Egr + Roetfilter uitgeschakeld door volvoservice en software aangepast door Obbe.
Laatste beurt (olie + filter + luchtfilter) recent gedaan bij 312k.
Kort daarna kwam de volgende storing erbij, het oranje uitlaatgasreiniginssysteem lampje. na uitlezen vida zie ik de storing van de mass air flow censor.
Nu wil ik deze eerst een zelf reinigen, voordat ik hem vervang.
Vraag: welk merk/type reiniger raden jullie aan? en evt. waar een nieuwe sensor bestellen? ik las ergens dat ebay.de erg goed geprijst is?
nu moet ik wel zeggen dat na het uitlezen gister en het resetten van de storingen deze storing (nog) niet is terug gekomen, en de auto loopt prima.
Volgende storing: Melding dashboard, "ruitenwisservloeistof te laag" , terwijl dit niet zo is. deze verdwijnt wel heel even als ik het reservoir tot de rand vul, maar dan ruik je de vloeistof in de auto als ik door een bocht ga.
Mensen hier ervaring mee hoe dit aan te pakken?
En de laatste storing, een oude bekende ... het o zo leuke ADM tankje.
Met deze storing rij ik al zo'n 3 jaar, is ontstaan direct na de aanpassing dpf/egr. de auto loopt prima en ik lijkt het systeem niet te missen.
Nu zou ik deze melding wel het liefst uit mn scherm hebben, iemand enig idee hoe dit aan te pakken. uiteraard zonder het tankje en module ervan te vervangen.
Kun je dit tankje ook vullen met een andere vloeistof, bijv. Diesel?
En ook een belangrijke vraag,: ik had begrepen dat het adm systeem de vloeistof toevoegde voor 2 dingen, 1 het regeneratie systeem (is dus niet meer nodig, 2 voor het reinigen van de "niet-zelfreinigende injectoren van de motor.
En dit laatste lijkt me wel belangrijk. Ik heb ooit van de mensen van Volvoservice begrepen dat je dan af en toe een flesje met injector reiniger door de tank moet gooien, maar daar werd vrij makkelijk over gesproken. dit heb ik tot heden ook nog niet gedaan.
Vraag kan iemand hier licht op schijnen? en wel merk/spul zou ik dan het beste kunnen gebruiken?
Laatste vraag, kan iemand mij het verschil vertellen in Vida tussen foto 1 - initial state, en foto 2 - unselectec csc, en de "delivery"?
heel verhaal, veel leesplezier, en alvast dank
blijage vida