Aanschaf S60R

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
VoLvO_newbie
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 26.02.2023 - 21:12

Hallo mede Volvolingen,

Ik heb een vraag. Ik kijk al heel lang uit naar de aanschaf voor een Volvo S60R uit 2004. Gaat om een automaat die geimporteerd is uit denemarken. Lange tijd heb ik onderzoek gedaan naar dit beestje en was possitief verrast. (behalve het verbruik maargoed :)) ik rijd persoonlijk niet veel KM per jaar, zo'n rond de 5000. De meeste hiervan zijn snelwegkilometers Beetje toeren voornamelijk. Echter ben ik pas op een Autoweek review gestuiterd waarbij zorgen omhoog kwamen. Het ging om het scheuren van de cilinderwand. Hoet ontstaat dit? Hoe is dit te voorkomen? Moet je als een malle gereden hebben of kan dit ook als hem af en toe eens helemaal opentrekt?

Zijn er meerdere van jullie waarbij dit een probleem was? of zijn er die hun KM stand + issues willen delen? Ga hem waarschijnlijk nog steeds kopen maar ik wil dan wel voorbereid zijn op zulke gebreken.

Met vriendelijke groet Davy
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Beste preventieve maatregel is shims gebruiken om de cilinderwanden te verstevigen.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Het R blok heeft dunnere cilinderwanden dan de T5 en daardoor is er bij voornamelijk stevig gebruik kans op potentiële problemen.
Beter inderdaad preventief de boel aanpassen dat het sowieso niet meer kan gebeuren.
Bij veel S60/V70 R-en waar dit gebeurde is het T5 blok erin gehangen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8170
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

DUNNERE cilinderwanden ja, want ik kom ook vaak verhalen tegen alsof het R blok (B5254T4) altijd gaat scheuren op die cilinderwand. Dat hoeft dus niet. De oude T5 is een 2.3 en die heeft dus iets dikkere wanden.
Trouwens de 2.4T scheurde ook vaak dacht ik, genoeg gelezen op de fora.
Wat je er tegen kan doen als ze nog niet gescheurd zijn is shimmen. Vraag google maar eens ;) ZIjn wel mensen op het forum die dat voor je kunnen doen.

Ferdi heeft het over de 4T5, de T5 motor vanaf MY2005. De 'legendarische' B5244T5. Als ik het goed heb heeft dat blok af fabriek handgesmede zuigers, andere drijfstangen.. Er is nogal wat aan de hand met dat blok. Zou beter moeten zijn dan de B5254T4, maar Volvo kan dat natuurlijk niet maken om een T5 boven een R te plaatsen. Vandaar dat dat blok is terug gezet naar 260 pk waar de R 299 pk doet. Maar met een beetje moeite gaat die 4T5 richting 400 pk.
En die wordt inderdaad regelmatig in plaats van een kapot gelopen R blok geplaatst.

Ik zit ook te kijken naar een S60R facelift vanwege de nieuwere haldex. Maar vrij zeldzaam met een handbak, en die youngtimer regeling maakt ze ineens duizenden euro's duurder.
Mocht ik eentje vinden waarvan het blok niet meer goed is, voor een leuke prijs meenemen en die 4T5 er in ;)

Af en toe lekker open trekken mag geen probleem zijn als hij warm is.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
VoLvO_newbie
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 26.02.2023 - 21:12

Oke, ik ben er zowiezo van plan normaal mee te rijden en zo nu en dan open te trekken. Ik zorg er uiteraard voor dat hij dan wat warm gelopen is. Over het shimmen hoor ik ook weer van alles. Namelijk dat de thermische expansie dan niet goed plaatsvind? Het shimmen zal niet voor niets zijn denk ik dan ook. Ik ga gewoon even genieten van de auto en koop in de tussentijd een reserve cilinder houder (of hoe je da ook noemt). Daar laat ik de darton cilinderbussen inzetten en als dat klaar is plaatsen mijn oom en ik het in het blok. Misschien dat ik inderdaad nog ga loeren voor een T5 blok. die kosten zo'n 6-7000 euro. De cilinderbussen 1750 en het honen van de houder is 85,- per cilinder. dus dan zit je al gauw op 2500 euries. Laten we kijken wat het wagentje gaat doen. Bedankt voor jullie reacties en zal alles noteren om het in overweging te nemen!
VoLvO_newbie
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 26.02.2023 - 21:12

Oh trouwens, waar kan ik mensen bereiken m.b.t. shimmen? En wat kost zoiets? lijkt me vrij prijzig gezien het hele blok uit elkaar moet. Ik ga trouwens ook een compressie test laten doen bij de lokale garage. hieruit gaan we zien hoe we ervoor staan. Ik houd jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De betere motoren revisie bedrijven in je omgeving kunnen dit wel.
Het is geen hogere wiskunde maar je hebt er wel de juiste gereedschappen voor nodig.

Met betreft rijstijl, de eigenaar(s) voor je kunnen het al verpest hebben.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8170
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

https://www.volvov70forum.com/s60r-van- ... real396228

Hier iemand die het zelf doet, werkt wel bij een Volvo specialist als ik het goed heb.

Adriaan kan dit ook voor je doen:
https://www.volvov70forum.com/v70r--u9668.html
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”