Aankoop advies V50 T5 AWD

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6919
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

De beschreven (zie eveneens de linkjes) en te verwachten problematiek (en voortvloeiende verstrekkende gevolgen) zou voldoende reden moeten zijn dit niet te willen. Wat OGA aangeeft is precies de beweegreden en dus ongewenst voor een verzekeringsmaatschappij. Natuurlijk kan je de ‘waarheid’ een eigen draai geven en dan blijft het nog steeds jouw waarheid. De verzekeringsmaatschappij zal daar (terecht) anders over denken. Overigens hoeft het zeker niet zo te zijn dat ouders op de hoogte zijn van de beschreven risico’s. Goede kans dat zij slechts zoonlief willen ‘pleasen’.
Ik kan me niet voorstellen dat een verzekeringsmaatschappij akkoord zal gaan met de feitelijke situatie (en die zal anders zijn dan de situatie zoals hij aan de verzmij zal worden geschetst schat ik in.)
Maar om toch nog maar even kort te gaan:
De risico’s zijn mi voldoende beschreven, conclusie zou moeten zijn ‘2x niet doen’; geen T5 en geen bij-je-ouders-op-de-polis.
Doet TS het toch… zijn keuze, zijn risico (en dat van zn ouders), eigenwijs zijn past op die leeftijd bij zo’n T5 (en het beoogde doel…)
Ik zeg: succes.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20593
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Tot zo'n malloot tegen jou aanrijdt en de verzekering niet uitkeert ...

Koop een lullig Japans karretje en bouw een zelf korting op bij een verzekeraar. Over 5 jaar zijn er nog steeds "dikke" Volvo's te koop en met 40% korting zijn ze ineens betaalbaarder dan je studiefinanciering te gebruiken voor een auto.
Trouwens, dat studiegeld moet ook op een of andere manier terugbetaald worden.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12258
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Msuidgeest schreef: 01.02.2023 - 20:39 Tot zo'n malloot tegen jou aanrijdt en de verzekering niet uitkeert ...
de verzekering keert in het kader van wettelijke aansprakelijkheid wel uit maar verhaald het ook op de "fraudeur", dan kan je nog zo lekker gespaard hebben, een paar ton ben je bij n serieuze letselschade zo kwijt...
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6919
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

OGA244 schreef: 01.02.2023 - 20:44
Msuidgeest schreef: 01.02.2023 - 20:39 Tot zo'n malloot tegen jou aanrijdt en de verzekering niet uitkeert ...
de verzekering keert in het kader van wettelijke aansprakelijkheid wel uit maar verhaald het ook op de "fraudeur", dan kan je nog zo lekker gespaard hebben, een paar ton ben je bij n serieuze letselschade zo kwijt...
De geruststelling van de TS zal zijn dat dat toch altijd ‘bij een ander’ gebeurt…. Want hem overkomt zoiets natuurlijk niet.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12258
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Zoveel vertrouwen in jezelf is mooi, verzekeraars delen dat iig niet gezien de hogere premie heffing
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Verzeker hem op eigen naam en je gaat bij Centraal beheer 207 per maand betalen als 20 jarige voor wa beperkt casco.
CB staat bekend dat ze alles willen verzekeren, ga er maar vanuit dat er verzekeraars zijn die je gewoon weigeren.
Ik heb als 21 jarige een Xedos 2.0 V6 gehad en kreeg hem met hoge uitzondering verzekerd omdat ik een CE rijbewijs had en 130.000km per jaar reed, onderdelen zoals banden en andere zaken kocht ik via mijn werkgever met korting.
Werkte net fulltime met 62uur per week en geld was niet het punt, voor dergelijk spul als een V50 T5 awd moeten de zakken redelijk diep zijn of je moet alles zelf kunnen doen.
Mijn premie was toen fl 321 per maand, dan zat er nog geen brandstof in de tank of onderhoud gepleegd, heb er 2 jaar in gereden en was de kosten zo zat dat ik hem heb ingeruild voor een V40.....1.8 lpi, dat was een verademing qua vaste lasten, brandstof kosten en onderhoud.
Er was ook een nadeel, niet als eerste weg bij het verkeerslicht maar daar valt mee te leven.
P.s mijn broer is assurantie zelfstandige en hakt met het bijltje van de Vereende wanneer er fraude is gepleegd, dat is een traject waar je niet in wil zitten.
Altijd het stempeltje van fraudeur bij het afsluiten van verzekeringen en contact met de overheid, jij en je ouders hebben dan altijd de schijn tegen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Bjarnuhh
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 24.01.2023 - 23:30

Hey iedereen,

Als eerst wil ik iedereen die heeft gereageerd even bedanken:) wel heb ik even het een en ander op een rijtje gezet.

Bij Centraal beheer is het mogelijk om een auto door mijn ouders te laten verzekeren om mijn naam. Dan ben ik dus eerste bestuurder lijkt mij. Ik betaal dan geen 187,- maar 76,- per maand. dit is duur maar nog wel te doen. een 1.8 zou uitkomen op 56,-

Ik heb even een spreadsheet gemaakt met wat ik maandelijks opzij moet zetten om het onderhoud volgens het boekje te doen voor een 1.8 en een t5 AWD. ik kom uit inc brandstof wegenbelasting en verzekering uit om 340,- en 440,- per maand uit. als ik 15.000 km per jaar rijd waar ik waarschijnlijk onder blijf.
Hier zit bij:
olie 20k
distributie set 100k (alleen T5)
remmen 50k

Ik weet niet wat er allemaal nog meer bij komt kijken maar dat kan iemand vast vertellen.

Al het onderhoud was ik van plan zelf te doen. ik doe het onderhoud van de auto van ons mam momenteel ook zelf. Als HBO student werktuigbouwkunde denk ik dat dat zeker geen probleem moet zijn.
het verschil vind ik weinig moet ik zeggen, maar als ik jullie zo hoor verwachten jullie dat er wel meer stukken zullen vallen.

Ik neem ook nog steeds een 1.8 in mijn hoofd, daar ben ik zeker niet vanaf gestapt. Het probleem waar ik tegenaan kijk is dat zulke auto's zoals een t5 awd als relatief bijzonder zijn en ook steeds meer liefhebbers auto's worden waar in Nederland nog maar weinig interesse in is. Als je kijk wat er nu allemaal op de snelweg rijd zijn dat vrijwel alleen maar van die econoboxes waar ik spontane depressie van krijg. Ook worden ze steeds meer geëxporteerd en ben ik bang dat ze alleen maar duurder gaan worden en misschien over een paar jaar mis grijp. Ben ook erg benieuwd wat jullie mening hier over is.

Wel zie ik de mogelijkheid om al wat leuke velgen en dergelijke uit te kiezen die ik zou willen die ik mee kan nemen naar de T5. om zo de kosten voor het eigen maken van de auto een beetje te spreiden.

Met vriendelijke groet,
Bjarnuhh
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik zou bij de verzekering heel duidelijk zijn door open kaart te spelen, duidelijk zijn dat jij de eerste bestuurder bent en dat ook schriftelijk vast laten leggen.
Je hebt dan geen na-werk wanneer de shit hits the fan.
Vanmiddag mijn broer gesproken die toevallig net een casus had met iemand die gepakt werd met een joint die hij 4 dagen geleden had gerookt, een tongswipe gaf positief op op thc en ondanks dat het alleen een controle was werd het doorgegeven aan de verzekeraar waarna deze hem direct uit de verzekering zette.
Een simpel Polootje koste bij de Vereende ineens 315€ per maand.
Ook jouw casus voorgelegd en mijn broer zei niet doen met dergelijke auto’s op de polis van je ouders met jou als eerste bestuurder.
Helaas hebben degene voor jou er een potje van gemaakt en verzekeraars tillen er heel zwaar aan.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Bjarnuhh schreef: 04.02.2023 - 18:16 Ik weet niet wat er allemaal nog meer bij komt kijken maar dat kan iemand vast vertellen.
Jij gaat uit van het gewone, reguliere (preventieve) onderhoud. Maar de auto die je op het oog hebt, is wat ouder en dan kan er ook wat stuk gaan. Bijvoorbeeld de automaat of de AWD. En dan loopt het gelijk dik in de papieren, dat zijn geen klussen die zelf kunt doen.

Een 1.8 zou ik niet nemen. Die willen nog wel eens veranderen in olieslurpers. Gebruik even de zoekfunctie op dit forum. De 5 cilinder motoren zijn echte Volvo motoren en gaan in principe lang mee. Dus een T5 is op zich geen gek idee en als je het kan betalen, waarom niet. Maar dan misschien zonder AWD. Zelf zou ik op jouw leeftijd nooit kiezen voor een station maar voor een sedan of hatchback, dus een S40 of een C30. Maar dat is persoonlijk.

Over de verzekering is al genoeg geschreven.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27446
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Afhankelijk van wat er nodig is aan ruimte en vind persoonlijk de V50 leuker om te zien.
De 1.8 was in de beginjaren spannend of ie olie gaat verbruiken, daarna is dat opgelost en geen enkel probleem meer.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
ElmarD
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 29.01.2023 - 18:09

Ik heb bij Centraal Beheer gewerkt en ik kan je verzekeren dat je daar niet als hoofdbestuurder van een (tweede) auto op de polis van je ouders zult worden geaccepteerd. Dit kan alleen als je thuis woont en financieel volledig afhankelijk bent van je ouders. Maar hoe geloofwaardig is dat met zo'n auto? Zoals al meermaals gezegd door anderen, bij een schade is de kans groot dat er onderzoek wordt gedaan en daar valt zeker onder of de verzekering op de correcte gronden is afgesloten. Zo niet, dan wordt de schade inderdaad op jou en/of je ouders verhaald, inclusief de kosten die de verzekeraar heeft gemaakt bij het onderzoek . . . .

Los daarvan vind ik het wel jammer dat er nauwelijks ingegaan is op je vragen, omdat ik net een T5 AWD met handbak uit 2004 heb aangeschaft . . . . Maar ik ben dan ook een "Ouwe Knar" van 55!
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27446
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Er valt en staat een hoop met het onderhoud van de vorige eigenaar van de auto.
Zeker met het Haldex systeem dat het aardig te verduren kan hebben van het vermogen van de T5.
Motorisch zijn ze aardig sterk en gaan niet zomaar stuk.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ik kocht op die leeftijd ook een T5 en toen was de verzekering al 150.- per maand voor enkel WA, simpelweg door de combinatie leeftijd+motor. Daar naast heb ik jarenlang +/- 1500,- per jaar aan onderhoud betaald doordat ik simpelweg niets kon en alles door een monteur liet doen, en dat was niet eens voor dealer-prijzen. Het vervelende van 15+ jaar oude auto's met een behoorlijke kilometerstand is dat er altijd wel iets stuk gaat. Is het niet de stoelverwarming of vastlopende navigatie dan zijn het wel de wiellagers.
Je kan natuurlijk voor 29.95 een APK laten doen en alle defecten negeren die geen afkeur zijn, maar stel dat je dat niet doet:
400.- per jaar standaard onderhoud voor olie/filters/ruitenwissers/remvloeistof/
300.- per jaar aan banden. Ja, je rijdt maar 15000 per jaar. Maar je bent ook jong en hebt een T5, iedere 30k een setje banden van 600.- gaat er zo doorheen. Koop alsjeblieft dat setje banden van 600.- en niet die van 300.- want dan lig je minder snel om een boom heen....
Heb je pech dat de vorige eigenaar alleen apk deed dan is het elke keer weer een verrassing waar de auto je mee opzadelt. Uiteraard de standaard slijtagedelen zoals de eerder genoemde wiellagers, maar ook dempers, draagarmen of motorsteunen. Eigenlijk alles van rubber gaat kapot door gebruik of weersinvloeden. Neem bijvoorbeeld deur- of raamrubbers, worden hard na verloop van tijd en breken dan af met als gevolg dat je raammechnisme krom trekt. Je kan dan besluiten om het niet te repareren, maar lekkage is vervelend en het bonnetje in de parkeergarage wordt ook een uitdaging. :D

Het kan prima zo zijn dat je jaren lang niet meer dan het standaard onderhoud+banden hebt, maar dan komt er opeens een turbo-revisie tussendoor die al het bespaarde geld van de afgelopen jaren op slokt. Voor mij waren deze bedragen de reden om zelf maar wat steeksleutels aan te schaffen en daar mee kan je best wat besparen, maar onthoud dat de ingewikkelde dingen die je niet zelf kan doen ook gelijk de dure dingen zijn.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6919
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Ik zou me toch ook realiseren dat zo’n ‘oude’ T5 hoe dan ook behoorlijk afgeragd zal zijn. Dat je problemen gaat krijgen mbt motorisch onderhoud is een kwestie van tijd… en ik vrees dat je er dan vlot op leegloopt. En als het dan zo ver is, dan heb je denk ik wat meer nodig dan wat ‘HBO-knutselkennis’.
En mbt het verzekeringsgebeuren: volgens mij heeft het meerendeel van de reacties aangegeven ‘niet doen’ eea met redenen omkleed. Als je dan toch ‘koopman’ denkt te kunnen zijn (want blind gaan op een lagere premie is zeer aanlokkelijk) dan grote kans dat het een gevalletje ‘told you so’ wordt. Helemaal wanneer insiders nota bene roepen ‘niet doen’. Realiseer je dat je nog aan het begin staat van (als het goed is) een lang leven met allerhande verzekeringen…. Als je al vroeg buiten de boot valt ga je dat de rest van je leven behoorlijk blijven voelen.
Maarrr… it’s up to you.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Sport
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 28.04.2022 - 11:19
Contacteer:

Kijk anders eens naar een v50 2.4 (i) geweldige auto, en het is nog wel een beetje te doen allemaal.
v50 2.4i 2006
Von Smallhausen
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 04.11.2022 - 16:30

Ik heb onlangs een v50 t5 awd gekocht , en snap heel goed waarom topic starter juist deze uitvoering wil.
Ik heb ook een honda s2000 , maar aan dat moddervette koppel van de t5 kan die een puntje zuigen , verslavend, wat een lekkere auto.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19474
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ja, dat snappen wij allemaal. Echter voor een "jongere" en student is het financiëel niet heel erg verstandig om alle hierboven genoemde redenen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12258
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Maar moet je gespaarde kapitaal snel op is dit zeker een goede optie
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Ben wel benieuwd naar het lijstje achterstallig onderhoud waar de potentiële T5 rijder mee geconfronteerd wordt. Zijn inschatting over onderhoud gaat uit van een jonge auto met lage kilometerstand.
Een T5 met minimaal 150.000 km op de teller levert met zekerheid een ander beeld op.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

T5 uit 2011 gekocht dec 2019 met 99.000 staat nu op 155.000.
Onderhoud:
elk jaar olie + filters (olie, lucht en interieur)
1x bougies (zouden 60.000 mee moeten gaan)
1x 4 banden (ongeveer 50.000 km mee gedaan)
1x Distributie set + beide multi riemen + waterpomp vervangen (distributie was op levensduur 10 jaar of 180.000 km)

Extra:
Voorruit opnieuw ingeplakt, deze lag los.
Ruitensproeier kopjes (voor) vervangen, deze waren stuk.

Nu rijdt ik op LPG, dus heb je wat extra onderhoud:
1x set LPG filters
4x Prins Valve Care 500 ml navulpatroon (ongeveer elke 10.000 km)
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”