Radar ACC

Plaats reactie
Gebruikersavatar
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

Ik heb toch een kleine issue met mijn (voor mij) nieuwe T6. De radar lijkt niet te weken, daarom heb ik ook geen adaptive cruise control. De gewone cruise control werkt wel gewoon; overigens, of ik de acc echt mis weet ik niet omdat ik daar nog geen ervaring mee heb. Feit is dat het zou moeten werken. Eerder heb ik er nog weinig aandacht aan gegeven omdat ik er vanuit ging dat ikzelf iets verkeerd deed, en dat sluit ik nog steeds niet uit maar dat even terzijde :-)

Het instellen van de gewenste volgafstand tot mijn voorligger werkt wel, alleen hij neemt nooit een ander voertuig waar. Bij de dealer is de auto uitgelezen, daar kwam niets uit. Zelf krijg ik ook geen foutmelding.
Wel kreeg ik afgelopen weekend tot tweemaal toe de melding dat de radar afgedekt was waarna ook de cruise control uitschakelde en niet meer in te schakelen was. Bij de tweede keer werkte de gewone cruise control na een kleine 30 km ineens weer wel; in tussentijd was ik nergens gestopt, continue doorgereden.

Heeft iemand een suggestie waar ik de oorzaak kan vinden? Zekering? De radar zelf? Eén of andere sensor?
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Op n nieuwe xc60 T6 zit geen gewone CC meer...
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1319
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Als ik het goed zie heeft TS een V70 T6 uit 2010...
Waar het aan ligt geen idee, lijkt me dat er door de dealer iets uit te lezen moet zijn als er een sensor, radar of wat anders niet werkt
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Je hebt gelijk, overheen gelezen...
waal70
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 28.07.2009 - 23:47

Heb je wel de collision control/distance alert waarschuwingslamp? Dat is een lamp die in je voorruit schijnt en al naar gelang de ingestelde volgafstand meer of minder duidelijk aangeeft hoe gevaarlijk de gemeten afstand is. Die werkt dus altijd (als de menu-optie aan staat), ook als de CC of ACC niet aan staat. Stel hem eens in op maximale volgafstand en rijd dan (boven de 30km/h) op je voorligger af. Dus gewoon met de pijltjes op je stuur, zonder de ACC te hebben geactiveerd. Als het goed is moet die lamp dan van nauwelijks aan naar feller gaan. Op je middenconsole is het de knop met de "i" en de twee autootjes met zo'n pijltje ertussen.
Tenzij de auto geen afstand meet, dan zie je niks.
In sommige gevallen geeft ie ook een collision alert (ik heb een licht afbuigende weg vlakbij huis maar de collision alert denkt dat ik de bosjes inrijd): die lamp gaat dan knipperen en je hoort ook een signaal. Als je dan niet reageert zal hij een City Brake (of iets dergelijks) uitvoeren.
Als er geen foutmeldingen uit te lezen zijn, dan zou mijn verdenking uitgaan naar de radar in je grille: misschien is die scheef in de behuizing of inderdaad stuk. In ieder geval niet zo stuk dat de CEM een foutmelding registreert.

Ik heb af en toe ook een radar afgedekt melding, maar dat is bij sneeuw of bij mist/condenssituaties. Vaak is het tijdens de rit al opgelost en werkt het gewoon weer.
Gebruikersavatar
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

waal70 schreef: 30.01.2023 - 17:09 Heb je wel de collision control/distance alert waarschuwingslamp? Dat is een lamp die in je voorruit schijnt en al naar gelang de ingestelde volgafstand meer of minder duidelijk aangeeft hoe gevaarlijk de gemeten afstand is.
Nee, die heb ik niet. Dat zou weleens de oorzaak kunnen zijn. Maar waarom werkt die niet ofwel wat moet ik instellen (en waar) dat die wel werkt?
We komen er wel......ooit :happy:

Ik bedenk me net, aangezien er geen foutmelding gevonden is zal het wellicht aan een instellingen liggen. Ik ga de handleiding er eens op na.....

Th@nx tot zover :)
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Gebruikersavatar
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

xgeering schreef: 30.01.2023 - 19:19
waal70 schreef: 30.01.2023 - 17:09 Heb je wel de collision control/distance alert waarschuwingslamp? Dat is een lamp die in je voorruit schijnt en al naar gelang de ingestelde volgafstand meer of minder duidelijk aangeeft hoe gevaarlijk de gemeten afstand is.
Nee, die heb ik niet. Dat zou weleens de oorzaak kunnen zijn. Maar waarom werkt die niet ofwel wat moet ik instellen (en waar) dat die wel werkt?
We komen er wel......ooit :happy:

Ik bedenk me net, aangezien er geen foutmelding gevonden is zal het wellicht aan een instellingen liggen. Ik ga de handleiding er eens op na.....

Th@nx tot zover :)
Helaas, de handleiding leverde geen oplossing of nieuwe inzichten op. Wel vermeld deze het hierboven genoemde waarschuwingslicht dat in de voorruit schijnt (of althans dit zou moeten doen) maar dat deel werkt bij mij dus niet.

Vooralsnog lijkt het erop dat ik weet waar de oorzaak zit, nu nog oplossen.......wordt vervolgd !
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
waal70
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 28.07.2009 - 23:47

xgeering schreef: 30.01.2023 - 21:28 Helaas, de handleiding leverde geen oplossing of nieuwe inzichten op. Wel vermeld deze het hierboven genoemde waarschuwingslicht dat in de voorruit schijnt (of althans dit zou moeten doen) maar dat deel werkt bij mij dus niet.

Vooralsnog lijkt het erop dat ik weet waar de oorzaak zit, nu nog oplossen.......wordt vervolgd !
Wel een kwestie van oorzaak-gevolg denk ik. Doet je ACC het niet omdat die lamp niet werkt, of werkt die lamp niet om dezelfde reden dat je ACC niet werkt? De collision control werkt voorzover ik begrijp op dezelfde sensor, dus ik zou misschien toch eens beginnen met het openschroeven van je grille en het inspecteren van de sensor.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”