Krakende voortrein V70

Plaats reactie
KCN
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 14.09.2018 - 21:38

Goedenavond waarde Volvo-collega's

Sinds een aantal weken begint de voortrein van mijn V70 (2010) bij in- en uitveren aan de voorzijde steeds harder te kreunen en te kraken. Geen metalen geluiden of tikken. Geluid komt met name van linker voorzijde.
Ik vermoed moeheid of slijtage van rubbers en/of dempers. Heb een korte inspectie gedaan maar kan nog geen duidelijke oorzaak aanwijzen.
Voordat ik de hele boel ga losschroeven toch maar even een vraag of "usual suspects" zijn waar jullie ervaring of kennis van hebben? Dan kan ik deze als eerste bekijken.
Moet eerlijk zeggen dat mijn eerste vermoeden uitgaat naar de rubbers die de stabilisatorstang omvatten maar deze zijn moeilijk te controleren, daar ze aan de bovenzijde van subframe zitten gemonteerd.

Tips of ideeën zijn meer dan welkom.

Thnx, Chris
slagschip-s60
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 27.07.2009 - 22:04
Locatie: Noord-Brabant.

Boven aan de veerpoten de veerpoot lagers eens goed bekijken mogelijk zit daar probleem al.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27608
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

En dat is simpel te testen, spuit er maar eens WD40 op en als het kraken dan minder of weg is weet je dat ze aan vervanging toe zijn
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
GerardV70
3rd Gear member
Berichten: 434
Lid geworden op: 09.07.2009 - 19:33
Locatie: Heerhugowaard

In het veerpakket zit in de onderste windingen een soort van slangetje , lijkt veel op een stuk tuinslang. Als deze is versleten gaat het ook kraken en piepen want dan gaan de windingen over elkaar heen schuren tijdens het in-en uit veren. Ikzelf heb het namelijk met mijn vorige Volvo V70 meegemaakt. Nieuw slangetje gehaald, de auto even uit de vering , slangetje ertussen , laten zakken en klaar is kees. Hopelijk is dit het euvel .
V40 1998 G3
V70 D5 2002 automaat
XC70 D5 Geartronic 4wd 2008
KCN
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 14.09.2018 - 21:38

Top, dank voor de reacties. Morgen de mogelijkheid om de wagen op de brug te zetten. Zal eens kijken of ik er iets van kan maken.
Wordt vervolgd :-)
KCN
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 14.09.2018 - 21:38

Vandaag de auto op de brug gehad.... probleem lijkt (met een slag om de arm) een behoorlijk simpele oorzaak te hebben.
De onderste veerschotel lag vol met zand en fijn grind. Onderste winding van de veer niet eens meer te zien.
Vrouwlief eens gevraagd of ze de laatste tijd met V70 in de zandbak had gespeeld. : O) O) O)
"Jaaah, nu je het zegt heb ik laatst bij de paardenrijschool wel ff behoorlijk vast gestaan in het zand."... :whistle: :whistle:

Kraken leek zich op terugweg in ieder geval niet meer voor te doen. Hopelijk blijft het hierbij :-)
Nogmaals dank voor de tips.

Chris
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”