Motor olie temperatuur D3 2.0 5cyl

redracer
4th Gear member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

myalexx schreef: 25.04.2023 - 20:01 Hierbij even wat fotos van de vage beplating achter de grill.

Onderin wel gewoon open..
Meerdere die dit hebben?20230425_195624.jpg
Zo dat is wel luxe zulke (automatische ? ) lamellen en vast handig in de winter om sneller op temperatuur te komen .
Maarrr als ze weigeren of erg laat open gaan in de zomer .....
kan dat je probleem zijn .
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Vraag me serieus af of dit automatisch gestuurd word ?
Heb geen summum ofzo :)

Waarom zou je een halve radiator "afplakken".

Want een deel is ook dicht ivm 1 fan waardoor de andere helft een plastic plaat is.
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

V480-S60 schreef:Nogmaals,
Temperatuur is echt normaal voor caravan trekken. Deze blokken kunnen dat aan.
En okè je schakelt dus op tijd terug. Maar kan geen 90 km/h aanhouden bij Milau?
Dan is het blok niet goed meer. Dan is er wat anders mis. Klaar ermee en naar de garage en andere diagnostistiek op los laten.
Heb even thuis overlegd..

Ik haalde waarschijnlijk 2 dingen door de war.

De v40 classic, redde soms Millau niet,
De v60 werd rond de 120gr a 130gr..

Laten we dit even parkeren, weet gewoon niet meer of het de v40 was of de v60.

Wel dat de v60 binnendoor sneller accelereert dan op de snelweg..
Maar goed, met een caravan hoef ik niet echt snelle inhaal maneuvres uit te halen.. daar ben je te groot etc voor.


Ter info, de airco staat altijd aan en buiten is het dan vaak ook lekker 35gr
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Heb met volservice overleg gehad.
120 a 130gr olie temp is helemaal niks miss mee..

Moet alleen niet continu 130 of hoger zijn.
Extra ventilator gaat volgens hun niet helpen aangezien mijn koelwater tot net onder de 130gr gewoon 90gr is..

Dus koelwater extra koelen heb geen nut.

Eerdaags even langs voor wat dingetjes zoals inlaat laten reinigen etc..

Dan werpen ze ook nog even een blik op de koeling etc.
redracer
4th Gear member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Dat zie je ook op je eigen screenshots en zolang je dus geen 115kmh rijd met caravan dan gaat t goed .
ff keer controle koelsysteem
( van die lamellen ) en verse kvs kan geen kwaad natuurlijk.
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1373
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

myalexx schreef: 06.05.2023 - 16:40 Heb met volservice overleg gehad.
120 a 130gr olie temp is helemaal niks miss mee..

Moet alleen niet continu 130 of hoger zijn.
Extra ventilator gaat volgens hun niet helpen aangezien mijn koelwater tot net onder de 130gr gewoon 90gr is..

Dus koelwater extra koelen heb geen nut.

Eerdaags even langs voor wat dingetjes zoals inlaat laten reinigen etc..

Dan werpen ze ook nog even een blik op de koeling etc.
Waarom levert volvo dan die dubbele fan als het geen nut heeft. Een beetje onlogisch advies. Meer warmte afvoeren is toch meer koelen?
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Hun vertelde dat je kan wel meer koelen, maar die warmte blaas je dan in het motorruimte..

( Fans zuigen namelijk ipv blazen )

Het punt is dat de kvs altijd 90gr is, dus al zou je hele grote radiator plaatsen, dan krijg je daarmee de olie niet koeler.

Deze blokken hebben geen olie koeler, dus kan je die niet vergroten was het antwoord.
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

redracer schreef:Dat zie je ook op je eigen screenshots en zolang je dus geen 115kmh rijd met caravan dan gaat t goed .
ff keer controle koelsysteem
( van die lamellen ) en verse kvs kan geen kwaad natuurlijk.
Bij die te hoge temperaturen (130gr)
rijd ik geen 115kmh Afbeelding

Die snelheden rijd ik alleen bij een praktisch lege weg, waar je amper stijging hebt.
Alleen dat word er elke keer bij gehaald omdat ik toevallig op dat moment een screenshot kon maken Afbeelding.

Dan rijd ik 90kmh ofzo

Dat gebeurt alleen bij hele lange klimmen zoals millau of brennerpas achtige wegen.
Vaak pas naar langere periode, niet na 1km al Afbeelding

Over een maand of 2 gaan we weer..
Voor die tijd nog even langs volservice en Obbe.

Alle andere ervaringen van andere altijd interessant.

Heb dit aangemaakt ter lering van mij en andere.
Ben zelf ook monteur ( niet in de auto industrie )
Doe veel dingen aan de auto zelf, alleen je kan niet alles van elk model auto kennen natuurlijk Afbeelding
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5388
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Rippie V70 schreef: 07.05.2023 - 12:00 Waarom levert volvo dan die dubbele fan als het geen nut heeft. Een beetje onlogisch advies. Meer warmte afvoeren is toch meer koelen?
Ja, in theorie wel wanneer je het enkel over koelvloeistof hebt en deze temperatuur te hoog wordt. Een dubbele fan of dikkere radiator zorgt ervoor dat de temperatuur van het koelwater welk door de motor stroomt constant rond de 90°C blijft mocht de capaciteit te klein zijn.
De oliekoeler zit op een andere plek. Daar loopt twee leidingen doorheen welk deel uitmaken van het motorkoelsystteem. Maar die temperatuur van het koelvloeistof is niet veranderd. Die is immers nog steeds 90°C.

De temperatuur van de oliekoeler gaat pas omlaag als er een betere warmteoverdracht plaats vind. Dus bv buitentemperatuur is laag, groter oppervlak koelleiding welk door de oliekoeler loopt, grotere oliekoeler, minder arbeid, enz enz

Maar wanneer de temperatuur van de koelvloeistof altijd rond de 90°C ligt, verandert er niets.

Feitelijk: loopt de temperatuur van het koelvloeistof te hoog op, dan loopt ook de temperatuur van de olie op. Maar de Fan slaat aan, dus daalt de temperatuur naar die 90°C.
Is de koelvloeistof ver onder de 90°C, bv 40°C, dan daalt de temperatuur van de olie ook iets mee.
Maar dit laatste gebeurd niet omdat de motor het best presteert met deze koelvloeistof temperatuur. En tevens ook zo is afgesteld. Dus zakt de olie temperatuur ook niet. Al zet je er 10 fans voor of tien radiatoren, de afstelling staat afgeregeld op de temperatuur welk ligt rond de 90°C.

Het is ook een verkeerde gedachte dat meer toeren beter koelt.
Meer toeren is meer arbeid en meer verbranding. En meer verbranding betekent ook stijging van de temperatuur.

Wat wel oa invloed heeft is bv kijken naar welke type en specificaties olie je gebruikt.
Gebruik je bv aldi olie of Kroon, full synthetische enz...
De een neemt nl sneller de warmte en zorgt voor een betere warmteoverdracht dan de ander.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Urbexpeditie schreef: 08.05.2023 - 14:42 Het is ook een verkeerde gedachte dat meer toeren beter koelt.
Waar en niet waar want bij te weinig toeren loopt de boel uiteindelijk ook te warm.
Een diesel op 4000 toeren jagen is onzin, maar bij een echt steile klim is 2500-3000 toeren een prima bereik om hem aan het werk te zetten.
Beetje de "sweet spot" zoeken van het optimale gebied waarin alles het prettigst draait en ook het beste koelt op dat moment.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5388
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Je moet zo rijden dat de te leveren arbeid in verhouding staat met de arbeid welk gevraagd wordt.
Waarom denk je dat vrachtauto's die zwaar belast zijn zo langzaam de heuvel of berg op gaan?
2500 - 3000 is heel normaal. Ik beweer niet dat dit te hoog is.

Hier rij ik ook met 3000 rpm de berg op in z'n 4. Is prima.
Met een belaste aanhanger er achter zelfs een versnelling lager. Maar niet met 3500 en 80 km per uur.
Er zit wel wat nuance verschillen in.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De nuance maakt in dit verhaal het grote verschil :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
redracer
4th Gear member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Conclusie ;
Je kan met dubbele ventilator harder/lomper doorkachelen of langer hard werken.

Want : olie loopt op , koelwater uiteindelijk ook door de warmtewisseling ( in de oliekoeler ) en komt ruim boven de 100c = melding .

Je hebt dan uiteindelijk toch meer afgifte vd fans die uiteindelijk meer m³ oppervlak door de motorruimte blazen.

Volgens mij hebben de eerste type xc90 de olieleiding voor de radiator langs lopen met een mooi borsteltje erop voor passieve koeling .
PepijnZ
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 18.05.2013 - 12:29

In bovenstaande voorbeelden wordt een belangrijk iets vergeten en dat is de waterpomp. Die draait mee met de motor en bij hogere toeren, pompt deze meer water rond. Daarmee verloopt de koelende werking beter en zal het blok egaler z'n temperatuur behouden. De "sweet spot" zal dus deels ook te maken hebben met het feit dat automatenbakken (voor het geval dat aan de orde is) vaak ervoor kiezen een zo laag mogelijk toerental te kiezen. Dit is niet altijd bevorderlijk voor de afvoer van de warmte. Een blok wat zwaar moet werken bij (te) lage toeren geeft ook nog eens een heel stevige belasting op de big end lagers van de krukas. Een beetje toeren maken is daarom echt niet erg. Ik zou zelf zeggen voor een diesel 2000 tot 2500 toeren. Benzine tussen 2500 en 3500 toeren. Vaak betekent dat eenvoudig 1 versnelling lager rijden dan je normaal doet.
redracer
4th Gear member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

PepijnZ schreef: 08.05.2023 - 17:53 In bovenstaande voorbeelden wordt een belangrijk iets vergeten en dat is de waterpomp. Die draait mee met de motor en bij hogere toeren, pompt deze meer water rond. Daarmee verloopt de koelende werking beter en zal het blok egaler z'n temperatuur behouden.
Klopt , echter zijn we dat station al gepasseerd .
De "sweet spot" zal dus deels ook te maken hebben met het feit dat automatenbakken (voor het geval dat aan de orde is) vaak ervoor kiezen een zo laag mogelijk toerental te kiezen. Dit is niet altijd bevorderlijk voor de afvoer van de warmte. Een blok wat zwaar moet werken bij (te) lage toeren geeft ook nog eens een heel stevige belasting op de big end lagers van de krukas.
Klopt ook , TS schakelt reeds manueel .
Een beetje toeren maken is daarom echt niet erg. Ik zou zelf zeggen voor een diesel 2000 tot 2500 toeren. Benzine tussen 2500 en 3500 toeren. Vaak betekent dat eenvoudig 1 versnelling lager rijden dan je normaal doet.
Eens , voordeel is dan er ook nog iets meer pk's worden opgewekt = snelheid.
Echter hangt eea wel af van je bakverhoudingen , 5 kan net te lang zijn bij kruissnelheid met sleurhut. 6 bak heeft vaak kortere verzetten = meer keuze.
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Heb nog even goed gekeken in Nederland op de vlakke wegen is de kvs 90gr
Frankrijk met iets meer snelheid 100gr

Vraag me inmiddels af zijn er ook nog andere die toevallig zoiets gelogd hebben met obd ?
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

myalexx schreef:Hierbij even wat fotos van de vage beplating achter de grill.

Onderin wel gewoon open..
Meerdere die dit hebben?
20230425_195630.jpg
20230425_195624.jpg
20230425_195620.jpg
Zouden andere leden kunnen kijken eventueel met een ander model of ze ook dit hebben..

Bij de ventilator kan je de lamellen bewegen.

Deze lijken vast te zitten ?
Ik snap ook niet waarom moet je halve radiator "dicht" zitten ?

Alleen bij de ic is het open..
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Ben erachter dat het lucht geleider heet..

Part no. 31455704
redracer
4th Gear member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Ze gaan vanzelf open als het nodig is , zit dus een sensor voor en een vooraf bepaalde temp. Handige accessoire om snel warm te worden ( vooral s'winters ) maar dan moeten ze het wel doen en dat zou je dus even kunnen ( laten ) checken als hij warm is.
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Over ruim een week maar weer eens testen.
Vorige week de radiatoren schoon "laten" blazen.
Tussen de condensor en radiator zat een hoop zooi

" Vergelijkbaar met het luchtfilter van een kruimeldief.. *zo'n soort vilt laag* "
Dat zat ertussen..

Incl wat bladeren en er kwam ook ergens een stuk vuilniszak vandaan..

Ben benieuwd hoeveel het daadwerkelijk gaat schelen.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”