V40 met 5-cilinder diesel chiptuning?!

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Zucht
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 26.02.2023 - 16:50

Beste mensen,

Na twee proefritten te hebben gemaakt in een V40 en V60, is de keuze gemaakt, we gaan voor een V40 diesel!

Ik heb een x aantal vragen, we willen voor een D3 of D4 gaan met de 5-cilinder motor. Nu is mijn vraag het volgende, waar dien ik op te letten kwa degelijkheid?

Wat kan ik doen om meer van het vijfcilinder roffel te genieten? En met een remap/chip, wat is er allemaal mogelijk? Ik vind de waardes van een chiptuning een beetje teleurstellend tov een D4 met 190 PK.

Kan ik daar niet wat aan doen? K&N inleg filter? Uitlaat aanpakken? Etc? Alvast hartelijk dank iedereen!
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27478
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Neem eens contact op met Obbe, hij kan maatwerk leveren qua tuning.

Een ander luchtfilter gaat je geen vermogen opleveren en een andere uitlaat, mits je de dempers en het roetfilter eruit haalt ook niet bepaald.
Dan haal je er alleen wat meer geluid uit.
Wil je voor serieus vermogen gaan dien je minstens naar een andere turbo te gaan kijken.
De 5 cilinders zijn compleet andere motoren dan de VEA blokken en dat verschil zie je dus hier bijvoorbeeld in.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Herman123
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 13.07.2020 - 17:59

Qua onderhoudshistorie is het nuttig om even de check te doen of de distributie al is vervangen (10 jaar of 180.000 km volgens mij). Je zal mogelijk precies rond die periode uitkomen.

En een defect aan het EGR-systeem kan een dure grap zijn (weet ik uit eigen ervaring...). Ook nuttig wanneer dat recent al een keer is gedaan.
Mocht je aan chiptuning denken kunnen de meeste aanbieders ook iets preventiefs aan de EGR-klep doen (uitschakelen en software-matig wegschrijven om foutmeldingen te voorkomen of zo). De auto voldoet dan in principe niet meer aan de typegoedkeuring maar dat doet hij met chiptuning toch eigenlijk ook al niet (muv Polestar-tuning via Volvo denk ik).

De standaard chiptuning van de D3/D4 vijfcilinders gaat idd meestal "slechts" naar 200pk. Tov de standaard 190pk viercilinder D4 een geringe meerwaarde. Maar dan benader je het wel volledig cijfermatig. Zelf vind ik alleen al de beleving van een vijfcilinder voldoende compensatie. Maar anders kan je idd op zoek gaan naar maatwerk.
Huidige Volvo's:
V70 T5 Exclusive-line automaat 1997
C30 D4 R-Design automaat 2011 (5-cilinder ;-))

Vorige Volvo's:
V70 2.5 10V 1997
850 Estate 2.5 10V 1995
850 Estate 2.5 10V 1994
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3780
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

V40 D4 is toch een VEA 4 cyl?
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12268
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Er was ook ooit een 177pk 5 cilinder (met 6 traps automaat ipv de 8 traps bij de VEA)
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3780
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

OGA244 schreef: 12.04.2023 - 20:14 Er was ook ooit een 177pk 5 cilinder (met 6 traps automaat ipv de 8 traps bij de VEA)
weet je zo ook welke bouwjaren?
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3780
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

toppertje schreef: 13.04.2023 - 20:56
OGA244 schreef: 12.04.2023 - 20:14 Er was ook ooit een 177pk 5 cilinder (met 6 traps automaat ipv de 8 traps bij de VEA)
weet je zo ook welke bouwjaren?
gevonden, bj 2012-2014
geen glans zonder wrijving
Zucht
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 26.02.2023 - 16:50

Beste mensen,

Wat raden jullie aan om meer geluid te horen van een vijfcilinder D4? Daarnaast heeft het aanpassen van diameter of uitlaat flow enige voordelen om net wat meer vermogen eruit te halen alvorens deze te chippen? Dank!
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27478
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik heb je bericht verplaatst naar je andere topic aangezien je praktisch dezelfde vraag 2 keer stelt.

Als antwoord op je vraag: een grotere diameter geeft meer geluid en zal het turbogat iets verkleinen.
Zeker als je ook een andere downpipe neemt.

Een turbodiesel heeft echter meerdere geluidsdempers om ze zo maar te noemen, de turbo haalt al veel geluid weg, het roetfilter dempt ook iets en daarnaast heb je dus minimaal een einddemper.
Veranderen brengt zeker verschil dus als je een goede uitlaat zal zoeken ga je er zeker profijt uit halen.
Qua echte vermogenswinst zal het een paar pk zijn.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Maarten84
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 11.09.2021 - 07:02

Binnenkort gaat mijn liefde, de v40 D3 5 cylinder met aero pakket en gechipt bij Obbe naar 200 pk en 450 nm de deur uit ivm een lease auto. Een vollere v40 is in Nederland bijna niet te vinden. Mocht je interesse hebben hoor ik het wel!
Plaats reactie

Terug naar “V40”