XC40 2019 remt niet op de motor
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 12.03.2023 - 14:47
Vorig jaar Volvo XC 40 T4 R-design 2019 gekocht. Wat mij opvalt is dat bij gas loslaten de auto weinig remt op de motor. Blijft doorgaan op 1400 toeren en dit gaat maar langzaam terug. Het leidt er toe dat ik veel moet remmen. Lastig bij druk verkeer en bij veel rotondes (Frankrijk). Aan mijn dealer Bluekens Roosendaal gevraagd -> dit is normaal bij deze volvo's. Is dit herkenbaar? Heeft iemand dezelfde ervaringen? Is dit inderdaad normaal?
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5323
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Dat kan kloppen. Ik rij altijd in de Comfort-modus, maar in de Eco-modus blijft hij helemáál doorrollen. Maar om te remmen heb je toch je rem? Bovendien is het sterk afremmen op de motor, zoals vroeger met een handgeschakelde, slecht voor de lagers enz. Bovendien als je weinig remt, worden de remblokken keihard. Dus is het prima en gebruikelijk, om gewoon met de rem je Volvo af te remmen. En als je op tijd gas loslaat, en met lichte druk op het pedaal afremt, spaar je de remblokken.jdw33 schreef: ↑12.03.2023 - 17:07 Vorig jaar Volvo XC 40 T4 R-design 2019 gekocht. Wat mij opvalt is dat bij gas loslaten de auto weinig remt op de motor. Blijft doorgaan op 1400 toeren en dit gaat maar langzaam terug. Het leidt er toe dat ik veel moet remmen. Lastig bij druk verkeer en bij veel rotondes. Aan mijn dealer Bluekens gevraagd -> Dit is normaal bij deze Volvo's. Is dit herkenbaar? Heeft iemand dezelfde ervaringen?
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 2956
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Hier iets andere motor, zie onderschrift.
Rustige rijder en de auto remt 'gewoon' af (schakelt soms terug of rolt uit)
Maar: met de caravan op de haak en afremmen op hellingen, merk ik het direct:
hij remt minder af dan de voorgaande Volvo's en gaat dan dus al gauw sneller dan ik wil.
Sowieso dan op M (handschakelen) en moet hem hoger in de toeren hebben om genoeg af/bij te remmen (anders dan met de voetrem).
Rustige rijder en de auto remt 'gewoon' af (schakelt soms terug of rolt uit)
Maar: met de caravan op de haak en afremmen op hellingen, merk ik het direct:
hij remt minder af dan de voorgaande Volvo's en gaat dan dus al gauw sneller dan ik wil.
Sowieso dan op M (handschakelen) en moet hem hoger in de toeren hebben om genoeg af/bij te remmen (anders dan met de voetrem).
draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 12279
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 12.03.2023 - 14:47
Het gaat mij om het gas loslaten. Dan mag je verwachten dat een auto niet gewoon doorrijdt. Zoals gezegd vind ik dit lastig bij druk verkeer en veel rotondes (Frankrijk). Eerder 2x auto met automaat gehad; die minderden toch echt snelheid bij gas loslaten.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5323
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Zoals je beschrijft, zou volgens mij het toerental bij gas loslaten, terug moeten vallen naar ca 900 T/M, en niet op 1400 T/M blijven hangen. en wanneer je bij 100 km/u je gas loslaat,
en je laat hem uitrollen. Dan moet je ook merken, dat de automaat bij een lagere snelheid, automatisch terugschakelt.
en je laat hem uitrollen. Dan moet je ook merken, dat de automaat bij een lagere snelheid, automatisch terugschakelt.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5323
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 493
- Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12
Mij ervaring met de T3 uit 2020 is dat hij in comfort modus wel enigszins afremt op de motor, maar niet bruikbaar als een rem voor een rotonde. In de eco modus rolt hij ontkoppeld uit (coasting)
Het klopt wel dat andere (oudere?) automaten meer op de motor kunnen afremmen. Met een Chrysler Voyager kon ik jaren geleden zoveel op de motor remmen alsof het een handgeschakelde auto was.
Het klopt wel dat andere (oudere?) automaten meer op de motor kunnen afremmen. Met een Chrysler Voyager kon ik jaren geleden zoveel op de motor remmen alsof het een handgeschakelde auto was.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5323
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Dat is dus precies wat ik al eerder schreef over mijn T2. Dezelfde ervaring. Ik rij altijd in de Comfort-modus. In de Eco-modus stopt hij nooit, maar rolt oneindig door. Eén keer de Dynamic-modus geprobeerd, maar dan heb je het idee dat de kleppen los komen.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
- Locatie: Doorn
Bij gas los kan je rustig je automaat terugscakelen indien je wat harder wilt afremmen.
Kan dat de vorige harder afremden, daar zat een grotere motor in en geen 1.5.
Ook zijn de automaten meer op eco geprogrammeerd.
Een phev kan wel degelijk goed op de motor afstellen.
Is zo feprogrammeerd gelukkig.
En inderdaad, geregeld goed remmen kan geen kwaad zoals Hans schreef.
Eric
Kan dat de vorige harder afremden, daar zat een grotere motor in en geen 1.5.
Ook zijn de automaten meer op eco geprogrammeerd.
Een phev kan wel degelijk goed op de motor afstellen.
Is zo feprogrammeerd gelukkig.
En inderdaad, geregeld goed remmen kan geen kwaad zoals Hans schreef.
Eric
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 12.03.2023 - 14:47
Hoe schakel je terug met een automaat?erichendri schreef: ↑13.03.2023 - 22:12 Bij gas los kan je rustig je automaat terugscakelen indien je wat harder wilt afremmen.
Kan dat de vorige harder afremden, daar zat een grotere motor in en geen 1.5.
Ook zijn de automaten meer op eco geprogrammeerd.
Een phev kan wel degelijk goed op de motor afstellen.
Is zo feprogrammeerd gelukkig.
En inderdaad, geregeld goed remmen kan geen kwaad zoals Hans schreef.
Eric
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5323
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Om je het wat duidelijker uit te leggen, tik in de stand D het pookje een keer naar achteren. Dan zie je in je display de "M". Dat staat voor Manueel. Daarna kun je naar rechts of naar links tikken met het pookje. In je display ( bij de klokken) zie je dan in welke versnelling je zit. Tik je in M weer een keer naar achteren, dan kom je automatisch weer in D. Succes!
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 493
- Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12
Eerlijk gezegd viel dat nog behoorlijk mee. Afgelopen zomer in de VS gereden met een Mitsubishi automaat. Die remde flink op de motor en het verbruik was ongeveer gelijk aan dat van de XC40. Bij remmen op de motor gaat de benzinepomp helemaal uit. Bij ontkoppeld uitrollen niet.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
- Locatie: Doorn
Bij afremmen op de motor spuiten de injectoren inderdaad niks meer in, onder de ±1200 gaan ze weer inspuiten.
De pomp blijft altijd doorlopen.
Eric
De pomp blijft altijd doorlopen.
Eric