Carplay V40 - Inbouw stap voor stap met foto's

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Gebruikersavatar
OsmiumV40
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 18.01.2023 - 20:14
Locatie: Hilversum

Ha allemaal,

Ik heb al topics van andere types gezien maar nog niet voor de V40 (alles lijkt voor de V60 te zijn)
Ik vond de online instructies voor de V40 erg onduidelijk dus bij deze, mijn stap-voor-stap inbouw tutorial! Hopelijk kan ik hier iemand mee helpen.

Het proces is goed te doen met wat geduld. Ik heb nog niet eerder zoiets gedaan, dus als je een beetje handig bent lukt het iedereen wel.

Al met al niet meer dan 2 uur bezig geweest, geen complex project maar je rustig de tijd voor nemen. De tijd zat er bij mij vooral in de vage beschikbare instructies, dus hopelijk is mijn tijd met onderstaande stappen te verslaan ;)

De auto: Volvo V40 T4 R-design 2017
Met Sensus Connect, zonder aux aansluiting (alleen usb)

De unit: de swedesolutions box + de usb naar aux converter, komt inclusief touchscreen toevoeging.
Is gelijk aan de kremersino uit China, maar omgerekend alsnog prima prijs, vanuit Nederland verzonden en support.

De benodigde gereedschappen: Torx20, wat ply tools (ooit van Ali gekocht voor een paar euro) en een handdoek.
Let op: Voor het grote plastic gedeelte om het display los te maken heb je een korte torx schroevendraaier nodig, anders kom je er niet tussen. Die op deze foto was voor alles prima maar voor die twee schroefjes (boven je TFT scherm met snelheid enz) net te groot.
IMG_4871.jpg



Stap 1
De lucht unit loshalen. Dit gaat vrij makkelijk met een pry tool vanaf de zijkant. Erna beetje wrikken. Geen schroefjes, alleen een stekkertje, in knijpen dan komt ie los.
Unit op de achterbank leggen, dit is het laatste onderdeel dat je weer nodig gaat hebben.
IMG_4873.jpg


Stap 2
De eerste twee schroeven (met ringetjes!) bevinden zich onder de afdekking van de gear shifter.
Vanaf de hoek op de foto met de pry tool los gekregen, maar ging niet makkelijk. Na het bekijken van dit kapje heeft de bovenkant de smalste clipjes dus inderdaad via de bovenkant loshalen.
IMG_4874.jpg
IMG_4875.jpg


Stap 3
Het bedieningspaneel zit bovenin met de laatste twee schroeven (met ringetjes!) vast, ter hoogte van de cdspeler. Hierna alleen nog de groene stekker onderin los halen. Hier ook goed in knijpen om los te krijgen.
IMG_4878.jpg


Gezien een maximum van 5 fotos per post, zie volgend bericht.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door OsmiumV40 op 01.04.2023 - 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V40 T4 Business Sport 2017 met eigen aanpassingen: Carplay, Chrome Delete: blacked out grill en window trim.
Gebruikersavatar
OsmiumV40
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 18.01.2023 - 20:14
Locatie: Hilversum

Stap 4
De Volvo unit zit met 2 schroefjes vast en schuift er vervolgens gemakkelijk uit. Leg een handdoek op je gearshifter, dan kan de unit daar op rusten als je met de rest verder gaat. Hierna gaat het namelijk een wirwar van kabels worden.
IMG_4882.jpg
De meegeleverde grote kabel moet met de zwarte stekkers bij de volvo unit aangesloten worden, de witte stekker bij het passagiers voeteneind uitkomen.
De bekleding daar trek je heel makkelijk los. Erna is het priegelen en vissen, geen speciaal truukje voor. Na de zoveelste keer proberen lukt het wel. In dit proces kan je ook al de touch screen kabel door trekken, voor later.
IMG_4883.jpg
De 2 grote zwarte stekkers aan de meegeleverde grote kabel zet je tussen de bestaande stekkers in. Deze moet je eerst 'open' schuiven, wijst voor zich maar als ie niet open staat gaat ie er ook niet in kwam ik te laat achter haha.
Hierbij moet het oranje stekkertje die in de originele zwarte stekker zit op de hoek, worden losgehaald (met een klein clipje induwen komt ie los).
Deze prik je vervolgens in de hoek van de nieuwe zwarte stekker die weer terug in de originele Volvo unit gaat.
IMG_4884.jpg
De blauwe stekker is het zelfde verhaal. De lichtblauwe stukken gaan tussen de originele Volvo unit in, de blauwe stekker gaat in de Carplay box bij het voeteneind.

Stap 5

Nu kunnen alle stekkers aangesloten worden op de Carplay box. Wijst allemaal voor zich. Is nog een kabeltje bijgeleverd die je niet gebruikt, vond ik wat verwarrend.
Aangesloten zijn: de witte POWER kabel, de witte USB kabel, de blauwe kabel, de twee antennes, TOUCH.
IMG_4885.jpg
Stap 6

De aux aansluiting. Deze stekkertjes trek je los, vervolgens sluit je de aux kabel daarop aan. De andere helft van het stekkertje blijft on aangesloten achter.
Aan de andere kant gaat de USB plug in de USB poort in de armsteun en het bijgesloten kastje gaat aan de witte plug.
IMG_4886.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door OsmiumV40 op 01.04.2023 - 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V40 T4 Business Sport 2017 met eigen aanpassingen: Carplay, Chrome Delete: blacked out grill en window trim.
Gebruikersavatar
OsmiumV40
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 18.01.2023 - 20:14
Locatie: Hilversum

Stap 7

De eerste test-run. Hij werkt! Nu nog het touch screen aansluiten.
IMG_4888.jpg
De meeste instructies online zijn voor de V60, waarbij het plastic om het schermpje heen los kan. Bij de V40 moet de hele plastic gedeelte tot aan het dashboard los. Hiervoor zitten 2 schroefjes aan de bovenkant bij je bestuurders dashboard. Hiervoor heb je een korte torx20 nodig.

Vervolgens met de pry tool rustig vanaf alle kanten los wrikken. Ging niet heel makkelijk, vooral kleine stappen en geduld.
Ook zit het plastic gedeelte aan de stuurkolom vast met een soort stukje leer, dit kreeg ik niet los maar zat niet in de weg. Vergeet niet je stuur omlaag te zetten om wat extra ruimte te geven.
Ook de kabels voor de start/stop knop en sleutel heb ik niet los gekregen maar zaten ook niet in de weg.
IMG_4895.jpg
IMG_4896.jpg
Nu is het wat priegelen om de 4 schroeven los te krijgen waarmee het display vast zit. Daarachter 2 stekkertjes, lostrekken en het schermpje kan losgehaald worden.

Stap 8

Schermpje goed schoon maken met een microfiber doek en dan het touchscreen plakken. Kabeltje gaat aan de onderkant.
Volvo stickers aan de achterkant zijn een geheugensteuntje voor wat boven of onder is.
IMG_4898.jpg
Op deze foto zie je de kabeltjes allemaal goed zitten. De Carplay box al achter de bekleding gepropt, je ziet de kabeltjes voor de USB en de aux nog wel zitten. Die heb ik nog niet weggewerkt.
IMG_4900.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door OsmiumV40 op 01.04.2023 - 21:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V40 T4 Business Sport 2017 met eigen aanpassingen: Carplay, Chrome Delete: blacked out grill en window trim.
Gebruikersavatar
OsmiumV40
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 18.01.2023 - 20:14
Locatie: Hilversum

Stap 9

De kabel voor het touchscreen duw je langs alle andere kabels ook weer naar de carplay box. Weer even vissen en pielen dus :)

Op de touchscreen kabel zit een stickertje om hem achterop je display te pakken. Dit doe je naast de andere stekkertjes.
Om deze aan te sluiten op het touch screen moet je een heel klein poortje open pielen, hier het platte kabeltje inschuiven tot het niet verder kan en dan het poortje weer dicht drukken. Je voelt dan dat het platte kabeltje vast zit.
IMG_4901.jpg
IMG_4902.jpg

Stap 10

Alles is aangesloten! Het scherm weer terug zetten, als dat lastig gaat even aan de kabeltjes duwen, die zaten bij mij een paar keer in de weg. De touch screen kabel laat je tussen de 2 lucht units naar beneden lopen. 4 schroeven aandraaien en het touchscreen testen voor dat alles weer vastgezet gaat worden.
IMG_4905.jpg

Nu kan het plastic dashboard stuk weer teruggeplaatst worden. Deze geef je een paar zetjes vanaf de onderkant, dan klikt ie weer op zijn plek. De twee schroeven boven het driver display weer terugdraaien.

Vervolgens de Volvo head unit vastschroeven met de twee schroeven. Wederom weer een beetje aandrukken en eventueel wat kabels verplaatsen want het is erg krap daar achter.

Daarna kan het bedieningspaneel weer teruggeplaatst. Eerst om de gearshifter heen, dan in zn plek 'klikken' en de 2 schroeven boven en de 2 schoeven onder aandraaien. Hierna kan het gearshift kapje ook weer terug geklikt. Eerst aan de onderkant, dan aan de bovenkant. Het groene stekkertje weer terugklikken. Ik heb mn telefoon op selfiemodus er achter neergelegd om het goed te kunnen zien.

Als laatste de lucht unit weer terug.

Dan heb ik alleen nog een aantal kabels aan de passagierskant die weggewerkt moeten worden (naar de aux toe, en een leuk plekje voor de usb aansluiting vinden) en de software die nog moet worden ge-update. Morgen afronden, dan post ik nog wel hoe dat is verlopen.

De main unit op iPod zetten als media input, paar seconde 'exit' ingedrukt houden op het stuur en alles begint meteen te werken en af te spelen.

Het eindresultaat voor nu:
IMG_4911.jpg

Ik kijk morgen ook nog even mn posts door of ik alles goed heb opgeschreven en niks ben vergeten.
Mocht iemand nog vragen hebben hoor ik het graag :)



De links die ik heb gebruikt:

https://www.swedesolutions.com/product/ ... t-p3-cars/
De inbouw pdf gebruikt in grote lijnen. Helaas niet zoveel details en hele kleine fotos.


Een video hoe het scherm los te krijgen


Kremersino hun video met (volgens mij?) een V60 interieur


Een andere aanbieder van een kastje maar in grote lijnen het zelfde proces. Wel duidelijk van het oranje kabeltje en de zwarte kabel.


Video van kremersino over het touchscreen aansluiten

viewtopic.php?t=85431&start=40
Het topic die mij heeft overtuigd van aanschaf, met wat goede en behulpzame foto's van forumlid Kick
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V40 T4 Business Sport 2017 met eigen aanpassingen: Carplay, Chrome Delete: blacked out grill en window trim.
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Mooie tutorial!
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 617
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Mooi werk! Lijkt veel op mijn verslag van de inbouw in mijn V70 uit 2016. Ik ben er nog steeds blij mee.
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
OsmiumV40
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 18.01.2023 - 20:14
Locatie: Hilversum

De software is geupdate en de laatste paar kabeltjes zijn zoveel mogelijk weggewerkt.
Ik heb de USB-aux dongle met dubbelzijdig tape tussen de console en passagiers stoel geplakt, daar zie je bijna niets van en de kabels zitten ook niet in de weg.

Ervaring is tot zover heel goed! Maps werkt goed, radio werkt goed (myTuner Radio) en Flitsmeister geeft ook z'n meldingen door op de achtergrond.

Enige is dat ik na de software update nog steeds in rode letters rechts onderin 'demo software' heb staan. Iemand een idee wat dat is?
Volvo V40 T4 Business Sport 2017 met eigen aanpassingen: Carplay, Chrome Delete: blacked out grill en window trim.
Gebruikersavatar
OsmiumV40
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 18.01.2023 - 20:14
Locatie: Hilversum

Na een mailtje naar Swedish Solutions een andere software update gehad, die het 'demo software' probleem heeft opgelost!
Top service.

Ervaring na ong 2 weken dagelijks gebruik is heel goed! Na het opstarten werkt het systeem erg vlot. Navigeren werkt goed, radio / geluids kwaliteit is prima, telefoon kwaliteit lijkt zelfs beter dan het eigen Volvo systeem.

Kortom; aanrader :)
Volvo V40 T4 Business Sport 2017 met eigen aanpassingen: Carplay, Chrome Delete: blacked out grill en window trim.
Peter0485
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 03.01.2023 - 19:11

Wat heeft het gekost. Ik wil het ook graag een keer in me v40
Gebruikersavatar
OsmiumV40
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 18.01.2023 - 20:14
Locatie: Hilversum

Peter0485 schreef: 12.05.2023 - 11:04 Wat heeft het gekost. Ik wil het ook graag een keer in me v40
Ik was 400 euro kwijt de unit + aux kit, zonder extra camera (die had ik al) bij SwedeSolutions
Volvo V40 T4 Business Sport 2017 met eigen aanpassingen: Carplay, Chrome Delete: blacked out grill en window trim.
Michel van Eunen
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 04.02.2023 - 19:46

OsmiumV40

Bedankt voor je post! Een schat aan informatie. Het was zonder ook vast wel gelukt, maar dit maakt het leven wel een heel stuk makkelijker zo! Stap 6 had ik wat moeite mee te begrijpen wat je precies bedoelde, maar met de handleiding ernaast begreep ik die ook wel.

Voor een ieder,
De software updates liepen niet helemaal synchroon met wat het filmpje laat zien bij SwedeSolutions op de website, maar dat mocht de pret niet drukken. Na een half uurtje spelen met de instellingen denk ik dat er nog weinig verassingen voor mij inzitten verder.
Al met al goed te doen als je enige ervaring hebt met auto onderhoud/radio's inbouwen.

TIP:
Ik heb het AUX kastje onder de middentunnel gelegd. De Volvo USB aansluiting onder de armsteun uit het houdertje gedrukt en ook onder de tunnel laten zakken. Nu zitten alle bekabeling en stekkers uit het zicht weggewerk en nergens meer in de weg!

Afbeelding van WhatsApp op 2023-06-27 om 11.58.21.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
OsmiumV40
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 18.01.2023 - 20:14
Locatie: Hilversum

Michel van Eunen schreef: 27.06.2023 - 12:28 OsmiumV40

Bedankt voor je post! Een schat aan informatie. Het was zonder ook vast wel gelukt, maar dit maakt het leven wel een heel stuk makkelijker zo! Stap 6 had ik wat moeite mee te begrijpen wat je precies bedoelde, maar met de handleiding ernaast begreep ik die ook wel.

Voor een ieder,
De software updates liepen niet helemaal synchroon met wat het filmpje laat zien bij SwedeSolutions op de website, maar dat mocht de pret niet drukken. Na een half uurtje spelen met de instellingen denk ik dat er nog weinig verassingen voor mij inzitten verder.
Al met al goed te doen als je enige ervaring hebt met auto onderhoud/radio's inbouwen.

TIP:
Ik heb het AUX kastje onder de middentunnel gelegd. De Volvo USB aansluiting onder de armsteun uit het houdertje gedrukt en ook onder de tunnel laten zakken. Nu zitten alle bekabeling en stekkers uit het zicht weggewerk en nergens meer in de weg!


Afbeelding van WhatsApp op 2023-06-27 om 11.58.21.jpg
Fijn om te horen! Heb je toevallig foto's van het wegwerken van het AUX kastje + kabels? Zou ik ook nog wel willen doen, maar online geen info over te vinden hoe dat te doen is :)
Volvo V40 T4 Business Sport 2017 met eigen aanpassingen: Carplay, Chrome Delete: blacked out grill en window trim.
Michel van Eunen
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 04.02.2023 - 19:46

Oeh, die zijn zo weg gewerkt dat ik daar geen foto’s van kan maken. Wellicht kan ik met tekst wat verduidelijken…

Als eerst moet je de armsteun loshalen aan de achterkant. Dus vanaf de achterbank trek je het achterste stuk plastic los. Zitten 4 torx 20 schroeven onder die kap. Met beleid kun je dan de armsteun precies zo ver naar achter trekken dat je van binnenuit die usb stekker in z’n geheel uit de houder kan wrikken. De boden van het grote opbergvak onder de armsteun kan er uit, daar zitten twee boutjes (dop 8 dacht ik) die haal je los. Onder de pookhoes zit ook nog een derde schroef die ook los moet, samen met die twee om de middenconsole te verwijderen. De kap waar de handremhoes om vast zit kun je rechtstandig omhoog trekken. Dan kun je de hele midden tunnel loshalen. Dat aux kastje heb ik rechts bij de pook er tussen gedrukt. Dan kan die usb kabel onder de tunnel door naar achter en dan daar in de usb van de auto gestoken worden. Daar is ruimte voldoende te vinden om die stekkers ergens tussen te friemelen.

Als dan de boel weer in elkaar zet is alles perfect weggewerkt, en kun je altijd weer terug naar origineel mocht je dat willen ooit.

Helpt je dit een beetje? Ik hoop het, anders probeer ik nog wel wat foto’s te schieten een keer, maar allee zit net weer netjes in elkaar, dus moet even kijken hoe ik dat ga doen…
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Gaaf zeg! Zo heb je even een V40 naar 2023 gebracht!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
OsmiumV40
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 18.01.2023 - 20:14
Locatie: Hilversum

Michel van Eunen schreef: 27.06.2023 - 23:24 Oeh, die zijn zo weg gewerkt dat ik daar geen foto’s van kan maken. Wellicht kan ik met tekst wat verduidelijken…

Als eerst moet je de armsteun loshalen aan de achterkant. Dus vanaf de achterbank trek je het achterste stuk plastic los. Zitten 4 torx 20 schroeven onder die kap. Met beleid kun je dan de armsteun precies zo ver naar achter trekken dat je van binnenuit die usb stekker in z’n geheel uit de houder kan wrikken. De boden van het grote opbergvak onder de armsteun kan er uit, daar zitten twee boutjes (dop 8 dacht ik) die haal je los. Onder de pookhoes zit ook nog een derde schroef die ook los moet, samen met die twee om de middenconsole te verwijderen. De kap waar de handremhoes om vast zit kun je rechtstandig omhoog trekken. Dan kun je de hele midden tunnel loshalen. Dat aux kastje heb ik rechts bij de pook er tussen gedrukt. Dan kan die usb kabel onder de tunnel door naar achter en dan daar in de usb van de auto gestoken worden. Daar is ruimte voldoende te vinden om die stekkers ergens tussen te friemelen.

Als dan de boel weer in elkaar zet is alles perfect weggewerkt, en kun je altijd weer terug naar origineel mocht je dat willen ooit.

Helpt je dit een beetje? Ik hoop het, anders probeer ik nog wel wat foto’s te schieten een keer, maar allee zit net weer netjes in elkaar, dus moet even kijken hoe ik dat ga doen…
Bedankt voor je uitleg, is zeker duidelijk zo!
Volvo V40 T4 Business Sport 2017 met eigen aanpassingen: Carplay, Chrome Delete: blacked out grill en window trim.
Peter0485
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 03.01.2023 - 19:11

Dus voor 400 heb ik alles enzo. Zou jij me niet een keer kunnen helpen ermee misschien
Micasha
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 13.09.2023 - 22:11

bedankt voor de fijne beschrijving.
vraag, welke radio /stations app gebruik je
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 606
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

Probeer eens Replaio Radio, heb ik nooit uitval op. hele fijne app met snelle buffering
En gratis, wel beetje reclame bij opstart zender niet echt hinderlijk.

Tuneln App is de bekendste, maar deze vind ik persoonlijk beter
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Robin8821
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 19.06.2023 - 15:27

Ik heb ook Carplay, zonder touchscreen. Werkt opzich ook prima, alleen heb ik geen climate control zichtbaar. is dat bij jou wel zichtbaar, en is dat iets wat in de uppdate van de sofware zou kunnen zitten? Hoeveel meerwaarde ervaar jij van het touchscreen, dat is miss nog een overweging waard voor mij.
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 606
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

Robin8821 schreef: 31.10.2023 - 12:25 Ik heb ook Carplay, zonder touchscreen. Werkt opzich ook prima, alleen heb ik geen climate control zichtbaar. is dat bij jou wel zichtbaar, en is dat iets wat in de uppdate van de sofware zou kunnen zitten? Hoeveel meerwaarde ervaar jij van het touchscreen, dat is miss nog een overweging waard voor mij.
Nee helaas bij mij ook niet zichtbaar, maar gebruik hem niet zo veel. temperatuur is vrij constant bij mij.
Touch screen mis ik niet, en scherm blijft zo nog een schoon :)
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Plaats reactie

Terug naar “V40”