koppakking 142 gas

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
exvw
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 26.10.2006 - 23:12

Hoi,
Ik loop te dubben over de aanschaf van een 142. Reed opgas, verdamper naar de haaien.
Wordt snel heet, verliest koelvloeistof.
Ligt koppakking eruit of kan heet lopen nog meer oorzaken hebben?
Wat kost een koppakking en hoe moeilijk is het vervangen?
Ik heb deze klus wel is bij een VW Golf geklaart, zonder veel problemen.
Wie heeft raad/tips?
Kosten koppakkingsetje?
Ik weet nog niet welk type motor erin zit
John 145
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 24.09.2006 - 17:17

Hoop vragen in een item.
Grote kans dat de koppakking eruit ligt als hij koelvloeistof verliest.
Kan nog kijken of er luchtbellen ontstaan in het expansievat als je de motor laat lopen weet je het zeker.
Als de motor heel heet is geworden kan er ook nog een scheur in de kop ontstaan zijn, 2e hands kop kost je je kop niet op marktplaats.

Koppakking kost rond de €30, - kijk even op de site van scandcar zij hebben een prijslijst online staan.
Als je een koppakking van een golf hebt vervangen is dit een eitje, onderliggende nokkenas dus geen probleem met distibutie.
In het kort: tuimelaaras loshalen, nokvolgers verwijderen, kopbouten loshalen en de kop eraf trekken.
Koppakking vernieuwen en alles in omgekeerde volgorde monteren.
De volvo 142 heeft afhankelijk van het jaartal een B18 of B20 motor.
'74 Volvo 164E handgeschakeld 4 bak+OD B30 inj LPG
'86 Volvo 740 estate 5 bak
Oscar nmgn
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 11.04.2006 - 21:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Zo´n koppakking vervangen is inderdaad helemaal niet veel werk. Gewoon rustig aan de slag gaan .. :)
Als het je bij een Golf lukt, lukt het je zeker ook bij deze wagen!

Ik zou overigens niet bij Scandcar kijken als ik jou was ... ik ging altijd naar Volvo-Klassiekers(.nl) in Barneveld.

Scandcar heeft wel een mooie catalogus online staan, maar is echt belachelijk duur. Die denken volgens mij dat ze een beetje een monopolie in handen hebben :)

Succes ermee :D
Gebruikersavatar
v164
3rd Gear member
Berichten: 331
Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36

Duur? Mijn ervaring is dat ze allemaal exact de prijzen van elkaar weten en in de gaten houden. Maakt niet uit, maar toch.

OT

Is de koppakking (+verdamper) het enige wat er moet gebeuren aan de 142?
Laat één gebrek andere gebreken niet verdoezelen

Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70

2004 XC70R
Oscar nmgn
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 11.04.2006 - 21:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

ze houden elkaar vast wel in de gaten ... alleen doet scandcar er dan volgens mij nog 20 tot 50% bovenop :D
exvw
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 26.10.2006 - 23:12

Hoi,

Tis niks geworden, aut is erg rot, de dikke balken langs het schutbord onder de motorkap zijn flink doorgerot.
Regenrandjes helemaal weg/rot
Rondom zeer matig.
Niets voor mij.
Ik ga zaterdag in hardewijk naar eentje kijken waar de koppelingsplaat van stuk is.
Schijnt wel harde auto te zijn.
Oscar nmgn
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 11.04.2006 - 21:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

heel verstandig om kritisch te zijn ;)

de 100 series kunnen flink rotten inderdaad ...

houdt bij die wagen ook weer je ogen open zou ik zeggen :) misschien dat het nog iets anders is dan de koppeling namelijk ...

we horen ´t wel
Gebruikersavatar
Robbert242DL
2nd Gear member
Berichten: 139
Lid geworden op: 10.04.2005 - 17:01
Locatie: Etten-Leur

Let vooral op de voorruit, hier kan heel snel lekkage ontstaan en roest onder de rand (en dus onzichtbaar!).
Een scheur in het dasboard schijnt heel normaal te zijn bij de 140 serie doordat het materiaal te strak zit.
Succes!
Volvo 242 DL 1978
Volvo 940 I.C. Aut 1996
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”