Pagina 1 van 2

Wie oh wie kan me helpen.

Geplaatst: 07.02.2023 - 17:59
door Robert young
Hallo,

Heb al meerdere berichten hier geschreven maar ik kom er niet uit.
Mn motor hapert bij versnellen meestal tussen de 3 a 4000 toeren .
Uitlezen bied niets.....
Heb al vervangen: bougies...luchtmassa meter....brandstofdruk sensor...turbodruk sensor...lambda sonde....de voorste en achterste uit laten schrijven.
Heeft allemaal niets geholpen...brandstofdruk is goed,temperatuur motor is goed...inlaat temp ook...
Heeft iemand nog een idee waar ik naar kan kijken?
Gaat om een 2008 2.5t v70 met inmiddels 250.000 km op de klok.
Vr gr robert

Wie oh wie kan me helpen.

Geplaatst: 07.02.2023 - 18:29
door Rene64
Zou het de katalysator kunnen zijn?
Ik heb wel eens gehoord van een andere V70 rijder dat er iets los gaat in de katalysator en hij dan deels verstopt gaat zitten.

Wie oh wie kan me helpen.

Geplaatst: 07.02.2023 - 18:31
door Robert young
Laag in toeren goed en hoger in toeren ook...trekt goed door....met kat probleem denk ik dat het bij andere toerentallen ook moet wezen?

Wie oh wie kan me helpen.

Geplaatst: 07.02.2023 - 18:41
door Rene64
Ok, dus alleen bij dat toerental.
Dan is de kat niet waarschijnlijk inderdaad.
Misschien een bobine die problemen geeft, maar dat zou je weer met uitlezen moeten zien.
Lastig zoeken!

Wie oh wie kan me helpen.

Geplaatst: 07.02.2023 - 19:09
door Fredhead
Met wat voor apparatuur is de auto uitgelezen?

In het geval van een bobine zou het probleem met vochtig weer erger moeten zijn.

Wie oh wie kan me helpen.

Geplaatst: 07.02.2023 - 20:53
door Urbexpeditie
Gaspedaal al eens gecheckt? :whistle:

Wie oh wie kan me helpen.

Geplaatst: 07.02.2023 - 21:07
door mad
Brandstoffilter?

Wie oh wie kan me helpen.

Geplaatst: 07.02.2023 - 21:25
door erichendri
Zit er een klep in het inlaatspruitstuk?
Soort vris klep (mazda benaming)
Deze wordt rond dat toerental aangestuurt.

In dit stuk noemen ze het disa

Eric

Wie oh wie kan me helpen.

Geplaatst: 08.02.2023 - 06:26
door berke
Vervuild gasklephuis?

Wie oh wie kan me helpen.

Geplaatst: 08.02.2023 - 10:15
door JosW
Als je het al niet doet, tank eens euro 98. Wie weet.

Wie oh wie kan me helpen.

Geplaatst: 08.02.2023 - 12:42
door Robert young
Auto is uitgelezen met vida...
En zelf heb ik een uitlees kastje waar ik bepaalde waardes op kan zien.
Gasklep huis is gereinigd en maakte geen verschil.
Ik tank altijd v power...dus 98...
En of er een klep in het spruitstuk zit? Ik zou het niet weten eigenlijks.
En brandstof filter verstop dan zal het op meerdere toerentallen gebeuren..zit trouwens ook geen los filter tussen...alleen 1 in de tank.

Wie oh wie kan me helpen.

Geplaatst: 08.02.2023 - 12:51
door Robert young
Oh en gaspendaal daar bedoel je de positie sensor dan mee? Of wat anders? Hoe kan ik dat kontroleren?

Wie oh wie kan me helpen.

Geplaatst: 08.02.2023 - 20:34
door Hksvs
Ik zou ook gokken op de bobines.

Wie oh wie kan me helpen.

Geplaatst: 08.02.2023 - 22:47
door Rippie V70
Hoe oud zijn je bougiekabels? Slaan die niet door?

Wie oh wie kan me helpen.

Geplaatst: 09.02.2023 - 00:29
door xgeering
Deze symptomen herken ik, kreeg een soort van déjà vu toen ik het las.

Heb een jaar of 7 terug bij mijn ongeblazen Classic 2.5 144 PK Aut. hetzelfde gehad, alleen deed het euvel zich telkens voor tussen de 1500 en 2000 tpm, daaronder en daarboven niet.

Een zoektocht gestart van meest waarschijnlijke oorzaak naar minst waarschijnlijke; complete ontsteking vervangen, brandstofpomp, brandstoffilter, Injectoren gereviseerd, vacuüm, massa, lambda sonde, en zo nog het één en ander vervangen, doorgemeten en gecontroleerd. Op enig moment ontdekte een Volvo specialist dat het signaal naar één van de injectoren niet klopte. Uiteindelijk bleek de oorzaak daarvan een beschadiging in/op de chip te zijn. Toen die was vervangen middels uitruilen met een chip uit een technisch identieke donorauto heb ik het probleem geen seconde meer teruggehad. Mijn Classic reed als het spreekwoordelijke zonnetje, maar de zoektocht had wel ruim anderhalf jaar geduurd.

Voor zover ik weet kan het uitwisselen van zo'n chip met die uit een identieke donor auto niet meer, alleen bij de Classics kon dat nog. Maar het gaat mij erom dat de oorzaak bij jouw auto misschien wel in de chip zit; de kans is uiterst klein, maar het kàn wel weet ik uit ervaring.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Wie oh wie kan me helpen.

Geplaatst: 09.02.2023 - 12:00
door Robert young
Bougie kabels weet ik niet....zit bedrading naar de bobines met stekkeraansluiting en kan je niet zomaar vervangen.
Ok fout in chip, ik hoop het niet..maar ik zal het in mn achterhoofd houden.
Zelf denk ik ook aan bobines.. maar dan zou er een misfire te zien zijn bij uitlezen en dat vind ik niet terug...

Wie oh wie kan me helpen.

Geplaatst: 09.02.2023 - 12:12
door Urbexpeditie
Robert young schreef: 09.02.2023 - 12:00 Bougie kabels weet ik niet....zit bedrading naar de bobines met stekkeraansluiting en kan je niet zomaar vervangen.
Ok fout in chip, ik hoop het niet..maar ik zal het in mn achterhoofd houden.
Zelf denk ik ook aan bobines.. maar dan zou er een misfire te zien zijn bij uitlezen en dat vind ik niet terug...
Als je de OBD2 live uitleest, zie deze inderdaad in het diagnostische deel.

Wat betreft gaspedaal, servo kan verschoven zijn of versleten.

Brandstoffilter geeft ook foutmeldingen op bv brandstofdruk, wastegate ect.

Wie oh wie kan me helpen.

Geplaatst: 09.02.2023 - 12:56
door Fredhead
Urbexpeditie schreef: 09.02.2023 - 12:12 Brandstoffilter geeft ook foutmeldingen op bv brandstofdruk, wastegate ect.
Bij Volvo weet ik het niet zeker, echter is mijn ervaring bij andere merken dat dat zeker niet altijd het geval hoeft te zijn.

Wie oh wie kan me helpen.

Geplaatst: 09.02.2023 - 13:44
door Robert young
Brandstofdruk is 3 bar stationair tot 4.4 bar bij vollast...lijkt mij in orde...

Wie oh wie kan me helpen.

Geplaatst: 11.02.2023 - 12:44
door Robert young
En als ik de servo wil uitlezen,wat ik met het gaspedaal aanstuur...staat dat aangegeven als tp? Trottle position?