Motorstoring v40

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Adriaantje12
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 20.02.2023 - 22:32

Hoi iedereen,

Ik heb sinds vorige week een v40 2.0 benzine aangeschaft
Deze had ook al een motorstoring dus voor mooi prijsie kunnen krijgen

Alleen over deze storing kan ik nergens wat vinden

De storing betreft: nokkenasmagneetventiel signaal buiten bereik (storing 93)

Iemand hier ervaring mee die mij verder kan helpen

Mvg adri
VOvve
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 05.06.2023 - 15:32

Ik vermoed dat dit gaat over de solenoïde van de nokkenasversteller. De nokkenasverstelling geeft vaak problemen bij de 1.8 en 2.0 motoren.

Bovenop de motor zit een magneetventiel dat mogelijk kapot is. Je kunt hem zien als je de plastic delen bovenop de motor los haalt. Hij zit aan de linkerkant met een stekkertje erin. Hier een wat duidelijkere uitleg: https://www.volvohowto.com/how-to-check ... 0-and-v40/

Echter is het vaak zo dat niet dat het VVT ventiel maar het VVT tandwiel kapot is. In mijn ervaring is dit bij een zeer groot deel van de goedkope V40s het geval. Dit kun je vrij goed horen omdat je dan een alternerend geratel hebt (steeds een paar seconde geratel, paar seconden niet). Wat men dan vaak doet is het stekkertje eruit trekken. Dan klinkt de motor nog steeds een beetje als een diesel, maar je hebt niet meer die ratel elke paar seconden. In dat geval zie je inderdaad een motorstoringslampje en een foutcode, al weet ik niet precies meer welke dat is.

Ik kan je verder niet helpen met hoe je dit kunt vervangen. Ik heb zelf ook een V40 met kapotte nokkenasversteller, maar ik kwam al snel tot de conclusie dat dit geen DHZ klusje zou zijn voor mij. Vervanging is behoorlijk duur (kreeg kostenindicaties van €700 - €900) dus voor mij niet meer de moeite waard.

Overigens had de vorige eigenaar in mijn geval getracht het probleem op te lossen door het ventiel te vervangen (kennelijk zonder resultaat), en vervolgens het oude exemplaar ergens vastgebout om daar de stekker in te steken. Hierdoor ging er geen motorlampje branden...
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”