Automatische vergrendeling bij wegrijden

De volledig elektrische XC40, eerder bekend als Recharge
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4095
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

In die keuze is ook de dealer en de service die je daar krijgt belangrijk. Laat ik daar nou uiterst tevreden van zijn.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6928
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

lancer schreef: 05.04.2023 - 08:42 Er zijn wel meer dingen die niet meer kunnen in een moderne Volvo, zoals het inklappen van je spiegels uitzetten (sta je dan met een Fohn om hals 6 in de ochtend je spiegels te ontdooien). Het wordt heel bewust gedaan vanuit de "Less is More" gedachte, die er vanuitgaat dat je gebruikers niet kan en mag vermoeien met al die instellingen. Da's dezelfe gedachte die Apple ooit had. Wile je instellingen, dan moet je naar Polestar.
De boodschap is dat dat niet ‘uniek’ voor Volvo geldt…
Dus ventileren/roepen helemaal bast wat mij betreft, maak alleen dan wel de kanttekening dat het voor veel meer merken geldt.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Waterblok
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 03.03.2021 - 08:54

Sterker nog, rijdt je happy in je XC40 met PA op het stuur is het knopje ineens loos en verstopt Volvo de PA paar menu's diep in de middenconsole, het is gewoon bijna diefstal!
Volvo 240-740-XC70 2.4 T- nu XC40 P8
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Waterblok schreef: 07.04.2023 - 12:26 Sterker nog, rijdt je happy in je XC40 met PA op het stuur, is het knopje ineens loos, en verstopt Volvo de PA paar menu's diep in de middenconsole, het is gewoon bijna diefstal!
Wees blij. Bij mij zit dat knopje om PA in en uit te zetten nog op het stuur, maar ik vind heel die PA 3x niks. PA, dat vind ik nu pas écht een overtollig (lees waardeloos) hulpsysteem.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Emmevi
5th Gear member
Berichten: 1021
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Waterblok schreef: 07.04.2023 - 12:26 Sterker nog, rijdt je happy in je XC40 met PA op het stuur is het knopje ineens loos en verstopt Volvo de PA paar menu's diep in de middenconsole, het is gewoon bijna diefstal!
Hoe kan dat dan, is dat met die Over The Air updates ofzo? Eigenlijk best link dat zoiets update onder het rijden.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1347
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Updates gaan idd Over The Air, maar niet tijdens het rijden. Het wordt geïnstalleerd als de auto stil staat, en pas nadat de bestuurder toestemming heeft gegeven voor installatie
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6928
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Hans Eilander schreef: 07.04.2023 - 13:08
Waterblok schreef: 07.04.2023 - 12:26 Sterker nog, rijdt je happy in je XC40 met PA op het stuur, is het knopje ineens loos, en verstopt Volvo de PA paar menu's diep in de middenconsole, het is gewoon bijna diefstal!
Wees blij. Bij mij zit dat knopje om PA in en uit te zetten nog op het stuur, maar ik vind heel die PA 3x niks. PA, dat vind ik nu pas écht een overtollig (lees waardeloos) hulpsysteem.
Nou Hans, dan rijd jij duidelijk geen lange afstanden. Met name bij lange ritten (snelweg) is het een zeer prettig hulp(!) systeem.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Als ik dit lees lijkt het geen vanzelfsprekendheid dat de fabrikant je de keuze geeft het systeem aan of uit te zetten: https://www.anwb.nl/experts/auto/2/65/a ... -afgewogen

Volvo heeft dat in het verleden dus wel gedaan.
Geldt het weglaten van deze keuze ook voor andere MY2023 of MY2024 Volvo modellen?
M.a.w. zit er echt een visie of nieuwe technologie achter en voert Volvo dit in één keer of geleidelijk door?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

teebee schreef: 07.04.2023 - 13:41 Nou Hans, dan rijd jij duidelijk geen lange afstanden. Met name bij lange ritten (snelweg) is het een zeer prettig hulp systeem.
Beste vriend, mag ik je er aan herinneren, dat ik 32 jaar lang, Franse tolwegen en Duitse Autobahnen gereden heb? Dit was dan wel met de vrachtwagen, maar toch. Zo,n 3x per jaar ging ik naar Bayern (tot 2009) met de privé auto. (Opel) Pas de laatste jaren voor mijn pensioen, kwam de Cruise Control (Scania) in beeld, en de automaat (Volvo FH) En ik ben ervan overtuigd, dat: hoe meer je zelf moet doen achter het stuur, hoe meer je bij de les blijft. Er zijn er maar genoeg in het verleden, óók met CC, die zich met 90km/u achter in een file boorde, met alle gevolgen van dien. Toegegeven, dat ik nu geen grote afstanden meer rij. Maar toch al diverse keren de CC met PA geprobeerd heb. Conclusie voor mij persoonlijk voor dit hulpmiddel? 3x niks, met 0,0 toegevoegde waarde. Maar anderen mogen daar natuurlijk anders over denken. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12277
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Gelukkig maar...
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6928
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Hans Eilander schreef: 07.04.2023 - 18:14 Conclusie voor mij persoonlijk voor dit hulpmiddel? 3x niks, met 0,0 toegevoegde waarde.
Hans, het is zoals je aangeeft: voor jou persoonlijk. Ik denk dat minimaal 80% van de gebruikers het tegendeel ervaart.
Indien je een dergelijk hulp(!)systeem gebruikt zoals het bedoeld is, dan maakt het de weg veiliger.
Gelukkig ben je er vrij in het wel/niet te gebruiken, maar te stellen dat het niks toevoegt…. Tja dat is voor jou persoonlijk, maar je bent beslist in de minderheid En dat zegt genoeg.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

teebee schreef: 07.04.2023 - 21:39 Hans, het is zoals je aangeeft: voor jou persoonlijk. Ik denk dat minimaal 80% van de gebruikers het tegendeel ervaart.
Zelf denk ik dat 80% tevreden bestuurders, wat rijkelijk overdreven is. Maar het is zoals ik al aangaf, puur mijn persoonlijke beleving, als ex-beroepschauffeur. Er zijn genoeg hulpsystemen bij Volvo, die ik kan waarderen. Ik denk aan ACC, CTA, BLIS, City Safety. Maar zaken als LKA, S/S, PA, vind ik absoluut overbodig. En gelukkig kan ik, (in mijn bescheiden optiek overbodige zaken) in mijn Volvo nog aan/uitschakelen. Ik lees dat bij sommigen, met nieuwere Volvo types, die zaken niet meer zo eenvoudig uit te schakelen zijn. Maar goed, om niet onnodig af te dwalen, veiligheid is op de weg een belangrijk issue. En op persoonlijke en algemene veiligheid, scoort Volvo zoals algemeen bekend, juist heel goed.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19479
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

ACC met autopilot. Ik ben er zeer tevreden over. En elke collega die het ook heeft is er ook, na een periode van gewenning, net zo content mee. Dus 80% komt zeer zeker in de buurt. En dat zijn overigens geen Volvo of Polestar rijders.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Emmevi
5th Gear member
Berichten: 1021
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Misschien komt de gewenning dat de deuren automatisch vergrendelen dus ook wel.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Emmevi schreef: 08.04.2023 - 14:01 Misschien komt de gewenning dat de deuren automatisch vergrendelen dus ook wel.
Dat is op zich wel handig, als je in een drukke stad bij het stoplicht stil staat, en mannen op een scooter naast je, trekken vlug een deur open, en weg is je tas. Hier op het platte land is dat geen issue. En je kan zelf, als je die automatische vergrendeling niks vind, met een druk op de knop, de boel weer ontgrendelen. Handig toch.... van Volvo? :-D
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19479
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Emmevi schreef: 08.04.2023 - 14:01 Misschien komt de gewenning dat de deuren automatisch vergrendelen dus ook wel.
#dabedoelik. 👍🏻
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6928
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

V480-S60 schreef: 08.04.2023 - 13:52 ACC met autopilot. Ik ben er zeer tevreden over. En elke collega die het ook heeft is er ook, na een periode van gewenning, net zo content mee. Dus 80% komt zeer zeker in de buurt. En dat zijn overigens geen Volvo of Polestar rijders.
Sterker nog, ik denk dat die 80% nog een bescheiden schatting is.
Maar voor deze fijne feature geldt ‘onbekend maakt onbemind’, je ‘moet’ jezelf wel de tijd en gelegenheid bieden het systeem te gebruiken. Met enkel korte ritjes ga je het niet waarderen.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Hier altijd PA op de snelweg, in Dld steeds vaker max 137km/u omdat hij dan nog actief is.
Altijd 2 tot 3 streepjes op de acc die te overrulen is door even gas bij te geven zodat je niet te vroeg naar links hoeft.
Top uitvinding.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4095
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Ik beaam wat V480-S60, Teebee en Diesel01 zeggen. Ik rij minstens 80 % op ACC en PA, eigenlijk van zodra het kan. In België soms slechte of ontbrekende wegmarkeringen, in NL werkt het prima. Maar je moet je inderdaad de tijd geven om te leren wat het systeem kan en vooral wat het niet kan. Met PA heb je nog geen zelfrijdende auto en alles kan beter, maar in de vorm die het nu heeft is het een zeer bruikbaar hulpmiddel.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1347
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Heerlijke optie, en zou geen auto meer zonder willen. Lane assist heb ik wel altijd uit staan, maar de PA gebruik ik zo vaak als mogelijk.
Zoals gezegd moet je er even mee leren rijden, maar als je daarna weer eens in een auto stapt met alleen de reguliere CC voelt dat toch echt wel als een gemis.
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Plaats reactie

Terug naar “EX40”