Advies gevraagd V40 D3 2014

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
bollocks
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 11.10.2022 - 16:31
Locatie: Brussegem

Beste Volvo rijders,

Graag jullie advies aub?

Ik heb in het verleden met de V70 2.4 D4 163pk gereden en een XC70 2.4 D5 215pk AWD, beiden tot grote tevredenheid! Jammer genoeg werd op het bedrijf waar ik toen werkte beslist over te schakelen naar Skoda... sindsdien altijd iets gemist...
Gelukkig kon ik nog eens herinneringen ophalen in de C30 van mijn zoon. Een C30 D2 Summum, Start/Stop, 115pk van 2010, 150k, zonder noemenswaardige problemen. Bedoeling was niet om hem weg te doen, maar er dient zich een mooie kans voor die toch wel even doet twijfelen.

Ik weet een heel mooie V40 D3 150pk R-Design, Summum, full option, van 2014 te koop staan, 71.000km, volledige onderhoudshistoriek (alle facturen er zelfs bij) en in perfecte staat.
Is dit een aanrader?
Waar moet ik eventueel op letten?
Zijn deze 5 cylinders even betrouwbaar als destijds in mijn V70's?

Alvast bedankt voor het advies en de tips!

Bernard
Herman123
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 13.07.2020 - 17:59

Je hebt het in je bericht o.a. over een V70 2.4 D4 163pk waar je in het verleden in hebt gereden. Klopt dat wel? Volgens mij was die D4 ook al een 2.0 vijfcilinder, net als de D3 waar je nu eventueel interesse in hebt. En anders was het een D5 ipv een D4.

De D3 en D4 vijfcilindermotoren zijn eigenlijk afgeleid van de bekende D5-motoren en dus soortgelijk betrouwbaar. Wanneer je het motornummer zou opzoeken zie je ook dat het nummer begint met D5....... De boring van het blok is gelijk, de slag is iets kleiner waardoor de cilinderinhoud 2.0 is ipv 2.4.

Let op, er is ook een latere V40 D4 met een viercilinder. Dit is trouwens ook een prima blok.
Huidige Volvo's:
V70 T5 Exclusive-line automaat 1997
C30 D4 R-Design automaat 2011 (5-cilinder ;-))

Vorige Volvo's:
V70 2.5 10V 1997
850 Estate 2.5 10V 1995
850 Estate 2.5 10V 1994
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27068
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De 2 liter 5 cilinders zijn voor zover mij bekend zo'n beetje net zo betrouwbaar als de grotere broers.
Iets "piekeriger" om te rijden maar een hele prettige combinatie. Ik zou hem boven de D2 verkiezen.
Herman123 schreef: 10.02.2023 - 12:53 Je hebt het in je bericht o.a. over een V70 2.4 D4 163pk waar je in het verleden in hebt gereden. Klopt dat wel?
Ja dit klopt. De D4 is ook geleverd als de 2.4 in 163 pk en dat was dus niet de D5.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Herman123
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 13.07.2020 - 17:59

fredhead schreef: 10.02.2023 - 13:17 Ja dit klopt. De D4 is ook geleverd als de 2.4 in 163 pk en dat was dus niet de D5.
Van alle type-aanduidingen van de vijfcilinder Volvo diesels kan je zo ongeveer een aparte studie maken...

@bollocks: verdiep je eventueel nog even in de emissie klasse van de diesel die je uiteindelijk gaat kopen ivm de toegang tot milieu zones. Mijn D4 is Euro-5 (bouwjaar 2011-2014). Vanaf 2015 kan de emissie klasse ook al Euro-6 zijn. Je houdt in de toekomst dan langer toegang tot milieu zones. Met een vijfcilinder zal dit denk ik niet lukken, mede daarom is Volvo rond 2015 ook gestopt met de meeste vijfcilinders.
Huidige Volvo's:
V70 T5 Exclusive-line automaat 1997
C30 D4 R-Design automaat 2011 (5-cilinder ;-))

Vorige Volvo's:
V70 2.5 10V 1997
850 Estate 2.5 10V 1995
850 Estate 2.5 10V 1994
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

D3 150 pk is een viercilinder. Een zgn. VEA blok welke in 2014 werd geïntroduceerd.

De eerste VEA's hadden veel problemen met EGR en zijn erg gevoelig voor een hoog olieverbruik. Om dit hoge olieverbruik te voorkomen kun je een airintake cleaning laten doen i.c.m. het dichtzetten van de EGR. Meer info op de website van Obbe tuning.

Is al veel over geschreven en gediscussieerd in dit forum, gebruik even de zoekfunctie. Ook zijn ze gevoelig voor scheuren in het blok, dit kan ontstaan na een onjuist uitgevoerde koelvloeistofwissel (moet onder vacuum gebeuren). Ook het koelvloeistofsysteem heeft een modificatie ondergaan ivm dit ontluchten. Zoekfunctie op het forum: "scheur in blok D4"

Als hiervan de EGR al eens is vervangen, check of deze de koelvloeistofsysteemmodificatie heeft gehad. Zo niet, dan geen probleem als er nog de oorspronkelijke koelvloeistof in zit maar dan wel deze modificatie laten uitvoeren bij de dealer.

Het VEA blok is een Euro6 en dat is in principe goed nieuws. Hang hem wel aan de deeltjesteller voordat je hem koopt.

Oorspronkelijk was de distributiewissel elke 240.000km/elke 10 jaar. Dit is tussentijds door Volvo verlaagd naar 150.000km/elke 10 jaar.

Al met al zaten er nogal wat fuck-ups in het ontwerp van de VEA die er gaandeweg uit zijn gehaald.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27068
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

DB200 schreef: 10.02.2023 - 15:31 D3 150 pk is een viercilinder.
In 2014 kan het ook echt nog de 5 cilinder zijn.
Deze zijn tussen 2012 en 2014 geleverd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Herman123
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 13.07.2020 - 17:59

DB200 schreef: 10.02.2023 - 15:31 D3 150 pk is een viercilinder. Een zgn. VEA blok welke in 2014 werd geïntroduceerd.
Dat klopt idd niet altijd...
Tot mei 2014 was de V40 D3 150pk een vijfcilinder, daarna werd het een viercilinder.
Huidige Volvo's:
V70 T5 Exclusive-line automaat 1997
C30 D4 R-Design automaat 2011 (5-cilinder ;-))

Vorige Volvo's:
V70 2.5 10V 1997
850 Estate 2.5 10V 1995
850 Estate 2.5 10V 1994
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Als het echt een 5 cilinder is dan is aanschaf een no-brainer🙃
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Onze auto is van 2015 maar echt een 5cyl
bollocks
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 11.10.2022 - 16:31
Locatie: Brussegem

Bedankt voor de tips en de adviezen... zondag gaan we er eens verder kennis mee maken, testrit en documenten eens doorlopen om onderhoudsgeschiedenis te onderzoeken...
Dan kan ik ook eens dieper zoeken naar mogelijke EGR of andere herstellingen....

Zoals gezegd, mijn ervaring met de 2.4 5cyl in de V70 (effectief een 5cyl, 163pk) en de XC70 waren uitstekend! De 2.0 heb ik geen ervaring mee, vandaar mijn vraag.

Als het effectief de eerste reeks VEA blok is, 4 cyl, blijkt dit dus geen aanrader te zijn...
een 5 cyl zou dus geen probleem mogen zijn.... (uiteraard mits goed onderhoudsverleden...)

Emissienormen... tja, zo een beetje het hangijzer van het moment... Een Euro5 mag nog in de LEZ binnen tot 31/12/2024, nadien niet meer...
Wat moet je nog kopen om goed te doen? Diesel wordt voorgesteld als een ramp voor het milieu en de gezondheid, een benzinewagen uit dezelfde klasse (lees periode) 'zuipt' nog altijd een stuk meer en EV is nog niet betaalbaar... wat moet je nog doen om goed te doen????
Ik dacht nu nog een betrouwbare diesel aan te kopen, nog een jaar of 6 mee te rijden (+-120.000km extra op te teller zetten) en tegen dan zullen we misschien al meer weten over de toekomst van EV of waterstof????
Cru gezegd, ik lig er niet wakker van.... eigenlijk moet de wagen niet in een lez binnen... we wonen op 'den buiten' en om te gaan werken moet de wagen ook geen LEZ binnen... en als de wagen niet meer binnen mag in de LEZ, zullen we ons geld wel ergens anders gaan besteden, genoeg winkel- en eetgelegenheden buiten de stad...

Ik hou jullie nog op de hoogte!
Bedankt en tot binnenkort!
bollocks
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 11.10.2022 - 16:31
Locatie: Brussegem

Intussen de wagen grondig kunnen bekijken, testgereden, ... tja, weer een 5cylinder horen grommen... en mens zou er zijn gezond verstand bij verliezen...
Conclusie:
V40, inschrijving 01/2014, 2.0 5cyl, D3, R-design, Summum, full option (enige dat er niet op zit is het open dak), wagen in perfecte staat, 71.000km, volledige onderhoudshistoriek, gekeurd voor verkoop, blanco keuringsverslag, geen opmerking, ook niet ivm de roettest... distributieonderhoud gedaan als de wagen 6 jaar werd, (50.000km), onlangs nieuwe remblokken, groot onderhoud, nieuwe banden.... niets op aan te merken...

Behalve.... Prijs lag naar mijn gevoel nog te hoog.
Tegenbod gedaan en vertrokken zonder akkoord...

Vandaag had ik hem al aan de telefoon, eigenaar had er nog eens over nagedacht en heeft tegenvoorstel gedaan...
We komen dichter in de buurt dan wat ik dacht te willen geven...
Iemand een idee wat deze nog zou mogen kosten? Wat is die wagen nog waard?

Blijft de twijfel .... Euro 5? Lez is op zich niet het probleem...
De roettest is dat wel... nu geen opmerkingen over gemaakt... maar wat in de toekomst?
Hoe zijn de ervaringen met de 5cyl op de roettest? Iemand ervaringen mee?

Bedankt om jullie mening, ervaringen en/of tips te delen!

Groetjes,
Bernard
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

bollocks schreef: 14.02.2023 - 00:57 enige dat er niet op zit is het open dak
De V40 is voor zover ik weet nooit geleverd met een open dak. Alleen een (gesloten) panoramadak was een optie.
De meeste 2e handsauto's hebben onderhoudsachterstand. Deze blijkbaar niet. Wat is het verschil tussen loven en bieden?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Herman123
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 13.07.2020 - 17:59

Geen idee wat een redelijke prijs zou zijn. In je rekensom kan je eventueel nog wel meenemen dat distributieonderhoud kennelijk al in 2020 is gedaan. Normaal zou dat na 10 jaar moeten gebeuren, dus in 01/2024, al vrij snel. Die kosten ga je nu voorlopig niet krijgen. Tegelijkertijd zijn dit soms van die argumenten om jezelf tegen beter weten in te overtuigen...
Huidige Volvo's:
V70 T5 Exclusive-line automaat 1997
C30 D4 R-Design automaat 2011 (5-cilinder ;-))

Vorige Volvo's:
V70 2.5 10V 1997
850 Estate 2.5 10V 1995
850 Estate 2.5 10V 1994
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27068
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Mijn gevoel zegt tussen de 10 en 15.000 euro, maar ik heb echt geen idee wat de V40 op dit moment op de 2e hands markt doet.
Afhankelijk van het tegenbod zou je er nog eens over na kunnen denken. Feit dat de verkoper terug belt en uiteindelijk een tegenbod doet geeft aan dat hij open staat voor een onderhandeling.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
bollocks
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 11.10.2022 - 16:31
Locatie: Brussegem

De V40 is dus blijven staan!
Vraagprijs bleef te hoog naar mijn zin.
De verkoper wil eerst zijn geluk beproeven online...

Ik wens hem in elk geval veel succes.
Plaats reactie

Terug naar “V40”