Brief Volvo omtrent Intellisafe Surrond

wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 924
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Ja maar hoe had je het dan willen zien?? Het is niet leuk. Moeten ze uit Zweden bellen?
Ik moet ook wel eens een klant telleur stellen, niet leuk maar part of the job.

Maar als ze twee maanden bv niets zouden produceren zijn ze failliet. Dat is nogal een cashflow, boven op de al hele lange levertijden.

Daarnaast waar hebben we het over een lichtje in je buitenspiegel, ik had het hoervoor ook niet dus mis het niet.
Heb je het wel gehad snap ik dat het misschien ff wennen is. Maar het geeft ook aan dat het systeem verkeerd bent gaan gebruiken.
CTA vind ik persoonlijk erger, dat kan echt een serieuze klapper voorkomen.

Get over it, kijk ff het journaal als ze de oorlog in Oeklraine verslaan, ben je het daarna weer vergeten
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12278
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Je mist het punt, de dealer mag de kosteloze annulering slikken en heeft dan ineens een aantal auto's in zijn voorraad die wel betaald moeten worden..
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

wasbeer2006 schreef: 11.03.2023 - 17:43 Ja maar hoe had je het dan willen zien?? Het is niet leuk. Moeten ze uit Zweden bellen?
Ik moet ook wel eens een klant telleur stellen, niet leuk maar part of the job.

Maar als ze twee maanden bv niets zouden produceren zijn ze failliet. Dat is nogal een cashflow, boven op de al hele lange levertijden.

Daarnaast waar hebben we het over een lichtje in je buitenspiegel, ik had het hoervoor ook niet dus mis het niet.
Heb je het wel gehad snap ik dat het misschien ff wennen is. Maar het geeft ook aan dat het systeem verkeerd bent gaan gebruiken.
CTA vind ik persoonlijk erger, dat kan echt een serieuze klapper voorkomen.

Get over it, kijk ff het journaal als ze de oorlog in Oeklraine verslaan, ben je het daarna weer vergeten
Het gaat hier over heel wat meer dan een lichtje in de buitenspiegel !
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5105
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

OGA244 schreef: 11.03.2023 - 17:58 Je mist het punt, de dealer mag de kosteloze annulering slikken en heeft dan ineens een aantal auto's in zijn voorraad die wel betaald moeten worden..
Dat wist ik idd niet, dus volvo kan de verplichtingen niet nakomen en de dealer is het bokje, aha fijn, nou ja dan heeft zon agentuur model op dat vlak wel een voordeel
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12278
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Heeft idd voordelen, volvo mag dan zelf de ring met de klant..

In n agentuurmodel hoeft een dealer ook niets meer in te ruilen, ik verwacht dat dealers daardoor ineens een veel verkoopbaardere voorraad zullen krijgen.
Laatst gewijzigd door OGA244 op 11.03.2023 - 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

Volvo is niet netjes bezig naar zijn klanten én naar zijn dealers.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 924
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

OGA244 schreef: 11.03.2023 - 17:58 Je mist het punt, de dealer mag de kosteloze annulering slikken en heeft dan ineens een aantal auto's in zijn voorraad die wel betaald moeten worden..
Dan heb je gelijk. Dat is niet netjes.
De vraag is nogsteeds om erstige financielle schade te voorkomen hoe z ehet dan hadden moeten doen.
De duisters, behalve BMW zijn nog veel erger, op het schofterige af, zeker mercedes en VAG.
Porsche monteert wel achreraf de chips, het is maar net hoe je ontwerp is of dat een beetje te doen is.

En ik snap ook wel dat een merk dat veiligheid boven alles heft dit moeiklijk te rijmen is.
Had dan de begrenzer er nog gratis af gehaald, hoef je ook minder in je spiegel te kijken.

Daar baalde ik bv van, geen flippers en begrensd. Dat deel intellisafe heb ik niet echt van wakker gelegen.

En ik vind persoonlijk CTA een belnagrijkere optie dan lichtjes in je speigel.
Bij mij, ik weet nooit goed of dat CTA is werkt het overiogens wel als je achteruit rijd en er komt een fietser aan, dan remt ie wel.
Stond een keer geparkeerd tussen twee busje, reed voorzichtiog achteruit en BOEM, boven op de rem. Het werkt alleen niet vooruit.

Wat ik niet kreeg en nergens vermeld stond waren parkeersensoren voor. Ik heb ze alleen achter.
Als je een camera hebt aangevinkt of 360 heb je dat wel, maar die heb ik dus niet.

Ze zouden als coulance wel de begrenzer eraf kunnen halen, hoef je minder in je spiegels te kijken :-)
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12278
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Na 2 jaar hadden ze gewoon hun zaken op orde moeten hebben.
Er worden nu allerlei nieuwe modellen (oa EX30 en EX90) met allerlei veel geavanceerdere features (oa LIDAR) geïntroduceerd, in die context is iets "basaals" als BLIS dan niet kunnen leveren is dan feitelijk schandalig..
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

wasbeer2006 schreef: 12.03.2023 - 07:34
OGA244 schreef: 11.03.2023 - 17:58 Je mist het punt, de dealer mag de kosteloze annulering slikken en heeft dan ineens een aantal auto's in zijn voorraad die wel betaald moeten worden..
Dat deel intellisafe heb ik niet echt van wakker gelegen.

En ik vind persoonlijk CTA een belnagrijkere optie dan lichtjes in je speigel.
Nogmaals. Het gaat hier om meer dan alleen blis wat ontbreekt. Dus ook CTA en meer.

Intellisafe Surround: Blind Spot Information System - BLIS met Lane Change Merge Assist en Steer Assist, Cross Traffic Alert met Auto Brake en Collision Warning & Mitigation Support achter"
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 956
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Volvo, dat (terecht) trots is op hun veiligheidsimago, zaagt wel heel erg aan hun eigen stoelpoten door bijna alle actieve veiligheidssystemen niet te kunnen leveren. Jammer.
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 1930
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

OGA244 schreef: 12.03.2023 - 07:49 Na 2 jaar hadden ze gewoon hun zaken op orde moeten hebben.
Er worden nu allerlei nieuwe modellen (oa EX30 en EX90) met allerlei veel geavanceerdere features (oa LIDAR) geïntroduceerd, in die context is iets "basaals" als BLIS dan niet kunnen leveren is dan feitelijk schandalig..
idd, maar de modellen die je opnoemt, hebben een veel grotere marge wegens nieuwer dus minder actiepaketten erop, dus die krijgen voorrang op alle snuisterijen op de 'oudere' modellen, v60/s60/xc60 is in hun ogen een aflopend model met een kleinere marge.
bij Mercedes is het idd erger: boekhouder heeft na 2.5 jaar wachten (besteld maart 2021)op zijn hybride gla(of hoe dat ding ook heet) & kreeg 2 maand geleden het bericht dat zijn bestelde auto geannuleerd werd door mercedes....
mijn Broer zijn Taycan cross turismo werd geleverd met enkele chips er niet op(bluetooth, airco, afstandbediening deuren, alarm werkten niet) & maar 1 sleutel
nu zijn we 18 maanden verder & nog altijd geen 2e sleutel...(rest is wel al in orde)
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 924
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

XC60silverdawn schreef: 12.03.2023 - 08:22
wasbeer2006 schreef: 12.03.2023 - 07:34
OGA244 schreef: 11.03.2023 - 17:58 Je mist het punt, de dealer mag de kosteloze annulering slikken en heeft dan ineens een aantal auto's in zijn voorraad die wel betaald moeten worden..
Dat deel intellisafe heb ik niet echt van wakker gelegen.

En ik vind persoonlijk CTA een belnagrijkere optie dan lichtjes in je speigel.
Nogmaals. Het gaat hier om meer dan alleen blis wat ontbreekt. Dus ook CTA en meer.

Intellisafe Surround: Blind Spot Information System - BLIS met Lane Change Merge Assist en Steer Assist, Cross Traffic Alert met Auto Brake en Collision Warning & Mitigation Support achter"
Dat klopt volgens mij niet wat je zegt. tenminste heb heb een aantal zaken wel, die jij hier noemt en het lijkt me heel sterk dat het afwijkt van mijn specs.

Ik heb gewoon lane assist, zowel los dus zonder PA als uiteraard met PA
Collision warming heb ik ook gewoon net als collision ontwijken, zit gewoon een knop op het systeem, hij stuurt ook zelf.

Of lane change merge is iets anders wat ik niet ken?
Mitigration support achter ken ik niet, is dat het systeem dat ingeval van een mogelijke aanrijding hij de ruimte ideaal benut tussen de twee voortuigen, dus ook voor ruimte weggeeft of achter een aanrijding te voorkomen?
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

Ik refereer naar de brief van de topic starter. Niet naar jouw auto.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

Ben schreef: 11.03.2023 - 17:01
Ab S schreef: 11.03.2023 - 14:30
Daneel67 schreef: 10.03.2023 - 14:12 Ik vind het nogal wat. Het zijn wel veel veiligheidssystemen die wegvallen...
Maar weer achteraan de rij staan en weer 14-15 maanden moeten wachten O.O
Volledig eens! Het is m.i. onacceptabel dat als je bestelling hebt gedaan een hele riks aan veiligheidssystemen vervallen omdat jouw auto toevallig in een bepaalde periode voor productie gepland staat en in die periode - vooralsnog alleen die periode - er voor jouw type auto een chip tekort is. Ik kan mij niet voorstellen dat - als de Volvo car coöperatie het echt zou willen - de productie van de types niet een paar weken uitgesteld kan worden, zodat er geleverd kan worden wat er besteld is. Ja, dat kost Volvo wat, maar voorkomt dat klanten weglopen (wat misschien nog veel meer kost).
Je hebt kennelijk geen idee hoe ingewikkeld een industrieel proces is.
Een autofabriek als Volvo werkt op het 'just-in-time' principe. dat betekent dat onderdelen (en dat zijn er heel erg veel) precies op het moment worden aangeleverd dat ze gemonteerd worden.
De productieplanning cq aanlevering van onderdelen staat vele maanden vast en kan dan door de toeleverancier (die ook z'n planning heeft) niet zomaar even worden gewijzigd.
Ik heb geen medelijden met de Volvo Car Corporation als zij op deze manier met hun klanten om willen gaan. Een paar Euro's als vergoeding voor het weglaten van veiligheidssystemen is gewoon niet acceptabel. Als je een andere (goedkopere) auto had willen hebben, had je geen duurdere besteld. Afkopen van contractbreuk met € 550,- is onacceptabel. Waar een wil is om je klanten te behouden, zal ook een weg te vinden zijn; ja dat kan in de miljoenen lopen, maar dat heet verlies nemen om vertrouwen van je klanten te houden. Afschuiven op de dealer is eveneens schandalig (maar niet direct mijn probleem).

Ik ben zelf zeer happy met mijn V60 T5 en hoop er nog jaren in te rijden. De veiligheidssystemen zou ik niet meer willen missen.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 924
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

XC60silverdawn schreef: 12.03.2023 - 12:06 Ik refereer naar de brief van de topic starter. Niet naar jouw auto.
Dat weet ik, maar je haalt dus punten aan die er niet staan!.
Ik kan me niet voorstellen dat ze ineens architectuur van de electronica hebben aangepast, het zal gaan om dezelfde chips.
of zijn het nu ineens meer, het kan, maar lijkt me sterk.

Bij mij stond precies hetzelfde als in deze brief, zei het dan in de folder.

Ik vraag me dus echt af of je allemaal mist wat er nu gesuggereerd wordt.
Hoe kan je lane departure nou niet werken en PA wel, dat is dan gewoon een software ding, net als pre crash vanaf de voorkant dat zit allemaal in de radar. Als je PA werkt, dan werkt dat ook.

Wat ik nog zit te denken dat het met het google systeem te maken heeft en het beschikbaar zijn van opties. daar zitten af en toe natuurlijk ook wat rare updates in.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Zou het helpen als iedereen weet wat elk systeem inhoudt?

Intellisafe Surround is echt een benaming voor extra "ogen" aan de achterzijde van de auto.
Onder te verdelen in 3 functionaliteiten:
1. BLIS met Lane Change Merge Assist en Steer Assist
2. CTA met Auto Brake
3. Colission Warning & Mitigation Support aan de achterzijde

Zoek maar eens op Google zou ik zeggen...
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 924
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Precies, dat bedoel ik dus!
(waarvan ik die mitigation dan wel heel mooi vind)

En dit heb je dan wel
City Safety, geavanceerd remassistentiesysteem met hulp van digitale camera en radartechnologie. Doel van het systeem is een aanrijding voorkomen, of de impact er van
verminderen. Omvat: Pedestrian & Cyclist Detection, Large Animal Detection en Collision Warning met Full Auto Brake, ook in het donker, Intersection
Braking, Run-off Road Protection en Run-off Road Mitigation, Prepared Safety Belts, Post Impact Braking, Driver Alert System, Lane Departure Warning, Oncoming
Lane Mitigation, Oncoming Mitigation by Braking en Steering Support en Verkeersbordenherkenning
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
Steven Volvo
3rd Gear member
Berichten: 371
Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
Locatie: Utrecht

Ik werk zelf in de Automotive en ons moederbedrijf levert een inmense hoeveelheid moederborden met chips erop voor vrijwel alle automerken.
Er staan met regelmmaat autolijnen stil omdat er bijvoorbeeld geen navigatiesystemen geleverd kunnen worden omat er geen (niet voldoende) chips zijn.
Als Drie CEO's van die bedrijven (zeg een Vovlo en een leverancier ter groote van 25 miljard en een chip leverancier) bij elkaar zitten en de chip supplier zegt gewoon ' dit krijg je en niet meer' dan is het klaar.
Kun je hemel en aarde bewegen....De automotive wordt nu ook gestraft voor het willen van de laagste prijs voor alles. In de cosumenten electronica kunnen ze nu meer geld vedienen.
Hard, maar wel de realitiet.

Het gemak van ' waar een wil is, is een weg' bestaat nu gewoon niet.
Het eerder genoemde argument van de JIT supply chain klopt als een bus, alsmede die van het werkkapitaal en het feit dat de wereld door draait.
Dus "de-contenten", de band aan de praat houden en door. Hoe dan ook.

Dat dealer met de brokken zit is nieuw voor me en idd niet netjes in zo'n majorante situatie.
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
Daneel67
2nd Gear member
Berichten: 139
Lid geworden op: 12.02.2023 - 11:23
Locatie: Zaandam

Volgens mij heb je Intellisafe Assist en Intellisafe Surround. In dat laatste zit de BLIS bijvoorbeeld...
Ik begrijp de keuze van Volvo wel met hun productiesystemen die door moeten om niet failliet te gaan. Alleen de klant wordt zo wel de dupe hiervan en dan is een vergoeding van € 550 wel wat karig.

Mijn auto zou ook zonder Intellisafe Surround geleverd worden, vanwege het chiptekort. Ik heb toen serieus overwogen of ik de auto wel wilde.
De V60 T8 in deze uitvoering blijft toch een heel erg fijne auto, dus liet ik de bestelling doorgaan. Toen de auto bij de dealer geleverd werd, zat IS er gelukkig wel, maar ook zonder dat zou ik heel blij met de auto geweest zijn.
Het blijft lastig en persoonlijk. Ik heb in elk geval geen advies voor je ;)
V60 - T8 awd Plus Bright Onyx Black 2023 in de Care-by-Volvo uitvoering. Dus met panoramadak, intellisafe surround, leer, full-led, trekhaak etc.
V70 - D5 Edition Sport M6 (BJ2006)met Polestar van 2006 tot 2010
V70 - D5 AWD Edition Sport GT6 (BJ2007) met Polestar van 2010 tot 2015
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5105
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Dus hebben de autofabrikanten of in dit geval Volvo de supply chain niet voor goed voor elkaar.

Het waar een wil is is een weg slaat wat mij betreft op het consequent blokkeren van retrofit oplossingen zoals Volvo dat doet
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”