Pagina 1 van 1

Te laat terugschakelen Geartronic T5 2018?

Geplaatst: 04.02.2023 - 22:59
door XC60T5
Ik merk dat bij bepaalde snelheden de automaat nog net niet terugschakelt en de motor dan rond de 1300 toeren loopt.
Als je dan iets gas geeft (te weinig om terugschakelen te forceren) voelt het wel een beetje alsof je te laag in toeren rijdt.
In ECO mode is dit nog sterker te voelen. Ik merk het met name bij snelheden rond de 60 en 70 km/u.

Herkent iemand dit?
Zijn de (terug)schakelmomenten in te stellen door de dealer?

Te laat terugschakelen Geartronic T5 2018?

Geplaatst: 05.02.2023 - 04:08
door WillyWortel2
De schakelmomenten zijn niet in te stellen.
Ze hangen af van de stand van het gaspedaal de snelheid waarmee gereden wordt en of er op een helling gereden wordt.
Binnen bepaalde grenzen past de versnellingsbak zich aan de rijstijl van de bestuurder aan.

Te laat terugschakelen Geartronic T5 2018?

Geplaatst: 06.02.2023 - 16:55
door pimsam
Rica heeft transmissie tuning waarbij dit trage schakelgedrag opgelost zou moeten zijn.
https://rica.nl/nl/chiptuning-nl/?make= ... riant=3039

Nog geen ervaring mee maar gezien de beperkte kosten overweg ik dit wel.

Te laat terugschakelen Geartronic T5 2018?

Geplaatst: 06.02.2023 - 17:26
door raspaardje
XC60T5 schreef: 04.02.2023 - 22:59 Ik merk dat bij bepaalde snelheden de automaat nog net niet terugschakelt en de motor dan rond de 1300 toeren loopt.
Als je dan iets gas geeft (te weinig om terugschakelen te forceren) voelt het wel een beetje alsof je te laag in toeren rijdt.
In ECO mode is dit nog sterker te voelen. Ik merk het met name bij snelheden rond de 60 en 70 km/u.

Herkent iemand dit?
Zijn de (terug)schakelmomenten in te stellen door de dealer?
Het nieuwe type XC60 T5, met B4204T26 motorcode dus, is door Volvo dmv Polestar Optimalisatie aan te passen.
Dan krijg je iets meer vermogen en koppel (vooral in het middentoerenbereik) én een beter schakelende automaat.
Lees: de automaat staat in de versnelling die jij ook zou kiezen als het een handbak was geweest.

Dus:
1. Nee, schakelmomenten zijn door de dealer niet los in te stellen
2. Schakelmomenten zijn beter afgesteld indien je voor Polestar Optimalisatie kiest
3. Rica doet wel aan remappen van de versnellingsbak software: https://rica.nl/nl/chiptuning-opties/ve ... -remappen/

Te laat terugschakelen Geartronic T5 2018?

Geplaatst: 06.02.2023 - 19:56
door eta76
Ik heb bij tuning, door Rica, gelijk de bak aan laten passen, dus ik kan dan weer niet beoordelen wat enkel de bak aanpassing zou doen. Indien je bij tuning deze extra's (bak en startstop) nam waren ze 50% goedkoper :-)
Het effect wat jij beschrijft is er nog wel bij mij (V90 D3), maar niet to zo laag in de toeren. Wat ik nog wel een keer doe (als ik optimistisch een 180graden afrit van de grote weg neem) tijdens remmen op de motor even (kort en wat dieper) het gas aantikken, zodat hij wel terug schakelt en dan in die lagere versnelling weer beter op de motor remt. Misschien werkt dat bij jij ook al genoeg.
Maar ook de tuning beinvloed het schakelmoment dus ook..

Te laat terugschakelen Geartronic T5 2018?

Geplaatst: 07.02.2023 - 08:38
door Gouwe
Als ik de vraag lees van de TS dan zit zijn vraag er vooral in of 1300 toeren niet te laag is en gaat zijn vraag niet over traag/laat schakelen? Bij mijn weten zou je met bijv. Polestar nog meer op koppel kunnen rijden, dus schakelt de bak vermoedelijk nog pas later een tandje terug.

Te laat terugschakelen Geartronic T5 2018?

Geplaatst: 07.02.2023 - 08:50
door raspaardje
Polestar optimalisatie zorgt ervoor dat je nooit dat gevoel ervaart; de bak heeft dan al teruggeschakeld.
De bak geforceerd (door voor het gevoel te veel gas te moeten geven) terug laten schakelen is wat ik als vervelend ervaarde.

Te laat terugschakelen Geartronic T5 2018?

Geplaatst: 07.02.2023 - 10:57
door Gouwe
Over welk gevoel heb je het precies? Bedoel je dat dat de motor laag in toeren blijft? Mijn ervaring met 3 stuks eigen Volvo's met Polestar is dat hij juist bij rustig gasgeven wel later terugschakelt omdat je meer op koppel dan op vermogen kunt rijden. De hele aandrijflijn wordt er rustiger van. Tenzij je de Polestar / Power knop gebruikt natuurlijk.

Te laat terugschakelen Geartronic T5 2018?

Geplaatst: 07.02.2023 - 11:51
door raspaardje
Ja, te laag in de toeren rijden. Waarbij de motor iets te brommerig is en laat weten dat -ie enige belasting niet fijn vindt.

Wellicht komt dat gevoel van te laag in de toeren te rijden met Polestar idd niet meer voor omdat dat brommerige afwezig is vanwege het extra aanwezige koppel?
En dat je daarom niet het gevoel krijgt dat er teruggeschakeld moet worden?

Te laat terugschakelen Geartronic T5 2018?

Geplaatst: 07.02.2023 - 23:48
door XC60T5
OK, Dus iedereen ervaart dus wel wat ik hier beschrijf?

Te laat terugschakelen Geartronic T5 2018?

Geplaatst: 08.02.2023 - 09:35
door Gouwe
Als je bedoelt te vragen of het normaal is wat jij ervaart en je je dus geen zorgen hoeft te maken dan in het antwoord volgens mij op die vraag: ja.

Te laat terugschakelen Geartronic T5 2018?

Geplaatst: 08.02.2023 - 13:23
door ge1272-2
Ik had bij mijn S80 hetzelfde probleem, Ik heb bij Obbe Tuning in Elst een chiptuning laten uitvoeren en voila, sneller opschakelen van de bak en bij gelijke rijstijl zuiniger rijden. Iets meer dan een jaar geleden gedaan en er geen spijt van gehad.

Te laat terugschakelen Geartronic T5 2018?

Geplaatst: 08.02.2023 - 17:49
door flevodirk
Ik ervoer hetzelfde toen ik mijn auto kocht.. ook al is dit een ouder model dan de jouwe e.d.
Het schakelprogramma is gewoon erg Eco gemaakt dus gaat de automaat erg laag in de toeren rijden.. (allemaal voor het milieu e.d.).

Bij mijn auto heeft Rica de GT herprogrammering dat allemaal opgelost, een heerlijke en meer "normaal" schakelende automaat was het gevolg. Niet meer die idioot lage toerentallen, maar meer zoals jezelf zou rijden met een handbak.
Kost wat, heb je ook wat.
Ik zou je die behandeling van harte kunnen aanbevelen.