irritant piepje aanjagermotor

Plaats reactie
Edwin024
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 21.11.2020 - 17:39

Goedemiddag allemaal,

Al enige tijd ben ik lid van dit forum aangezien ik ondertussen in mijn 3e Volvo V70 rond rij. Na 2 exemplaren uit respectievelijk 2003 (LPG) en 2004 (D5) gereden te hebben rij ik nu sinds een klein jaar naar volle tevredenheid in een D5 Summum van eind 2007 (MY 2008).

Maar vandaag is het tijd voor mijn eerste vraag:
- Sinds enkele weken geeft de aanjagermotor een irritant piepje wanneer deze in een bepaalde stand staat. Standaard heb ik de ECC op automatisch staan waardoor standje piep af en toe voorbij komt. Uiteraard kan ik de aanjager een tandje harder of zachter laten draaien waardoor het piepje ophoudt, of ik kan de radio harder zetten waardoor ik het simpelweg niet meer hoor. Maar het liefst zou ik het gewoon permanent opgelost hebben want het is niet alleen irritant maar het hoort ook niet in een Volvo.

Heeft iemand tips? Dank alvast!

Edwin
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1857
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Dag naamgenoot,

Ik heb jaren geleden hetzelfde irritante euvel gehad. Oorzaak was te weinig smering op de as die door de schoep van de ventilator loopt.
Remedie: smeren!

Oplossing: uitbouwen, smeren en inbouwen.
Rotklus? Viel mee, zeker als je NIET zoals mij doet en de uitgebouwde motor laat vallen waardoor er een kunststof stuk bevestiging afbreekt. Was goed te lijmen, maar onnodig extra gedoe.

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27507
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Smeren inderdaad.
Ben je er weer een poos vanaf en mocht het opnieuw beginnen vervangen voor een nieuwe.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Edwin024
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 21.11.2020 - 17:39

Bedankt voor jullie reacties. Hoe kan ik de ventilatormotor bereiken? Bestaat daar een handleiding voor?
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1857
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Even googelen!! KLIK
Blijkbaar is het bij de 3e generatie van de V70’s toch wat omslachtiger…. 🙁

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Edwin024
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 21.11.2020 - 17:39

Holy shit wat een klus! Iemand tijd, zin en ruimte om dat (tegen vergoeding) samen te doen?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27507
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat valt me zeker tegen =)
Welke omgeving?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4295
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

Dat is inderdaad een langdurige drieletterklus. Volvo heeft de auto zo ongeveer om de aanjager heen gebouwd. Mijn niet-Volvogarage (Roemenië) had (uiteraard) de juiste gereedschappen niet en één van de mannen heeft toen zelf iets in elkaar geflanst waardoor ze de aanjager konden vervangen. Het begint met een piepje, smeren heeft geen zin want je komt er niet bij. Mooi laten zitten tot het echt irritant wordt....
XC70 D5 2009 Ocean Race
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27507
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Met zoveel werk is smeren ook eigenlijk zonde van de moeite, als je er dan toch al zoveel tijd aan moet besteden kan je beter een paar euro extra uitgeven en het ding vervangen zodat je zeker weet dat het goed is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Edwin024
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 21.11.2020 - 17:39

Het lijkt me idd verstandig het hele ding te vervangen in plaats van te smeren.
Ik woon in Nijmegen.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”