Olieverbruik V70III D3

Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Jelmer de Jong schreef: ↑24.03.2023 - 10:44 Ik ben benieuwd hoe je een roetfilter roodgloeiend krijgt zonder regeneratie te starten.
bij wijze van 😏. 3 weken geleden naar de kop van Denemarken gereden, binnen 6,5 uur. Terugreis zelfde tijd. Half mei hetzelfde nog een keer, op donderdag heen en zondagmiddag terug. Neem van mij aan dat de auto dan in de gestrekte volle galop gaat en dus, bij wijze van spreken, het roetfilter roodgloeiend gaat worden.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

Bij regenereren haalt de roetfilter nog geen 700 graden dus roodgloeiend gaat je nooit lukken :-D
Maar de bedoeling is duidelijk, af en toe eens lekker schoonblazen met een flinke riit, dat doe ik ook vaak, een dagje van 500 a 600 kilometer.
Aan de andere kant kan de vorige eigenaar ook juist een "pedaalridder" zijn geweest die alleen maar aan het gas hing en dat liefst ook met koude motor deed...
En DAT is het ergste wat je met een Diesel kan doen, koud vol op het gas...
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

V70/2.4D/2003 schreef: ↑24.03.2023 - 15:49 bij wijze van 😏. 3 weken geleden naar de kop van Denemarken gereden, binnen 6,5 uur. Terugreis zelfde tijd. Half mei hetzelfde nog een keer, op donderdag heen en zondagmiddag terug. Neem van mij aan dat de auto dan in de gestrekte volle galop gaat en dus, bij wijze van spreken, het roetfilter roodgloeiend gaat worden.
De grap is dat je zelfs met een rijstijl gelijkend op die van Ari Vatanen het roetfilter niet schoon krijgt. Daarom wordt er elke duizend kilometer wat diesel in de fik gestoken om het ding schoon te branden.

Overigens nooit gedacht dat notabene jij vol gas naar DK zou rijden, mind = blown. :D
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27581
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat lukte alleen met de eerste variant van de roetfilters die niet konden regenereren.
De temperaturen die nu bereikt worden gaat je zeker niet lukken, heeft zelfs geen enkele zin om het te proberen behalve voor de gemoedsrust.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
antoine666
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 02.10.2019 - 06:28

Na het onderhoud nu een 4000km met een skireis erbij en wat gezeul met fietsrek erop. Leek stabiel, 1 blokje onder MAX en met op het toerental te letten wel goed te blijven. Gisteren caravan aangehaakt en kleine 200km gereden en hup we staan weer op niveau laag.
Volvo V70 D3 2015 Polar Luxery
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Jelmer de Jong schreef: ↑25.03.2023 - 00:11
V70/2.4D/2003 schreef: ↑24.03.2023 - 15:49 bij wijze van 😏. 3 weken geleden naar de kop van Denemarken gereden, binnen 6,5 uur. Terugreis zelfde tijd. Half mei hetzelfde nog een keer, op donderdag heen en zondagmiddag terug. Neem van mij aan dat de auto dan in de gestrekte volle galop gaat en dus, bij wijze van spreken, het roetfilter roodgloeiend gaat worden.
De grap is dat je zelfs met een rijstijl gelijkend op die van Ari Vatanen het roetfilter niet schoon krijgt. Daarom wordt er elke duizend kilometer wat diesel in de fik gestoken om het ding schoon te branden.

Overigens nooit gedacht dat notabene jij vol gas naar DK zou rijden, mind = blown. :D
In het Gross Deutsche Reich alwaar het fenomeen Autobahn heerst en enkel Hamburg wat vertraging geeft, draaien we op de autobahn dus gewoon 3500 rpm, ongeacht welke versnelling. Raakt hij mooi schoon van en schier lekker op 😎
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
antoine666
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 02.10.2019 - 06:28

antoine666 schreef: ↑18.05.2023 - 17:34 Na het onderhoud nu een 4000km met een skireis erbij en wat gezeul met fietsrek erop. Leek stabiel, 1 blokje onder MAX en met op het toerental te letten wel goed te blijven. Gisteren caravan aangehaakt en kleine 200km gereden en hup we staan weer op niveau laag.
kan dit de oliesensor zelf zijn die dom doet?
Volvo V70 D3 2015 Polar Luxery
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

Zit er in jouw blok nog een pijlstokje? De 5 cylinders hebben die nog wel naast de elektronische aflezing.
Dan zou je het daar mee kunnen checken.
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5105
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Blijft grappig dat mensen echt geloven dat je het uitlaat traject en het egr traject zou kunnen schoonkrijgen door in dld hard te gaan rijden op de autosnelweg
antoine666
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 02.10.2019 - 06:28

Rene64 schreef: ↑19.05.2023 - 23:01 Zit er in jouw blok nog een pijlstokje? De 5 cylinders hebben die nog wel naast de elektronische aflezing.
Dan zou je het daar mee kunnen checken.
Zou ik eens moeten zoeken, is een 4 cilinder
Volvo V70 D3 2015 Polar Luxery
antoine666
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 02.10.2019 - 06:28

antoine666 schreef: ↑20.05.2023 - 08:47
Rene64 schreef: ↑19.05.2023 - 23:01 Zit er in jouw blok nog een pijlstokje? De 5 cylinders hebben die nog wel naast de elektronische aflezing.
Dan zou je het daar mee kunnen checken.
Zou ik eens moeten zoeken, is een 4 cilinder
Geen peilstok te bespeuren dus
Volvo V70 D3 2015 Polar Luxery
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Je kan hier blijven vragen maar van de VEA 2.0 4 cilinder diesels is bekend dat ze veel olie gaan verbruiken..Oorzaak zit in de constructie van de onderste schraapveren. Deze vervuilen en dichten niet meer af. Enige juiste oplossing is het vervangen. Volvo weet ervan en daarom zijn de nieuwere (MY2018) al voorzien van andere schraapveren. Je kan nog wat experimenteren met dikkere olie maar dat gaat het niet oplossen. In de V60 rubriek is hier al veel over geschreven. De link heb ik al eerder hier gedeeld. Mooier kan ik het helaas ook niet voor je maken. De D3/D4 2.0 5 cilinders hebben hier geen last van. Die zijn geleverd tot juni 2014.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
antoine666
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 02.10.2019 - 06:28

Rippie V70 schreef: ↑24.05.2023 - 04:38 Je kan hier blijven vragen maar van de VEA 2.0 4 cilinder diesels is bekend dat ze veel olie gaan verbruiken..Oorzaak zit in de constructie van de onderste schraapveren. Deze vervuilen en dichten niet meer af. Enige juiste oplossing is het vervangen. Volvo weet ervan en daarom zijn de nieuwere (MY2018) al voorzien van andere schraapveren. Je kan nog wat experimenteren met dikkere olie maar dat gaat het niet oplossen. In de V60 rubriek is hier al veel over geschreven. De link heb ik al eerder hier gedeeld. Mooier kan ik het helaas ook niet voor je maken. De D3/D4 2.0 5 cilinders hebben hier geen last van. Die zijn geleverd tot juni 2014.
Is dit een dure aanpassing? Vandaag keuring gehad en dpf is ook op zeep. Serieus aan het denken om deze buiten te gooien. Zijn er al dergelijke problemen bekend op v90’s?
Volvo V70 D3 2015 Polar Luxery
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27581
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Reken inclusief je roetfilter op een paar duizend euro
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Dat je DPF om zeep is kan misschien rechtstreeks verband houden met je olieverbruik. De olie wordt merverbrand en dat vindt je DPF niet fijn. Qua reparatie schat ik 3 a 4000 euro. Misschien nog wat coulance. Ik zou contact leggen met de verkoper want je hebt hem nog maar net. En betreffende je V90 vraag. Alle diesels na 2014 zijn VEA 2.0 4 cilinders. Er is in 2018 een update geweest van dit blok maar ik weet niet hoe goed deze zijn. Ik zou in ieder geval erg kritisch zijn. Succes
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
antoine666
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 02.10.2019 - 06:28

Rippie V70 schreef: ↑26.05.2023 - 04:10 Dat je DPF om zeep is kan misschien rechtstreeks verband houden met je olieverbruik. De olie wordt merverbrand en dat vindt je DPF niet fijn. Qua reparatie schat ik 3 a 4000 euro. Misschien nog wat coulance. Ik zou contact leggen met de verkoper want je hebt hem nog maar net. En betreffende je V90 vraag. Alle diesels na 2014 zijn VEA 2.0 4 cilinders. Er is in 2018 een update geweest van dit blok maar ik weet niet hoe goed deze zijn. Ik zou in ieder geval erg kritisch zijn. Succes
Ik heb hem al sinds juni 2019. Echter sinds november vorig jaar wat olie beginnen drinken en bij laatste onderhoud bleek dpf slecht te zijn. Dus we zullen wat rond kijken, ik krijg een jaar van de keuring met de slechte roetfilter
Volvo V70 D3 2015 Polar Luxery
antoine666
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 02.10.2019 - 06:28

De prijzen die je krijgt voor dit type wagen zijn ook aan de lage kant, max 9500€. Terwijl ik voor mijn vrouw haar huyndai i20 ruim 8000 krijg en de wagen heeft maar een derde van de volvo nieuw gekost. Roetfilter geeft 90% effectief geen garantie dat het weer lange tijd goed zal zijn.
Volvo V70 D3 2015 Polar Luxery
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27581
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De Hyundai zal een benzine uitvoering zijn gok ik?
Diesels zijn een beetje aan de vrije val bezig, afhankelijk van je lange termijn planning is het de investering nog waard of niet.

Met een defect filter/afkeur zal het de waarde zeker geen goed doen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
antoine666
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 02.10.2019 - 06:28

fredhead schreef: ↑11.06.2023 - 23:14 De Hyundai zal een benzine uitvoering zijn gok ik?
Diesels zijn een beetje aan de vrije val bezig, afhankelijk van je lange termijn planning is het de investering nog waard of niet.

Met een defect filter/afkeur zal het de waarde zeker geen goed doen.
Ja idd benzine.

Lange termijn; met de defecte roetfilter zijn we aan het overwegzn op beide wagens weg te doen en te kijken voor 1 andere. Wij trekken een caravan, zijn het vooroordelen of niet, maar ik ben hierdoor eerder geneigd terug naar diesel te gaan.

Voorlopig staan de gedachten op een v-klasse of een e-klasse van mercedes van mij, mijn vrouw eerder de V90 van volvo.

We zoeken nog overtuiging😝
Volvo V70 D3 2015 Polar Luxery
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27581
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik zou ook kijken naar je kilometers, rijd je vaak korte stukjes zou ik toch zeker een benzine auto in overweging nemen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar β€œV70/XC70 vanaf MY2008”