Xc90 met caravan

Plaats reactie
danny060473
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 03.01.2023 - 17:17

Beste allemaal, op zoek naar info.

Sinds een enkele week eindelijk mijn Volvo binnen, een xc90 3.2 uit 2010.

Zijn er kenners hier hoe ik met deze tank het beste met de caravan om kan gaan? Het is een automaat en nu lees ik steeds meer dat ik handmatig de toeten hoog moet houden…

Dit jaar rij ik vlak in NL, en volgend jaar de bergen in ket de sleurhut….ik zou het zonde vinden als ik door onjuist gebruik de boel aan gort rij….

Tips zijn meer dan welkom


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Gewoon gasgeven. Deed ik ook. En in heuvelachtig maar vooral stijl landschap de pook naar links en met de hand schakelen. Zorg in ieder geval dat de motor dan 2000 toeren maakt of meer.

Laat van tevoren de automaat spoelen: dat vindtie wel lekker.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
danny060473
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 03.01.2023 - 17:17

Msuidgeest schreef:Gewoon gasgeven. Deed ik ook. En in heuvelachtig maar vooral stijl landschap de pook naar links en met de hand schakelen. Zorg in ieder geval dat de motor dan 2000 toeren maakt of meer.

Laat van tevoren de automaat spoelen: dat vindtie wel lekker.
Dankje!! Automaat is idd al gespoeld door de dealer bij de aankoop….handmatig en boven 2000tpm…checkAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19426
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

En niet alleen in de bergen maar ook in ons vlakke Nederland boven de 2000 rpm houden. Dus vermoedelijk 1 versnelling lager op de autoweg. In de bebouwde kom kan je de automaatstand weer gebruiken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Net als met fietsen.
Je denkt dat je sterke benen hebt / hebben wielrenners ook.
En wat doe je met tegenwind als je zwaarder moet trappen? (neem aan dat je geen 'passagier' meer thuisbrengt na de film)
Terugschakelen (soms meer dan 2 of 3 'verzetten'), net als die wielrenners.....

Heel veel plezier met je Volvo-caravanritten !!
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Ik heb een XC90 V8 uit 2006 en caravan van 1500 kg. Voorgaande jaren naar Oostenrijk en Zwitserland geweest, ook naar campings op 1600 m hoogte.
Rijd met caravan eigenlijk alleen maar met manueel schakelen, nooit met automaat. De automaat schakelt veel te snel naar hoge versnellingen. Op de snelweg rijd ik volgens mij in de 4e versnelling, heb liever dat ik iets meer benzine erdoorheen jaag dan dat ik de automaat overbelast. En wees niet bang om toeren te maken, als het echt steile hellingen worden rijd ik gerust hoog in de toeren in de 2e versnelling naar boven.

Misschien nog 1 tip voor de toekomst, even checken of naast de multiriem de spanrollen mount ook zijn vervangen. Die van mij was dus bij het vervangen van de multiriem (voordat ik hem kocht, bij de dealer) niet vervangen en dat resulteerde in een afgebroken spanrol --> multiriem kapot --> dikke ellende.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
danny060473
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 03.01.2023 - 17:17

V480-S60 schreef:En niet alleen in de bergen maar ook in ons vlakke Nederland boven de 2000 rpm houden. Dus vermoedelijk 1 versnelling lager op de autoweg. In de bebouwde kom kan je de automaatstand weer gebruiken.
Dankjewel…goed onthouden dus niet op de automaat….behalve binnen de benouwde kom


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
danny060473
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 03.01.2023 - 17:17

mees schreef:Net als met fietsen.
Je denkt dat je sterke benen hebt / hebben wielrenners ook.
En wat doe je met tegenwind als je zwaarder moet trappen? (neem aan dat je geen 'passagier' meer thuisbrengt na de film)
Terugschakelen (soms meer dan 2 of 3 'verzetten'), net als die wielrenners.....

Heel veel plezier met je Volvo-caravanritten !!
Fietsen??? Is dat een nieuw concept Afbeelding?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

danny060473 schreef: 03.02.2023 - 14:03
V480-S60 schreef:En niet alleen in de bergen maar ook in ons vlakke Nederland boven de 2000 rpm houden. Dus vermoedelijk 1 versnelling lager op de autoweg. In de bebouwde kom kan je de automaatstand weer gebruiken.
Dankjewel…goed onthouden dus niet op de automaat….behalve binnen de benouwde kom


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik heb geen XC90, maar rijd vaak met aanhanger/paardentrailer en rijd dan praktisch altijd handgeschakeld met de automaat.
Ook binnen de bebouwde kom heb je daar voordeel aan want je kan mooi op de motor afremmen. In de "D" ontkoppelt hij en rol je gewoon als je het gas los laat.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
JonathanXC90
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 09.10.2020 - 17:55

Heren, bedankt voor deze tip! Sindskort hebben wij ook een caravan en ik kende deze tip niet. Ik vroeg mij af waarom het beter is om handmatig te schakelen met een automaat (die hebben wij )? Hoe zit dit eigenlijk?
Hierbij meteen een plaatje van onze XC90 met caravan.
Alvast bedankt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC90, Geartronic, 2004, benzine, 2.9l, 316 pk, Heico tuning
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19426
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Zelf schakelen verdient de voorkeur omdat je dan het toerental boven de 2000 rpm/min kan houden. Een hoger toerental zorgt voor een betere warmtebeheersing (met name van de bak) bij het trekken van een zwaardere aanhanger.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

V480-S60 schreef: 02.03.2023 - 09:54 Zelf schakelen verdient de voorkeur omdat je dan het toerental boven de 2000 rpm/min kan houden. Een hoger toerental zorgt voor een betere warmtebeheersing (met name van de bak) bij het trekken van een zwaardere aanhanger.
Klopt helemaal. Ik gebruik zelf ook Car Scanner op de smartphone om de temp van de automaat en de koelvloeistof te monitoren. Enfin, hierover is al meer dan voldoende geschreven op dit fijne forum...
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

danny060473 schreef: 03.02.2023 - 14:03 Fietsen??? Is dat een nieuw concept ?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Aha, nu snap ik pas waarom jij niet hoeft te fietsen :)
Jij hebt een ander 'trap'ondersteunend (Heico) concept.
....edit: ik haal 2 forumgebruikers door elkaar....

Houdt je hoofd en vooral je automaat koel: je weet inmiddels hoe.
Laatst gewijzigd door mees op 02.03.2023 - 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
danny060473
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 03.01.2023 - 17:17

JonathanXC90 schreef:Heren, bedankt voor deze tip! Sindskort hebben wij ook een caravan en ik kende deze tip niet. Ik vroeg mij af waarom het beter is om handmatig te schakelen met een automaat (die hebben wij )? Hoe zit dit eigenlijk?
Hierbij meteen een plaatje van onze XC90 met caravan.
Alvast bedankt.
Mooie combinatie hoorAfbeeldingAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
danny060473
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 03.01.2023 - 17:17

mees schreef:
danny060473 schreef: 03.02.2023 - 14:03 Fietsen??? Is dat een nieuw concept ?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Aha, nu snap ik pas waarom jij niet hoeft te fietsen :)
Jij hebt een ander 'trap'ondersteunend (Heico) concept.

Houdt je hoofd en vooral je automaat koel: je weet inmiddels hoe.
Ik denk dat het goed gaat komenAfbeelding

Toch heerlijk zo’n forum, dank allen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
JonathanXC90
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 09.10.2020 - 17:55

@V480-S60: Bedankt voor de uitleg! We gaan naar Denemarken dus heb ik voldoende km's om het onder de knie te krijgen.
@danny060473: Bedankt voor je compliment!
Volvo XC90, Geartronic, 2004, benzine, 2.9l, 316 pk, Heico tuning
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”