Soms nauwelijks reactie op gas geven

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 229
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

Dan toch een keer een technisch probleempje?
Na 2 weken stilstand gisteren met mijn diesel een klein uurtje onderweg, wil ik versnellen om in te voegen op de A15, geef gas bij ca. 1500 rpm en nauwelijks reactie, alsof er geen turbo op zat.
Vervolgens wat met het gas gespeeld, en lijkt het weer te doen. Vanmorgen soms ook wat weifelend, om er vervolgens weer met alle 480 Nm aan te sleuren.
Rara, wat kan dat zijn? Turbo? Luchtmassameter?
V70 D5 6at 2013 - 209k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Beste is even uitlezen. Ik neem aan dat er geen meldingen zijn op het schermpje van het dashboard?
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 229
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

Geen enkele melding idd. Morgen sowieso even bij mijn garage langs voor een oliebeurtje, kan de V meteen even uitgelezen worden.
V70 D5 6at 2013 - 209k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 229
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

Is nog een hele (reparatie)geschiedenis geworden.
Uitlezen, niets te zien!
Eerste verdachte: wervelkleppen. Hier leek dusdanig veel speling op te zitten dat deze als schuldige aangewezen werd. Vervangen dus. Bij deze ingreep ook 2 verstuivers naar hun grootje vanwege eerdere ondeugdelijke montage, en dus alleen met bruut geweld uit het blok te krijgen (vervangen door 2 gereviseerde). Ook de oude turbodruksensor (rode!?) vervangen. Vervolgens rijden, en nog altijd geen druk :-(.
Vervolgens de LMM vervangen, nog geen druk. En keer op keer uitlezen, en niets te zien.
Uiteindelijk originele software terug in de ECU, en toen wel meldingen gelukkig. EGR bleek de oorzaak, deze vervangen. Na nog wat gelazer met een lek in het koelsysteem nu weer terug in een gezonde gekietelde 2.4d. Heeft al met al anderhalve maand geduurd, maar het was/is het waard. Eerste serieuze reparatie in 200k km, dus niet zo slecht. Hopelijk nu weer goed voor nog een paar jaar.
V70 D5 6at 2013 - 209k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 229
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

pbor schreef: 31.05.2023 - 09:53 Is nog een hele (reparatie)geschiedenis geworden.
Uitlezen, niets te zien!
Eerste verdachte: wervelkleppen. Hier leek dusdanig veel speling op te zitten dat deze als schuldige aangewezen werd. Vervangen dus. Bij deze ingreep ook 2 verstuivers naar hun grootje vanwege eerdere ondeugdelijke montage, en dus alleen met bruut geweld uit het blok te krijgen (vervangen door 2 gereviseerde). Ook de oude turbodruksensor (rode!?) vervangen. Vervolgens rijden, en nog altijd geen druk :-(.
Vervolgens de LMM vervangen, nog geen druk. En keer op keer uitlezen, en niets te zien.
Uiteindelijk originele software terug in de ECU, en toen wel meldingen gelukkig. EGR bleek de oorzaak, deze vervangen. Na nog wat gelazer met een lek in het koelsysteem nu weer terug in een gezonde gekietelde 2.4d. Heeft al met al anderhalve maand geduurd, maar het was/is het waard. Eerste serieuze reparatie in 200k km, dus niet zo slecht. Hopelijk nu weer goed voor nog een paar jaar.
Kennelijk heeft de thermostaat ook een tikje gehad van het lek in het koelsysteem aangezien de temperatuur nu slechts langzaam oploopt en rond de 65 a 70 graden blijft hangen. Zal dus binnenkort ook worden vervangen door een nieuwe.
V70 D5 6at 2013 - 209k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 229
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

Nieuw thermostaatje erin, en de V warmt weer normaal op. Rijdt toch een stuk prettiger met een blok dat wat sneller op temperatuur komt,
Komend jaar hopelijk probleemloos, en dan is de distributie weer aan de beurt bij ca. 425k km. Bij de APK in October ff zien wat we doen, maar zal wel administratief afmelden van roetfilter worden.
V70 D5 6at 2013 - 209k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”