Parkeerrem

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AdB1955
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 21.12.2022 - 10:13

Ik heb de optie 'parkeerrem inschakelen na afzetten motor' niet ingeschakeld. Maar als ik de auto op mijn licht hellende oprit heb geparkeerd merk ik dat als ik weer wil wegrijden de parkeerrem (automatisch?) toch ingeschakeld is en ik bij wegrijden de rem er af moet halen. Bij een vlakke ondergrond is dit niet het geval en 'vergrendeld' de auto zich alleen in de automatische versnelling. Hoe zit dat?
Volvo XC40 T2 Business Pro Automaat 2021
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4608
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Je hebt een automaat? Ik denk dat Volvo het niet fijn vindt voor de bak dat je auto op een helling in de P-stand staat.
Lees hier maar: https://www.volvocars.com/nl/support/ma ... eactiveren

Die rem hoef je er dan niet af te halen trouwens, beetje gas en hij lost vanzelf.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Gouwe schreef: 28.01.2023 - 13:18 Die rem hoef je er dan niet af te halen trouwens, beetje gas en hij lost vanzelf.
Dat kan wel zo zijn, maar ik zou tóch de moeite nemen, om ff de knop omhoog te halen van de parkeerrem. Want als je dat niet doet, en gewoon met gas geven de rem wil lossen, gaat dit gepaard met een kreun van het systeem. Je ziet aan het rode lampje, of de P rem al dan niet geactiveerd is, als je in de auto stapt. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4608
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Hans, ik heb nog nooit een kreun gehoord en zie de link in mijn vorige post, het is i.c.m. zowel een handbak als een automaat precies volgens het boekje:
Automatisch deactiveren
Doe de veiligheidsgordel om.
Trap het rempedaal stevig in.
Start de motor.
Bij een automatische versnellingsbak:
Kies de schakelstand D of R en geef gas.
Bij een handgeschakelde versnellingsbak:
Schakel een geschikte versnelling in, laat de koppeling opkomen en geef gas.
De parkeerrem wordt gelost en het symbool op het bestuurdersdisplay dooft.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Gouwe schreef: 28.01.2023 - 20:59 Hans, ik heb nog nooit een kreun gehoord en zie de link in mijn vorige post, het is i.c.m. zowel een handbak als een automaat precies volgens het boekje: Bij een automatische versnellingsbak: Kies de schakelstand D of R en geef gas. De parkeerrem wordt gelost en het symbool op het bestuurdersdisplay dooft.
Ik weet het Gouwe, en ik heb het een keertje geprobeerd. Het lukt, maar ik zie het als forceren. Hij roept bij mij nog nét geen AUW! Daarom noemde ik het in een vorige poste: een kreun. Het is toch dezelfde moeite, als je de handrem activeert om de P knop in te drukken, niet anders dan het knopje voor het wegrijden even op te halen? (extreem voorbeeld ;)) Je kan ook wegrijden met een wielkeg voor het wiel, maar ik doe het liever op de normale manier. :-D
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4608
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Lekker doen waar jij je goed bij voelt Hans en als jij die moeite wilt nemen, helemaal prima. Ik niet, ik doe het gewoon volgens het boekje (en bij de weg heb de auto alleen in de bergen op de handrem, verder nooit, slijt het nog minder van).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27429
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik gebruik ook altijd de automatische handrem functie. Werkt prima en is erg makkelijk.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Laat hem zelden geparkeerd staan met handrem. Helling weer wel, ivm druk op het palletje in automaat onbelast dan.
Met rijden zelf de laatste maanden de 'auto' - rem. Erg handig. Geen voet op de/het rempedaal meer.
Is hetzelfde remcircuit (toch?) en niet de handrem.
Auto blijft 'vlakgeremd' stilstaan.
Met enkel handrem, voel je de achterkant naar beneden 'intrekken'.
Oh ja, ik heb een hekel aan remlichten in mijn ogen van de voorganger, die wacht voor verkeerslicht.
Gebruikersavatar
joeri1974
2nd Gear member
Berichten: 149
Lid geworden op: 18.02.2010 - 17:03
Locatie: Tilburg

Het probleem met wegrijden terwijl de rode (P) brandt vind ik, dat je dan niet rustig kunt rollen. Je geeft gas en hij schiet van je opritje af. In mijn geval neem ik dan vrij snel de Peugeot van mijn vrouw te grazen en aangezien ik graag nog lang bij haar blijf, kan ik dat beter niet doen.

Hij schakelt bij mij wel automatisch in bij afzetten motor, maar als ik hem dan weer start duw ik toch dat knopje even omlaag om hem handmatig van de rem te halen.
XC40 T4 2019
V70 D5 2006
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

joeri1974 schreef: 30.01.2023 - 11:56 Hij schakelt bij mij wel automatisch in bij afzetten motor, maar als ik hem dan weer start duw ik toch dat knopje even omlaag om hem handmatig van de rem te halen.
Heel verstandig, zo doe ik dat ook altijd. Al was het maar, voor een mogelijk langere levensduur van het spul. :-D
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

mees schreef: 29.01.2023 - 14:08 Laat hem zelden geparkeerd staan met handrem. Helling weer wel, ivm druk op het palletje in automaat onbelast dan.
Met rijden zelf de laatste maanden de 'auto' - rem. Erg handig. Geen voet op de/het rempedaal meer.
Is hetzelfde remcircuit (toch?) en niet de handrem.
Auto blijft 'vlakgeremd' stilstaan.
Met enkel handrem, voel je de achterkant naar beneden 'intrekken'.
Oh ja, ik heb een hekel aan remlichten in mijn ogen van de voorganger, die wacht voor verkeerslicht.
Vanmiddag vroeg ik aan de passageuze:
kijk even of de remlichten uit zijn, nu hij op de automatische rem staat, als wachtend voor een verkeerslicht;
dus ik trap het rempedaal niet in.
Nou schat, de remlichten branden WEL.
Poeh, ik had gehoopt van niet. Irritant vind ik het, als ik achter een remlichtparade sta.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

mees schreef: 07.02.2023 - 19:27 Irritant vind ik het, als ik achter een remlichtparade sta.
Ik zet bij een rood licht de automaat altijd in de N stand. (Wanneer de weg vlak is welteverstaan, en de auto niet voor of achteruit kan rollen.) Pas bij groen licht, schakel ik in D. Dus volgens mij, hebben achterliggers dan geen last van felle rode remlichten. :)

En het is me opgevallen, (wat de handrem betreft) dat wanneer je op een hellend vlak de automaat in de P stand zet, dat dan automatisch de handrem er op gaat. Dat Is wel zo veilig. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Plaats reactie

Terug naar “XC40”