1 of 2 accu's?

Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Jelmer de Jong schreef: 23.02.2023 - 13:18 De kleine accu is altijd actief en levert stroom op de aangesloten apparaten, stroom loopt altijd vanaf het punt met de meeste spanning. Start jij de motor een paar keer kort achter elkaar dan kan het zijn dat de spanning van de grote accu iets daalt. Totdat het ding bijgeladen is zal de kleine accu de stroom voor een gedeelte van de auto voorzien. Als de motor draait dan doen beide accu's niets, want hopelijk levert de dynamo dan 14V, dat is 2V meer dan de accu's doen.
Jelmer, bedankt voor deze heldere uitleg.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
diazepam
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 04.08.2008 - 18:31

waal70 schreef: 21.02.2023 - 14:55 CCA is volgens mij iets met koudestartcapaciteit. De hulpaccu start volgens mij niet je motor, dus die spec maakt niet zo heel veel uit. De afmetingen zijn wel heel belangrijk - het past allemaal net dus dat is iets om rekening mee te houden.

Heb je al gekeken of je hoofdaccu wél van type AGM is?
Net onder de motorkap gekeken; de dealer heeft er een paar jaar geleden de volgende accu ingezet:

https://www.estateservices.nl/accu-80-a ... -xc70.html

Gek genoeg staat erbij niet geschikt voor s/s systeem.....
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 476
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Het lijkt erop dat ook jij een verkeerde accu hebt gekregen van de dealer net als mijn auto.. (shit happens) Het is alleen niet leuk dat het jou overkomt.
Erg is het wellicht niet (weet ik niet zeker natuurlijk), mijn auto heeft bijna 1,5 jaar met de verkeerde gereden, ik merkte pas bij vorst dat de standkachel niet aan wou wegens te lage spanning.

Ik heb gewoon het heft in eigen handen genomen en zelf de acu vervangen door het juiste model en daarna de BMS reset gedaan. Bij mijn auto was de aankoopgarantie toch wel voorbij.

Het aparte is dat de auto na de wissel nog 2-3 dagen vreemde storingen had met bv de ruiten, die vanzelf verdwenen, ik nam aan dat dit te maken het met het inleerproces vd accou/BMS. (De auto “dacht” dat 1 of 2 ruiten niet dichtwaren, ik kon 1 niet geheel naar beneden doen e.d.). Na die 2-3 dagen en paar dagen naar kantoor rijden was het opgelost.

@Hans gevolgen van het uitschakelen? Tja het is een gokje wellicht, omdat niemand je een keiharde garantie kan geven. Maar ik vergat zelf te vaak om het S/S uit te schakelen en dan zit het me weer in de weg met parkeren e.d. Dus permanent uit ermee! :-)
Ik zie wel wat de toekomst brengt, tot nu toe ben ik blij met de keuze. Volgende week krijgt ie zijn eerste APK, kijken of ze hem afkeuren hierop.. ook een gokje van mij!

DJ
P.S. CCA heeft idd te maken met startcapaciteit: Cold Cranking Amps :-)
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2945
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Sowieso,
zou ik alles wat je niet gebruikt, toch om de zoveel tijd even wel gebruiken.
Houdt het gangbaar & soepel tegen 'vastroesten'....
waal70
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 28.07.2009 - 23:47

diazepam schreef: 24.02.2023 - 08:56 Net onder de motorkap gekeken; de dealer heeft er een paar jaar geleden de volgende accu ingezet:

https://www.estateservices.nl/accu-80-a ... -xc70.html
Niet geschikt voor auto's met een start/stop systeem...Dat zou wel eens de oorzaak van je spanningsdips kunnen zijn. Voorzover ik het begrijp is een AGM-accu een "gewone" loodplaten accu met een vlies eromheen. Dat vlies zorgt ervoor dat zich op de platen geen laagje (niet-geleidende) sulfaten kan afzetten. Dat zou kunnen voorkomen bij (te) diep ontladen en daarna weer (proberen) op te laden. Dat diepe ontladen vindt plaats als je veel start/stop doet. Tussen de start/stop is dan geen tijd om voldoende bij te laden en de accu raakt leger en leger.

Dat is uiteindelijk een vicieuze cirkel: door te diep ontladen vermindert de capaciteit wat eerder leidt tot te diep ontladen -> meer sulfaten en minder geleiding -> verminderde capaciteit.

Jouw huidige accu heeft dus waarschijnlijk inmiddels een sterk verminderde capaciteit.

Ik zou dus beginnen met de accu vervangen in de bak met het deksel en de hulpaccu nog even te laten voor wat hij is.
diazepam
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 04.08.2008 - 18:31

Dank voor de bevestiging van mijn vermoeden dat de problemen inderdaad met deze niet geschikte accu zouden kunnen samenhangen. Kan dan inderdaad ook hierdoor de spanning bij herstarten dusdanig terugvallen dat de radio even uitvalt? Ik dacht dat daarvoor juist de hulpaccu was, om dat te voorkómen. Maar het loont de moeite om eerst de startaccu te vervangen. Aangezien deze nog maar 3 jaar geleden is vervangen door de dealer heb ik de situatie wel in een mail uitgelegd in de hoop dat er iets van coulance te bespreken valt (de dealer heeft er destijds een niet geschikte accu ingeplaatst, waarvan ik nu helaas pas de gevolgen merk, waardoor het door mij niet eerder opgemerkt kon worden).
waal70
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 28.07.2009 - 23:47

Ja, ik zou zo beginnen. Het is sowieso niet goed dat daar het verkeerde type accu zit. Zou zeker je symptomen kunnen verklaren. De spanningsval wordt groter omdat je accu kennelijk het vermogen niet zo gemakkelijk meer levert.
Wel kan het zo zijn dat inmiddels in de kettingreactie ook je hulp-accu te ver ontladen is (geweest) en daar dus inmiddels ook de capaciteit van is teruggelopen. Ik weet niet of de hulpaccu elektrisch is verbonden tijdens het starten en of die dus "meehelpt" om het gevraagde vermogen te leveren. Je zou eens via OBD-poort de gerapporteerde staat/capaciteit van de accu's kunnen uitlezen.

Bij mij gaat overigens bij het starten met de start/stop-knop (dus zeg maar de start na het instappen) de audio ook uit en ik denk de koplampen ook. Bij start/stop-starten (dus onder het rijden) echter niet.

Maar, zoals gezegd, een verkeerde accu helpt de situatie sowieso niet, dus eerst die vervangen (vergeet daarna de BMS niet te resetten) en dan kijken wat er gebeurt.
quickstep
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23.09.2014 - 10:08

Voor de komende herfst/winter wil ik de accu en hulp accu vervangen door nieuwe van Varta.
Het resetten van de BMS zonder gebruik van VIDA is mij bekend, maar ik vroeg mij af is er nog een bepaalde volgorde bij het vervangen van de accu's?

Of gewoon nieuwe accu opladen (druppellader) en dan wisselen - hulp accu wisselen en resetten bms?
waal70
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 28.07.2009 - 23:47

BMS hoeft alleen gereset te worden bij de grote accu. Volgorde is niet van belang; je kunt ze los van elkaar wisselen.
Bij mijn weten is ook nieuwe accu('s) vooraf opladen met de druppellader niet noodzakelijk.

Gebruiker "Tech" in deze forumpost is een Volvo-monteur:
https://www.swedespeed.com/threads/star ... nt.607743/
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”