XC40 2019 remt niet op de motor

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Dank voor de aanvulling. Ik bedoelde inderdaad de inspuiting, niet de pomp.
Gebruikersavatar
AdB1955
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 21.12.2022 - 10:13

Hans Eilander schreef: 15.03.2023 - 12:03 Om je het wat duidelijker uit te leggen, tik in de stand D het pookje een keer naar achteren. Dan zie je in je display de "M". Dat staat voor Manueel. Daarna kun je naar rechts of naar links tikken met het pookje. In je display ( bij de klokken) zie je dan in welke versnelling je zit. Tik je in M weer een keer naar achteren, dan kom je automatisch weer in D. Succes!
Heb nog geen ervaring met de M-stand (komt waarschijnlijk wel als ik met de caravan op pad ga) maar n.a.v. bovenstaande uitleg kom je in mijn beleving in de R terecht als je vanuit de M een tikkie naar achteren doet, moet dat niet een tikkie naar boven zijn (naar D)?? Wil dit graag weten voordat de tandwielen me om de oren vliegen.
Volvo XC40 T2 Business Pro Automaat 2021
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

De D zit achter en de R zit voor (zoals bij iedere automaat)
Gebruikersavatar
AdB1955
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 21.12.2022 - 10:13

OGA244 schreef: 12.04.2023 - 14:19 De D zit achter en de R zit voor (zoals bij iedere automaat)
De M zit (helemaal onderin) onder de D en daaronder zit niks, tik je dus naar beneden dan zou je volgens mijn logica weer bovenin bij de R uitkomen??
Volvo XC40 T2 Business Pro Automaat 2021
AlbVolvo
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 23.06.2013 - 13:14

Je komt idd weer terug in de 'D'. Zou niet zo prettig zijn als je vanuit de 'M' (en je rijdt) in de 'R' terecht komt.
XC40 Geartronic Momentum 2018 (2x), V40XC Geartronic Momentum; V50 Geartronic Business (3x), S60; V40 Momentum; 440; 240; 244; 240
Gebruikersavatar
AdB1955
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 21.12.2022 - 10:13

AlbVolvo schreef: 12.04.2023 - 14:38 Je komt idd weer terug in de 'D'. Zou niet zo prettig zijn als je vanuit de 'M' (en je rijdt) in de 'R' terecht komt.
Duidelijk. Bedankt!
Volvo XC40 T2 Business Pro Automaat 2021
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

AlbVolvo schreef: 12.04.2023 - 14:38 Je komt idd weer terug in de 'D'. Zou niet zo prettig zijn als je vanuit de 'M' (en je rijdt) in de 'R' terecht komt.
dat is praktisch gesproken onmogelijk..
jdw33
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 12.03.2023 - 14:47

jdw33 schreef: 15.03.2023 - 11:14
erichendri schreef: 13.03.2023 - 22:12 Bij gas los kan je rustig je automaat terugscakelen indien je wat harder wilt afremmen.
Kan dat de vorige harder afremden, daar zat een grotere motor in en geen 1.5.
Ook zijn de automaten meer op eco geprogrammeerd.
Een phev kan wel degelijk goed op de motor afstellen.
Is zo feprogrammeerd gelukkig.
En inderdaad, geregeld goed remmen kan geen kwaad zoals Hans schreef.

Eric
Hoe schakel je terug met een automaat?
Ik ben eruit: de One Pedal Drivel is de oplossing die ik zoek.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

En anders kan je ook nog altijd handmatig schakelen met de automaat en daarmee kan je dus terug schakelen zodat je harder remt op de motor.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Lucky7Seven
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 05.07.2023 - 13:53

Vandaag 1028 km richting Italië gereden. T3 handgeschakeld en in Eco stand .
Had al iets gelezen over minimaal afremmen op de motor . Inderdaad helling af toch veel terug naar de 4e versnelling om toch wat afremming te hebben.
Morgen voor laatste stuk in Confort proberen , kijken hoe het dan gaat
Greetz Wim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wil
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Denk dat ie in ECO stand, de auto zoveel mogelijk laat uitrollen, dat is op vlakke wegen wel handig maar in de bergen niet
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Klopt dat in de Eco-stand de auto uit blijft rollen, zonder op de motor af te remmen. Zelf rij ik altijd in de Comfort stand. Dan heb je dat afremmen nog wel een beetje, bij het gas loslaten.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Lucky7Seven schreef: 16.07.2023 - 20:00 Morgen voor laatste stuk in Confort proberen , kijken hoe het dan gaat
Ik denk dat het voor een handgeschakelde auto niet gaat uitmaken. Het verschil zit hem juist in het gedrag van de automaat. In de ECO-stand ghaat de automaat naar coasting. Dat is hetzelfde als de auto laten rollen met ingetrapte koppeling. In de Comfort-stand wordt er wel op de motor afgeremd.
Plaats reactie

Terug naar “XC40”