Mijn xc70 (2002) slaat, sinds gisteren, soms ineens af als deze stationair loopt.
2x gebeurde dat bij het omschakelen van de automaat van D naar R en 1x bij uit rollen richting stoplicht.
Daarna starten gaat prima zonder enige aarzeling.
Ook lijkt er soms een lichte aarzeling als het gaspedaal wordt ingedrukt. Echter dat is niet altijd.
Tot gisteren prima gelopen en nu dit.
Wat kan de oorzaak zijn van het spontaan uitvallen bij stationair?
Het lijkt vooralsnog alleen bij warme motor, maar dit moet verder getest worden.
De LMM is afgelopen zomer vervangen.
soms afslaan bij stationair
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27509
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik zou beginnen met het gasklephuis.
Dat is nog wel eens een kwaal.
Mits het een benzine betreft, dit kan ik niet uit het verhaal halen.
Dat is nog wel eens een kwaal.
Mits het een benzine betreft, dit kan ik niet uit het verhaal halen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 4th Gear member
- Berichten: 738
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
LMM vervangen, hoe staat de rest van het onderhoud er voor? Benzine motor naar ik aanneem?
De V70 140 pk die ik rij loop stationair als een Zwitsers uurwerk, geen enkele aarzeling of hapering.
De V70 140 pk die ik rij loop stationair als een Zwitsers uurwerk, geen enkele aarzeling of hapering.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19475
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Als ik goed heb gelezen bezit TS een 2.5T versie.
Ik zou toch ook het eerste naar het gasklephuis kjken en toch weer de LMM.
Laat de auto zeker uitlezen. Niet met een eenvoudige meter maar een uitgebreidere met de "juiste volledige" software.
Ik zou toch ook het eerste naar het gasklephuis kjken en toch weer de LMM.
Laat de auto zeker uitlezen. Niet met een eenvoudige meter maar een uitgebreidere met de "juiste volledige" software.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
- DeZwaan
- 1st Gear member
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 26.05.2022 - 13:58
- Locatie: Westzaan
- DeZwaan
- 1st Gear member
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 26.05.2022 - 13:58
- Locatie: Westzaan
Kom ik eenvoudig bij het gasklephuis?
Waar op te letten dan?
Ik heb een Autel OBD meter die een vracht aan waardes laat zien, maar ik heb geen referentie waarden. Weet dus niet goed wat correct is.
Kan ik hier een pdf bestand delen? Hoe?
XC70 2.5T (2002)
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27509
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Gasklephuis ligt vrij bereikbaar.
Beste is om de auto eens met Vida uit te (laten) lezen, daarmee zie je veel meer dan met welke universele OBD scanner ook.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- DeZwaan
- 1st Gear member
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 26.05.2022 - 13:58
- Locatie: Westzaan
- DeZwaan
- 1st Gear member
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 26.05.2022 - 13:58
- Locatie: Westzaan
Fredhead, zie jij kans de eerder geplaatste pdf te bekijken? graag positie 18 en 19 bekijkenfredhead schreef: ↑31.01.2023 - 14:44Gasklephuis ligt vrij bereikbaar.
Beste is om de auto eens met Vida uit te (laten) lezen, daarmee zie je veel meer dan met welke universele OBD scanner ook.
XC70 2.5T (2002)
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27509
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Positie 19 geeft in ieder geval een 0,5 volt te weinig.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- DeZwaan
- 1st Gear member
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 26.05.2022 - 13:58
- Locatie: Westzaan
Thanks fredhead.
Ik heb echter nog wat vragen en hoop dat jij (of een ander forumlid) dit kan beantwoorden.
1. Ik zag dat sensor 1) 0,55 V volt aangaf (pos 18) . zou deze dan 0 volt moeten zijn? Ik zie dat beide sensoren (pos 18 en 19) tegenovergesteld werken als ik het gaspedaal indruk.
2. Kan deze afwijking komen door vervuiling van de gasklep, of moet de sensor (potentiometer) vervangen worden?
3. Als alleen de turbobuis wordt weggenomen, kun je dan (redelijk) goed bij het gasklephuis komen? Of moet er meer weggenomen worden?
4. ik zie op andere sites dat er soms gesproken wordt over een witte of gele sticker op het gasklephuis. Ik kan bij mij niets ontdekken, of geldt dat niet voor deze motor?
5. Als er een vervangende gasklephuis moet komen, moet deze dan geprogrammeerd worden of kan deze er gewoon op?
Hopelijk kunnen jullie wat licht schijnen in deze duisternis...hahaha
Alvast bedankt.
mvg,
Dick
Laatst gewijzigd door DeZwaan op 31.01.2023 - 19:41, 3 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T (2002)
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27509
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
1: volgens mij heb je hierin gelijk. Ik had vanmiddag even snel gezocht maar kon het nog niet direct terug vinden
2: zeker mogelijk met alleen vervuiling, zou eens beginnen met hem goed schoon te maken en kijken wat er dan gebeurd.
Schoonmaken kost niets behalve wat tijd en moeite en geld uitgeven kan daarna nog.
3: het is voor mij net te lang geleden dat ik een Volvo 5 cilinder heb gezien om het direct in het geheugen te hebben.
Voor mij klinkt je stelling heel aannemelijk, maar wellicht dat een Volvorijder daar een beter antwoord op heeft.
Afhankelijk van de regio waar je woont wil ik best een keer mee kijken (ik woon regio Noord-Oost Drenthe) en dan weet ik nog wel een Grunninger met een laptop met Vida die mogelijk aan wil sluiten.
4: dit was voor zover ik weet alleen voor de 2.4 en 2.4i (de turbo-loze motoren).
5: deze moet middels Vida ingeleerd worden aan de auto.
Sowieso is het denk ik ook interessant om te zien wat Vida eventueel nog aan waarden of een storing aan geeft.
Niet voor iedere storing komt er direct een melding op het dashboard.
2: zeker mogelijk met alleen vervuiling, zou eens beginnen met hem goed schoon te maken en kijken wat er dan gebeurd.
Schoonmaken kost niets behalve wat tijd en moeite en geld uitgeven kan daarna nog.
3: het is voor mij net te lang geleden dat ik een Volvo 5 cilinder heb gezien om het direct in het geheugen te hebben.
Voor mij klinkt je stelling heel aannemelijk, maar wellicht dat een Volvorijder daar een beter antwoord op heeft.
Afhankelijk van de regio waar je woont wil ik best een keer mee kijken (ik woon regio Noord-Oost Drenthe) en dan weet ik nog wel een Grunninger met een laptop met Vida die mogelijk aan wil sluiten.
4: dit was voor zover ik weet alleen voor de 2.4 en 2.4i (de turbo-loze motoren).
5: deze moet middels Vida ingeleerd worden aan de auto.
Sowieso is het denk ik ook interessant om te zien wat Vida eventueel nog aan waarden of een storing aan geeft.
Niet voor iedere storing komt er direct een melding op het dashboard.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- DeZwaan
- 1st Gear member
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 26.05.2022 - 13:58
- Locatie: Westzaan
Kleine update:
Ik was bij mij lokale garage geweest om te vragen of zij het gasklephuis konden reinigen voor me.
Nu bleek dat dat al was gebeurd bij een eerdere storing een aantal maanden geleden. Toen was destijds ook al het LMM sensor vervangen.
Maar wat ik me ineens herinnerde, was dat ik de laatste 3 keren E10 (95) benzine had getankt bij een Argos (onbemand) tankstation voordat de problemen begonnen.
Ik heb nu sinds dien 2x E5 (98) getankt bij een andere pomp en het euvel (afslaan) heeft zich nog niet meer voor gedaan.
Het kan uiteraard toeval zijn, maar zou het er iets mee te maken kunnen hebben?
Kan het ook zijn dat sommige pompen meer dan 10% Ethanol bijmengen waardoor een oude motor wat moeilijker loopt?
Ik was bij mij lokale garage geweest om te vragen of zij het gasklephuis konden reinigen voor me.
Nu bleek dat dat al was gebeurd bij een eerdere storing een aantal maanden geleden. Toen was destijds ook al het LMM sensor vervangen.
Maar wat ik me ineens herinnerde, was dat ik de laatste 3 keren E10 (95) benzine had getankt bij een Argos (onbemand) tankstation voordat de problemen begonnen.
Ik heb nu sinds dien 2x E5 (98) getankt bij een andere pomp en het euvel (afslaan) heeft zich nog niet meer voor gedaan.
Het kan uiteraard toeval zijn, maar zou het er iets mee te maken kunnen hebben?
Kan het ook zijn dat sommige pompen meer dan 10% Ethanol bijmengen waardoor een oude motor wat moeilijker loopt?
XC70 2.5T (2002)
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27509
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Tja zeg het maar. Ik heb op internet meerdere verhalen gelezen van mensen die op E10 benzine problemen hadden en op E5 niet meer.
Wat je nog eens zou kunnen doen is het brandstoffilter een keer wisselen (volgens mij heeft deze generatie er nog een), maar daar zou ik nog niet direct haast mee hebben als de problemen nu wel lijken.
Kan ook komen door andere kwaliteit benzine en vandaar de opmerking over het filter.
Ik weet nog dat we als kind een keer stil hebben gestaan met de Land Rover die m'n ouders hadden en dat bleek achteraf een verstopt benzinefilter te zijn. Ook na het tanken van kennelijk slechtere benzine.
Wat je nog eens zou kunnen doen is het brandstoffilter een keer wisselen (volgens mij heeft deze generatie er nog een), maar daar zou ik nog niet direct haast mee hebben als de problemen nu wel lijken.
Kan ook komen door andere kwaliteit benzine en vandaar de opmerking over het filter.
Ik weet nog dat we als kind een keer stil hebben gestaan met de Land Rover die m'n ouders hadden en dat bleek achteraf een verstopt benzinefilter te zijn. Ook na het tanken van kennelijk slechtere benzine.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19475
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
In principe zal dat laatste (extra ethanol toevoegen) niet gebeuren. De regels schrijven voor dat er maximaal 10% ethanol toegevoegd mag worden. Als er meer dan 10% toegevoegd wordt voldoet de brandstof niet meer aan de verplichte (europese) specificaties. En dat wordt gecontroleerd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
- DeZwaan
- 1st Gear member
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 26.05.2022 - 13:58
- Locatie: Westzaan
Duidelijk.V480-S60 schreef: ↑09.02.2023 - 20:24 In principe zal dat laatste (extra ethanol toevoegen) niet gebeuren. De regels schrijven voor dat er maximaal 10% ethanol toegevoegd mag worden. Als er meer dan 10% toegevoegd wordt voldoet de brandstof niet meer aan de verplichte (europese) specificaties. En dat wordt gecontroleerd.
Maar zou het slechter stationair lopen kunnen worden verklaard door de E10?
XC70 2.5T (2002)
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19475
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Daar verschillen de meningen over. Ikzelf gooi in de XC60 wel E5 omdat ik daar weinig in rij en er dan sneller veroudering van de benzine wordt voorkomen. En omdat ik de motor daar fijner op vind lopen. Ook wordt het bij de T6 aanbevolen om Euro 98 (dus nu E5) te tanken. Maar de 2.5T zou geen problemen met E10 moeten hebben omdat daarbij Euro95 gewoon is. Er zijn echter mensen die daar anders over denken. En daarom altijd E5 (Euro98) tanken.
Ik heb met mijn oude 2.5T altjd Euro95 getankt (toen ook nog E5) en nooit jou probleem gehad. Het is moeilijk om daar de oorzaak te leggen.
Ik zou de oorzaak toch in de eerder genoemde zaken zoeken.
Ik heb met mijn oude 2.5T altjd Euro95 getankt (toen ook nog E5) en nooit jou probleem gehad. Het is moeilijk om daar de oorzaak te leggen.
Ik zou de oorzaak toch in de eerder genoemde zaken zoeken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
- DeZwaan
- 1st Gear member
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 26.05.2022 - 13:58
- Locatie: Westzaan
Als het filter dicht zou zitten, dan zou de motor toch juist bij hogere belasting inhouden? In dat gebied waren geen issues (nog).fredhead schreef: ↑09.02.2023 - 20:17 Tja zeg het maar. Ik heb op internet meerdere verhalen gelezen van mensen die op E10 benzine problemen hadden en op E5 niet meer.
Wat je nog eens zou kunnen doen is het brandstoffilter een keer wisselen (volgens mij heeft deze generatie er nog een), maar daar zou ik nog niet direct haast mee hebben als de problemen nu wel lijken.
Kan ook komen door andere kwaliteit benzine en vandaar de opmerking over het filter.
Ik weet nog dat we als kind een keer stil hebben gestaan met de Land Rover die m'n ouders hadden en dat bleek achteraf een verstopt benzinefilter te zijn. Ook na het tanken van kennelijk slechtere benzine.
Ik ga het even aanzien, want de problemen lijken weg nu.
XC70 2.5T (2002)