Bijladen recharge tijdens rijden door terugwinnen energie

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
willsmills
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 27.12.2021 - 15:34

Sinds bijna een jaar rijd ik een XC60 Recharge (MY 2022-late). Hiervoor reed ik een Passat GTE, ook een plug in hybrid. Mijn vraag gaat over het volgende: als ik in de Passat reed in de pure of hybrid mode, dan steeg mijn batterijpercentage nog wel eens tijdens het rijden, door het remmen en terugwinnen van energie. In heuvelachtig gebied kon dat wel eens een halve acculading zijn. Wat mij bij de XC60 opvalt is dat de wijzer in het dashboard inderdaad ook in het "charge"-gebied terecht komt bij afremmen en heuvel af, maar dat bij de Volvo het batterijpercentage nooit stijgt. Alsof de energie meteen weer wordt gebruikt en de accu nooit echt wordt bijgeladen door het terugwinnen van energie. Is dat voor anderen herkenbaar?
Turboprop
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 09.03.2021 - 14:41

Zelfde model. Ik rijd meestal met de stand "B", dan regenereert de auto meer. In Nederland heb ik weleens na lang uitrollen 1 km er bij gekregen :-).
Maar in de bergen wel meerdere km's.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Met onze XC90 had ik de accu van leeg naar 1/3 vol als ik de berg af ging in Italie
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Turboprop schreef: 05.03.2023 - 08:31 Zelfde model. Ik rijd meestal met de stand "B", dan regenereert de auto meer.
Je kunt ook er voor kiezen om veel eerder van het "gas" af te gaan, rolt de auto lekker lang uit.

Maar op de vraag van willsmills, nee je ziet het niet echt goed in de range aanduiding, maar het is er zeker wel. Zoals anderen hier al opmerken zie je het vooral goed in de
bergen bij afdalen. Wat je wellicht ook op kan vallen is dat als je bijvoorbeeld in de stand Pure rijdt en dan Hold kiest (dit staat er in de handleiding: De auto werkt normaal zoals bij hybride-aandrijving en gebruikt de verbrandingsmotor plus teruggewonnen remenergie om de ladingsgraad van de accu op peil te houden.), je toch zo af en toe volledig elektrisch kunt rijden. Hij gebruikt dan de laatst geregenereerde energie in plaats van je accu verder leeg te trekken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
willsmills
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 27.12.2021 - 15:34

Dank voor de reacties. Dan gaat de Volvo er klaarblijkelijk iets anders mee om dan de Passat. Vond het bij de Passat altijd wel fijn dat je zag dat er ook weer iets bij kwam qua batterijpercentage, had je toch het gevoel dat je groen bezig was ;-)
XC60 Recharge T6 Inscription MY22.5 (late 2022, extended range)
David_O
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 26.02.2023 - 22:46

Je kunt altijd nog handmatig selecteren om de accu bij te laten laden tijdens het rijden, wordt ie wel opgeladen door de verbrandingsmotor ;)
Gebruikersavatar
Bursting_Blue_II
2nd Gear member
Berichten: 82
Lid geworden op: 17.01.2023 - 09:54

Ook al eens gedaan om het te proberen, gaat aardig snel maar weet iemand hoeveel extra verbruik dat oplevert? Viel bij mij niet perse op omdat het verbruik in de eerste dagen al best eh, enthousiast was :-D Inmiddels zit ik aan veel schappelijkere gemiddelden maar rij nu veel elektrisch. Komende week de eerste echt lange snelwegritten dus ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Met de benzine motor de accu opladen is het meest inefficiënt wat je kunt bedenken. Houd rekening met zo maar 30-40% extra benzine verbruik.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Bursting_Blue_II
2nd Gear member
Berichten: 82
Lid geworden op: 17.01.2023 - 09:54

Gelukkig heb ik na diverse keren opnieuw verzenden eindelijk de token voor het gebruik van laadpalen binnen, geen gekloot meer met verschillende apps, creditcards en doorbelastingen. Opladen met de motor zal ik me ook niet meer aan wagen, 30% extra verbruik is wel erg gortig.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Uit een liter benzine haal je waarschijnlijk 9kWh, alleen is de omzetting van benzine naar accu niet 100% effectief, reken op een rendement van krap 30% waarna je nog de laadverliezen van dynamo naar accu er af moet trekken. Als je 2.5kWh uit een liter benzine weet over te brengen naar de accu ben je goed bezig,
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”