Zoektocht V90 - gevonden

De nieuwe generatie S en V90
Revaes
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 08.01.2023 - 16:01

Ben nieuwe hier op het forum gekomen om wat informatie in te winnen van de experts hier.

Ik ben dus op zoek naar een V90 voor rond e 50k (max 60) en heb op basis van wat rondkijken ook enkele wensen gekregen waarover ik graag meningen hoor:
  • model T8 (evt T6), kan eigenlijk niet uit mbt hogere aanschafkosten. Ik rij jaarlijks relatief weinig km, gemiddeld zo'n 8000 over de laaste 10j. Groot deel (denk ca 50%) is echt lokaal <20km, dat kan dus mooi elektrisch. Andere kant, hoe kijken jullie aan tegen de komende afbouw van de 50% mrb belasting in 2025, zit ik dan met de T8 gewoon met een hele zware auto of zullen er nog wel voordeeltjes zijn?
  • niet teveel km, heb mijn filters nu staan op max 80k, hoe zit het met de degradatie van accu's?
  • Luchtvering (4C) systeem. Lees overal dat dit echt meerwaarde heeft, maar blijkt toch een feature die niet op de meerderheid van de occasions te vinden is. Ik rij vrijwel nooit met aanhangers. Haal ik met zo'n systeem meer potentiele kosten op de hals dan dat ik er wat aan heb?
  • B&W audio, ook een lastige optie die niet veel voorkomt. Vorige week bij de dealer de HK en BW audio vergeleken, maar vond de HK extreem tegenvallen, vrijwel geen bas en een vlak geluid. Mijn huidige S40 met High Performance audio klink een stuk beter.
  • Nappa lederen stoelen met ventilatie (luxury line). Dit lijkt mij echt een hemelse optie voor in de zomer, ik plak snel vast aan normale leren stoelen.
  • Trekhaak, dit is meer een pluspunt, maar zit er vaak toch wel op
Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie?

Hoor graag jullie input.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Luchtvering zit alleen op je achteras, zou er niet zwaar aan tillen
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Kort mijn reactie op je vragen:
- Ik zou zeker in jou geval voor een PIH gaan. Ja het kost straks meer MRB dan een "normale" V90, maar het scheelt je ook veel benzine. 1:20 ga je zeker halen met een T8. Met een T4/5 en jou rijgedrag mag je denk ik blij zijn met 1:10/11. Is dus een kwestie van rekenen.
- Mijn T8 is nu 7 jaar oud en heeft 250K op de teller staan. Ik denk dat ik een 5-8 km minder ver op de accu kom dan toen hij nieuw was. Je accu is over 5 jaar dus niet op. Ik zou zelf de staat van onderhoud en opties belangrijker vinden dan de km's.
- Luchtvering is fijn maar omdat het bij een V90 alleen op de achteras is en je nooit met een aanhanger rijdt zou ik dat zelf niet als een must aankruisen. Kosten is een risico, maar schokdempers vervangen is ook niet goedkoop en luchtvering m.i. slijt niet en schokdempers wel.
- B&W is geweldig. Zeker doen.
- Ventilatie in de stoelen heb ik een blauwe maandag gehad. Ik vond het meer een gimmick dan dat het voor mij iets toevoegde. Voor mij geen must dus.
- Trekhaak achteraf kost een duizend euro? Dus ook geen must lijkt mij.

Succes en veel plezier met zoeken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Revaes
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 08.01.2023 - 16:01

Dank voor jullie antwoorden!

Qua kosten is de T8 eigenlijk niet te verantwoorden, met mijn km's zou het verschil in jaarlijkse brandstofkosten max €600 zijn (zonder zonnepanelen). Verzekering en mrb strepen dit al weg. Mijn keuze voor T8 zou dus voornamelijk obv extra performance zijn. Ik overweeg daarom ook zeker een T5/6, maar wil die nog echt wel een keer proefrijden. Goed om te horen dat de km's niet zoveel uitmaken, wellicht daar ook iets meer ruimte nemen om binnen het budget te komen, echter voelt het slecht om €50k+ neer te tellen voor een auto met >100k km's.

Met de luchtvering bedoel wel expliciet het 4C systeem (optie 1048), niet alleen de luchtvering achter (optie 050), die laatste is btw niet eens verkrijgbaar op de T8.

Ik begreep namelijk dat de rijeigenschappen veel beter zijn met, zeker met de wat zwaardere modellen zoals de T8.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

4C is met of zonder luchtvering leverbaar.
Oftewel 4C is wat anders dan luchtvering.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Revaes
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 08.01.2023 - 16:01

Nu ben ik even in de war, kijkende naar de optielijsten voor bv het 2018 model (klik), zie ik op pagina 14 onderaan alleen het FOUR-C systeem staan incl luchtvering?
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Een V90 is een zeer prettig rijdende Volvo en persoonlijk vind ik de PHEV nog iets lekkerder rijden dan de non PHEV's versies, het lage centrale gewicht van de accu's geven de auto's een nog wat rustiger weggedrag.

Ik zou in jou geval zeker voor een PHEV gaan. De korte afstanden rijd je dan vol electrisch en dat zijn nou juist de stukken waarop de ICE relatief veel verbruikt. Heb nu zelf zakelijk een MY19 T8 met 175 kkm's waarmee ik op een beetje water in een achterlicht na nul problemen heb gehad. De luchtvering zit alleen op de achteras, ik vind het prettig en heb het om die reden ook weer op mijn nieuwe V90 bestelt.

B&W heb ik ook is bijzonder fraai maar ik zou het "kunnen" missen het harman kardon systeem klinkt ook goed hoor

Nappa leer met ventilatie had ik in mijn vorige XC90 en huidige V90 CC prive auto. Ventilatie gebruik ik nooit maar ze zitten prima alhoewel ik zelf een lichte voorkeur heb voor de contour (r-design) stoelen.

Binnen het genoemde budget is er redelijk wat aanbod dus je gaat zeker slagen. Als je eerst kijkt of je voorkeur een r-design of inscription trim is dan ben je al een stap verder
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3042
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Revaes, welkom hier en vast voldoende info te vinden.
Ook maar eens wat inzichten:
- er zijn wat verschillende types stoelen, de onderste zitverlenger is erg prettig, Nappa leer ook. Stoelverwarming gebruik ik regelmatig, de ventilatie alleen bij extreem warm weer of vakantie.
Ga gewoon proefzitten en merk de verschillen en kijk vooral wat het lekkerste zit.
- met weinig kms en afhankelijk van je berijders eisen, zou een T4 prima zijn, T5 is meer dan voldoende, T6 benzine is schaars.
- ik heb de luchtvering achter, wat tijdens vakanties ideaal is en bij zware belading of grote volwassen passagiers.
- kijk ook naar andere opties, zoals Vovo on Call in combinatie met standkachel/parkeerverwarming;
Trekhaak heb ik er op laten zetten;
Panorama dak is heerlijk.
- ik heb de ‘basis’ radio, high performance en is voor mijn gevoel al erg goed. Kan via de equalizer goed ingesteld worden.
- als je keuze hebt, ga voor de luxere uitvoetingen - veel zaken niet echt super noodzakelijk maar als je het eenmaal hebt…..😎

En dan gewoon goed rondkijken, proefrijden tot je de goede vindt.

Een Cross Country kan ik uiteraard aanbevelen, maar vaak nog wat hoog aan de prijs.

En, om nog lastiger te maken
- een V60 is zeker ook niet verkeerd maar achterin wat minder ruim.

Succes!
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Revaes schreef: 05.03.2023 - 12:04 Nu ben ik even in de war, kijkende naar de optielijsten voor bv het 2018 model (klik), zie ik op pagina 14 onderaan alleen het FOUR-C systeem staan incl luchtvering?
Op de V90 is het dus blijkbaar alleen icm met luchttvering. Op de V60 is het zonder luchtvering ook te verkrijgen. Maar luchtvering is echt wel heel iets anders dan 4C. Het zijn dus 2 verschillende opties.
"Volvo" schreef:Het actieve chassissysteem FOUR-C (Continously Controlled Chassis Concept) stemt de eigenschappen van de schokdempers af op de gewenste rijeigenschappen van de auto. U hebt de keuze uit drie standen: Comfort, Sport en Advanced.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ga proefrijden met een T5 en een hybride en je weet iig welke aandrijflijn je voorkeur geniet.
Persoonlijk vind ik hybride maar complexe en zware techniek die voor onderhoudsverrassingen kan zorgen.
Met een dergelijk kilometrage wist ik het wel.
Je overweegt niet een EV?

En je hebt de prijslijsten al gevonden, die zijn een goede 2de stap...:)
Succes!
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Revaes
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 08.01.2023 - 16:01

Dank voor al jullie uitgebreide antwoorden.
raspaardje schreef: 05.03.2023 - 12:58 Ga proefrijden met een T5 en een hybride en je weet iig welke aandrijflijn je voorkeur geniet.
Persoonlijk vind ik hybride maar complexe en zware techniek die voor onderhoudsverrassingen kan zorgen.
Met een dergelijk kilometrage wist ik het wel.
Je overweegt niet een EV?
EV overweeg ik zeker, maar vind dat er voor dit budget nog niet heel leuke modellen beschikbaar zijn, vind de polestar niet erg ruim, en als je die dik in de opties wilt dan schieten de prijzen omhoog.
PGV90 schreef: 05.03.2023 - 12:48 Revaes, welkom hier en vast voldoende info te vinden.
Ook maar eens wat inzichten:
- er zijn wat verschillende types stoelen, de onderste zitverlenger is erg prettig, Nappa leer ook. Stoelverwarming gebruik ik regelmatig, de ventilatie alleen bij extreem warm weer of vakantie.
Ga gewoon proefzitten en merk de verschillen en kijk vooral wat het lekkerste zit.
- met weinig kms en afhankelijk van je berijders eisen, zou een T4 prima zijn, T5 is meer dan voldoende, T6 benzine is schaars.
- ik heb de luchtvering achter, wat tijdens vakanties ideaal is en bij zware belading of grote volwassen passagiers.
- kijk ook naar andere opties, zoals Vovo on Call in combinatie met standkachel/parkeerverwarming;
Trekhaak heb ik er op laten zetten;
Panorama dak is heerlijk.
- ik heb de ‘basis’ radio, high performance en is voor mijn gevoel al erg goed. Kan via de equalizer goed ingesteld worden.
- als je keuze hebt, ga voor de luxere uitvoetingen - veel zaken niet echt super noodzakelijk maar als je het eenmaal hebt…..😎

En dan gewoon goed rondkijken, proefrijden tot je de goede vindt.

Een Cross Country kan ik uiteraard aanbevelen, maar vaak nog wat hoog aan de prijs.

En, om nog lastiger te maken
- een V60 is zeker ook niet verkeerd maar achterin wat minder ruim.

Succes!
Wil wel een beetje performance, T4 zou het dus sowieso niet worden, mss toch nog eens goed naar de T5 /6 opties kijken, maar die laatste is inderdaad erg schaars in NL.
Denk dat ik obv jullie commentaren de luchtvering maar naar de nice-to-have kan van de lijst verplaats, de instellingen voor 4C lijkt me wel echt een vereiste.
Dacht dat de on-call standaard was, maar blijkbaar niet, ga ik nog eens goed naar kijken. Standkachel is zeker een leuke optie, maar als ik die er ook nog als verplicht op de lijst zet dan gaat het echt hard achteruit met het aanbod, zelfde verhalen met het panodak, lijkt me top, maar kan er niet echt op gaan varen.
Misschien moet ik de HK nog eens gaan beluisternen bij de dealer, maar vond het de vorige keer echt tegenvallen, met name de vrouw stelt de BW eis.

Ik ga het liefst zeker voor de luxere uitvoeringen, het aanbod is echter zeer beperkt helaas. Ben nu zo'n 2 mnd actief aan het zoeken, maar kom maar weinig tegen. De 2x dat ik een model zag dat volledig aan de wensen voldeed was ik met bellen binnen twee dagen al te laat en was de auto al gereserveerd, lijkt de huizenmarkt van vorig jaar wel...
Gebruikersavatar
peer54
3rd Gear member
Berichten: 267
Lid geworden op: 17.07.2011 - 21:30

De V90 T8 (my22) is een heerlijk rijdende wagen. Sinds we met pensioen zijn rijden we ongeveer 9000kl per jaar. De meeste kilometers electrisch. We kunnen thuis laden. De auto heeft alle opties behalve luchtvering. Veel ruimte en fijne stoelen. In onze vorige V60 zat een HK geluidsinstallatie, in de huidige V90 zit een BW installatie, bewust voor gekozen. Dag en nacht verschil in geluidsbeleving, geen minuut spijt van gehad.

Succes met je keuze.

Groet Peer
V90 Recharge T8 AWD Plug-in hybrid Inscription Exclusive My22
V60 T8 Twin Engine AWD Inscription
S80 3.2 executive
Gebruikersavatar
sunnyfunny
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 16.10.2022 - 22:53

Al import overwogen? Kan je ook uitbesteden, kost wat extra en een week of 6 minimaal gok ik.
Ik heb luchtvering T6R recharge naast een standaard vering T6 inscription recharge gereden, allebei 20” wielen. Zelfde dealer, zelfde rondje, na elkaar. Een R heeft normaal sportvereniging en verlaagd, maar met luchtvering is dit weer niet het geval…….
Voor mij was luchtvering duidelijk een pré op slecht asfalt of klinkerwegen, komt dichtbij Frans comfort met Hydraulische vering. Maar ik zou proefrijden, wellicht niet jouw ding. Zal geheid in de toekomst geld kosten, hydraulisch bij mij in 260K km geen onderhoud, maar hoor bij luchtvering toch vaker storingen vanaf 100K km voorbij komen.
Ik vind de T recharge modellen ook heerlijk rijden kwa aandrijflijn. Bij rustig rijgedrag werkt het erg mooi van electrisch naar benzine en terug etc.Ik vond een T5 opeens zo vaak terugschakelen als je even wilde inhalen. De recharge kan heel stil zijn. Met 180 km Max zag ik geen nut in een T8, maar als het kan…..
ik vind juist de contourstoelen (R-design) wat smal naar mijn zin, had liever de geventileerde gehad, schijnt wel te werken. Deze maken overigens wel wat herrie als je ze aan zet merkte ik bij een proefrit. Maar dat kan je oplossen met B&W :) Denk zelf dat Hartman Kardon ook prima kan zijn. Afhankelijk van de soort muziek. HK is wat “warmer” meer pop, B&W wat neutraler maar soms wat schel zijn bij klassiek. Helaas zijn de extra geluidsinstellingen bij het AAOS systeem vervallen.
Voor 50k moet er toch een het eea te vinden zijn. In november stond die van mij voor 64k, 1 jaar oud 12000 km. Kreeg een goede inruil dus hoefde niet in Duitsland te shoppen. Dan was ik waarschijnlijk voor een onbegrensde T8 gegaan met sensus. Ik rijd echter een jaar of 8-10 in een auto, jong had de voorkeur.
Trekhaak achteraf circa 1250€ kijk je nog naar gelaagd glas……..om de keuze nog moeilijker te maken.
V90 T6 Recharge Aaos. (met "luchtwokkels")
ex : Citroen C5 Tourer HDI200 exclusive (bollen dus, geen wokkels)
Revaes
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 08.01.2023 - 16:01

Denk ook zeker over import na, maar vind het eigenlijk geen fijn idee dat je iets koopt zonder te hebben proefgereden, zou er dus dan eerst zelf naartoe gaan om te kijken. Maar import is zeker met de T8/6 phev versies interessant gezien de minimale BPM. Wat je ook wel direct ziet is dat de prijzen buiten NL hierdoor ook op een gelijk niveau als hier liggen.

Gelaagd glas staat zeker op de nice-to-have lijst, maar staat vaak niet in de beschrijving, kun je dit op foto's zien?

Ik zie dat meerdere mensen aangeven dat het wel moet lukken, maar zoals ik ze nu vind (in NL) staan er daadwerkelijk 2 auto's te koop die grotendeels aan de wensen voldoen, een met 80k km en een andere met 110k, zeker die laatste vind ik voor een auto van >€50k fors.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

volgens mij hebben alle PHEV V90 het zelfde onderstel (uiteraard wel met of zonder LV) maar geen r-design verlaging
Gebruikersavatar
sunnyfunny
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 16.10.2022 - 22:53

Revaes schreef:Gelaagd glas staat zeker op de nice-to-have lijst, maar staat vaak niet in de beschrijving, kun je dit op foto's zien?

Ik zie dat meerdere mensen aangeven dat het wel moet lukken, maar zoals ik ze nu vind (in NL) staan er daadwerkelijk 2 auto's te koop die grotendeels aan de wensen voldoen, een met 80k km en een andere met 110k, zeker die laatste vind ik voor een auto van >€50k fors.
Ik zie dat de prijzen sinds november weer gestegen zijn. Mijn “zusje” staat nu voor 67.800 te koop, 4000 meer in 4 maanden…… maar als ik die van mij nu configureer als nieuw kost ie 91K !!! Verschil is dan sterkere electro motor en grotere accu en enkele turbo.Weet niet of je wat in te ruilen hebt, die zou ook moeten mee profiteren….

Gelamineerd glas is op de foto te zien als ze heel erg scherp zijn. Je moet een hamertje zien bij het zwarte merkteken op het glas. Bij sommige uitvoeringen zit het standaard, maar het varieert per jaar en per land. Was standaard bij R DESIGN maar nu weer een optie. Ik heb geen V90 gereden zonder, dus weet niet hoeveel het scheelt. Bij vorst isoleert het goed, je raam zit langer vast gevroren in zijn rubbers……..
V90 T6 Recharge Aaos. (met "luchtwokkels")
ex : Citroen C5 Tourer HDI200 exclusive (bollen dus, geen wokkels)
Revaes
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 08.01.2023 - 16:01

sunnyfunny schreef: 06.03.2023 - 13:38 Gelamineerd glas is op de foto te zien als ze heel erg scherp zijn. Je moet een hamertje zien bij het zwarte merkteken op het glas. Bij sommige uitvoeringen zit het standaard, maar het varieert per jaar en per land. Was standaard bij R DESIGN maar nu weer een optie. Ik heb geen V90 gereden zonder, dus weet niet hoeveel het scheelt. Bij vorst isoleert het goed, je raam zit langer vast gevroren in zijn rubbers……..
Ik ga eens goed opletten.
Revaes
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 08.01.2023 - 16:01

NielsPHEV schreef: 06.03.2023 - 12:28 volgens mij hebben alle PHEV V90 het zelfde onderstel (uiteraard wel met of zonder LV) maar geen r-design verlaging
Nog een vraagje over de FOUR-C luchtvering. Is er een manier deze optie te herkennen op de foto's ik zie namelijk erg vaak dat deze optie niet duidelijk aangegeven is, ook in de handleiding zie ik zo geen icoontje of optie die hier specifiek voor is. Zijn bv alle 5 rijmodi altijd aanwezig?
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Bijna alle v90s met 20 inch hebben lv met 4c
JAAM
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 17.11.2021 - 10:38

De V90 is een comfortabele auto, uitstekend voor de lange afstand. Mijn advies: koop er één met het Sensussysteem. Ik heb daar met diverse V70’s, een V 90 modeljaar 2018 en een XC 60 2021 goede ervaringen mee. De V90 tm modeljaar 2021 beschikken daarover. Vanaf modeljaar 2022 werd in de V 90 het Googlesyseem geïnstalleerd. Mijn ervaring is dat dit zeer veel storingen oplevert. Zelfs de dealer geeft toe dat dit systeem gevoelig is voor storingen en nog lang niet uitontwikkeld is. De dealer is niet in staat om dit op te lossen en geeft aan dat het wachten is op updates.
Volvohistorie:

340 DL 1,6 Diesel
340 DL 1,4
440 DL 1,8
V 70 2,0
V 70 2,0
V 70 D 4
V 70 D 4
C 30 1,6 D R design
V 90 T 4 Inscription
V 40 T 3 Polar sport
XC 60 T6 Recharge
V 90 T6 Recharge
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”